Dialogical analysis of two essays grade one thousand of ENEM by 2017
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2023.e88078Keywords:
Heterospeech, Ideological Sayings, DeafnessAbstract
This research has the problem: what is the ideological sayings about deaf people expressed in the 2017 Enem grade 1000 essays? The objective is to analyze the ideological sayings about deaf people in the newsrooms of the Enem. Two note mil essays are analyzed: by Beatriz Servilha and by Yasmin Rocha. The theoretical-methodological framework is from the dialogic perspective. The results show tensions in both texts: either by the terminological oscillation when referring to deaf people, or by the alternation of perspectives of understanding deafness. Regarding the approach to the theme: Beatriz, as it is a theme present in her life, stands for a perspective of deafness as a difference. While Yasmin, for not knowing the subject, is closer to a representation of the deaf person allied to the discourse of medicine.
References
ABREU, M. C. B. F. de. Abordagem socioantropológica da surdez, Língua de Sinais e Educação Bilíngue: uma perspectiva histórica e cultural. Obutchénie - Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, 4(3), p. 711–734, 2020.
BAKHTIN, M. O autor e a personagem na atividade estética. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução: Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003, p. 6-20.
BAKHTIN, M. Teoria do romance I: A estilística. Tradução: Paulo Bezerra. 1.ed. São Paulo: Editora 34, 2015, p. 79-122.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 20 abr.2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial: livro 1. Brasília: MEC/SEESP, 1994. Disponível em: https://inclusaoja.files.wordpress.com/2019/09/polc3adtica-nacional-de-educacao-especial-1994.pdf. Acesso em: 18 abr. 2022.
BRASIL. Lei 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/2002/L10436.htm. Acesso em: 18 abr. 2022.
BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei no 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei no 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm. Acesso em: 10 abr. 2022.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 10 abr. 2022.
BRASIL. Lei nº 13.146 de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 10 abr. 2022.
BRASIL. Redação no ENEM 2018: Cartilha do participante. ENEM 20 anos. Brasília: MEC/INEP, 2018. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/guia_participante/2018/manual_de_redacao_do_enem_2018.pdf. Acesso em: 22 out.2020.
BRASIL. ENEM histórico. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/enem/historico. Acesso em: 22 out. 2020.
BRAIT, B. Análise e teoria do discurso. In: BRAIT, Beth. Bakhtin: outros conceitos chave. 2. Ed. 2° reimpressão. São Paulo: contexto, 2016. p. 9-30.
CAMPELLO, A. R. Língua de sinais brasileira na trajetória do povo e comunidade surda. In: ANDREIS-WITKOSKI, Silvia; FILIETAZ, Marta Rejane Proença (orgs.). Educação de surdos em debate. 1. ed. Curitiba: Ed. UTFPR, 2014, p. 93-102.
CAMPOS, M. de L. I. L. Educação Inclusiva para surdos e as políticas vigentes. In: LACERDA, C. B. F. de; SANTOS, L. F. Tenho um aluno surdo, e agora? Introdução à Libras e educação de surdos. São Carlos: EdUFSCAR, 2014, p. 37-61.
LACERDA, C. B. F de; GRÀCIA, Marta; JARQUE, Maria Josep. Línguas de Sinais como línguas de interlocução: o lugar das atividades comunicativas no contexto escolar. Rev. Bras. Ed. Esp. Bauru, v.26, n. 2, p. 299-312, abr-jun, 2020.
MADEIRO, C. ENEM: piauiense aposta em treinos e supera dificuldade em redação para tirar nota mil. Disponível em: https://educacao.uol.com.br/noticias/2018/01/18/com-muito-treino-e-lazer-estudante-supera-dificuldade-em-redacoes-para-tirar-nota-mil-no-enem.htm. Acesso em: 30 out. 2020.
MATOS, V. Veja o manual do MEC sobre a correção da redação do ENEM 2012. Disponível em: http://g1.globo.com/educacao/noticia/2012/07/veja-o-manual-do-mec-sobre-correcao-da-redacao-do-enem-2012.html. Acesso em: 20 out. 2020.
GÓES, A. M.; CAMPOS, M. de L. I. L. C. Aspectos da Gramática da Libras. In: LACERDA, C. B. F; SANTOS, L. F. Tenho um aluno surdo, e agora? Introdução à Libras e educação de surdos. São Carlos: EdUFSCAR, 2014, p. 65-80.
REIS, M. B. de F.; MORAIS, I. C. V. de. Inclusão dos surdos no Brasil: do oralismo ao bilinguismo. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, p. 2-31, 2020.
SILVA, F. U. da; DORZIAT, A. Surdos que se constroem surdos: O despontar de um movimento linguístico-cultural. Revista Educação Unisinos, v. 24, p. 1-19, 2020.
TENENTE, L. Ex-aluna de escola pública tira nota mil na redação do ENEM e passa em medicina na UFRJ: ‘filha de pobre também pode ser médica’. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/ex-aluna-de-escola-publica-tira-nota-mil-na-redacao-do-enem-e-passa-em-medicina-na-ufrj-filha-de-pobre-tambem-pode-ser-medica.ghtml. Acesso em: 20 out. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.