Considerations about the Spanish Teaching scenario in Brazil, according to the teacher's vision Of Antonio Ferreira da Silva Júnior
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2022.e89882Abstract
Interview
References
ALMEIDA FILHO, J. C. P. Notas para uma política de ensino de línguas. Linguagem e Tecnologia, Belo Horizonte: Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 8, n. 1, p. 124- 136, 2015.
ALMEIDA FILHO, J. C. P. Quatro estações no ensino de línguas. Campinas: Pontes, 2012.
ANDRADE, E. S. Desenvolvimento sustentável e sociedade 5.0: rumo à felicidade e ao bem-estar. Revista Eletrônica Humanitaris, v. 2, n.2, p. 6-25, 2020.
BOHN, H. I. Os aspectos ‘políticos’ de uma política de ensino de línguas e literaturas estrangeiras. Linguagem & Ensino, v. 3,n. 1, p. 117-138, 2000.
BRASIL. MEC/Consed/Undime. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL. Orientações curriculares para o ensino médio. Volume 1: Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, 2006.
DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. 3. ed. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2004. p. 81-108.
ERES FERNÁNDEZ, G. Políticas públicas para la (no) enseñanza de español en Brasil. In: MIRANDA, C. (org.). La lengua española en Brasil. Enseñanza, formación de profesores y resistencia. Brasilia: Consejería de Educación de la Embajada de España, 2018. p. 9-18.
KLEIMAN, A. Agenda de pesquisa e ação em linguística aplicada: problematizações. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Linguística aplicada na modernidade recente - Festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola, 2013. p. 39-58.
LORENCENA SOUZA, H. D. La reforma de la enseñanza media y la muerte de la pluralidad lingüística en la educación brasileña. Atas do VIII Encontro Internacional de Investigadores de Políticas Linguísticas. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2017. v. 1. p. 175-183.
MATOS, D. C. V. S. Formação intercultural de professores de espanhol e materiais didáticos. Abehache, ano 4, n. 6, p. 165-185, 2014.
MORENO FERNÁNDEZ, F. Qué español enseñar. Madrid: Arco/Libros S.L., 2007.
PARAQUETT, M. Gêneros discursivos em contextos de aprendizagem. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISPANISTAS, 4., 2006, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: UERJ/ABH, 2006. p. 83-89.
PENNYCOOK, A. Cultural alternatives and autonomy. In: BENSON, P.; VOLLER, P. (org.). Autonomy and Independence in Language Learning. New York: Addison-Wesley Longman Limited, 1997. p. 35-53.
SANTOS, L. R. DELE e CELU: duas visões sobre a proficiência em espanhol como língua estrangeira. Dissertação de Mestrado (Estudos da Linguagem). 142f. Niterói: Universidade Federal Fluminense, 2012. Disponible en: https://app.uff.br/riuff/handle/1/8143. Acceso en: 14 jun. 2022.
SILVA JÚNIOR, A. F. Unidade didática para a aula de espanhol no contexto da pandemia de COVID-19. Revista Linguagens & Letramentos, v. 5, p. 76-102, 2020. Disponible en: https://cfp.revistas.ufcg.edu.br/cfp/index.php/linguagensletramentos/article/view/1432. Acceso en: 14 jun. 2022.
SILVA JÚNIOR, A. F. ‘El español no existe’ - Algunos registros del Congreso Internacional de la Lengua Española. Blog Santillana Español. São Paulo: Santillana, 2019a. Disponible en: https://www.espaciosantillanaespanol.com.br/sem-categoria/el-espanol-no-existe-algunos-registros-del-congreso-internacional-de-la-lengua-espanola/. Acceso en: 14 jun. 2022.
SILVA JÚNIOR, A. F. El proyecto de Juscelino Kubitschek para la equidad entre el español y las otras lenguas extranjeras. Recopilación Espacio Santillana Español, São Paulo: Santillana, dp. 8 - 13, 2019b.
SOLÉ, I. Estrategias de lectura. 4. ed. Barcelona: Graó, 1994.
ZOLIN-VEZ, F. Por uma pedagogia translíngue para o ensino de línguas. In: JESUS, D. M; CARBONIERI, D. (org.). Práticas de multiletramentos e letramento crítico: outros sentidos para a sala de aula de línguas. Campinas: Pontes, 2016. p. 143-155.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.