Gramatikê: on the development of a Grammar Teaching Software based on Active Language Learning

Authors

  • Eloísa Nascimento Silva Pilati UnB
  • Wilson Veneziano

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2023.e90556

Keywords:

Teaching grammar, Application, Virtual game

Abstract

This article presents reflections on the development of an application for smartphones based on Active Linguistic Learning (PILATI, 2017). The application, called Gramatikê, is unprecedented, free and available for smartphones and tablets. Its main objective is to support the development of explicit linguistic awareness of users, in a playful and fun way. The article initially describes the theoretical foundations on which the application is based, then presents in more detail one of the four grammatical themes addressed - the use of the sign indicative of crasis. Finally, it analyzes the preliminary evaluations of teachers about the app, obtained through an online questionnaire, which reveal a positive evaluation of this application and indicate a promising future for the area.

Author Biography

Eloísa Nascimento Silva Pilati, UnB

Doutora em Linguística

References

BRANSFORD, J. D.; BROWN, A. L.; COCKING, R. R. (org.). Como as pessoas aprendem: cérebro, mente, experiência e escola. Trad. Carlos David Szlak. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2007.

BRASIL. IBGE. Uso de Internet, televisão e celular no Brasil | Educa | Jovens - IBGE, 2019.

CHOMSKY, N. Aspects of the theory of syntax. Cambridge, MA: MIT Press, 1965.

CHOMSKY, N. Knowledge of Language: Its Nature, Origin, and Use. New York: Praeger Publishers, 1986.

CHOMSKY, N. Language and Other Cognitive Systems. What Is Special About Language? Language Learning and Development. v. 7, n. 4, p. 263-278., 2011.

CHOMSKY, N. Operações Fundamentais da Linguagem: Reflexões sobre o design ótimo. Cadernos de Linguística, Abralin, 2020. V. 1, n.1, p. 01-15.

DEHAENE, S. ¿Cómo aprendemos? Buenos Aires: Siglo XXI editores, 2019.

DONDI, C.; MORETTI, M. A methodological proposal for learning games selection and quality assessment. British Journal of Educational Technology, v. 38, n. 3, p. 502-512, 2007.

FLOWER; HAYES. A Cognitive Process Theory of Writing. College Composition and Communication, National Council of Teachers of English v. 32, n. 4, p. 365-387, 1981.

FU, F.L.; SU, R.C.; YU, 5C. EGameFlow: A scale to measure learners’enjoyment of e-learning games. Computers & Education, v. 52, n. 1, p. 101-112, 2009.

GOMES. Metodologia linguística ativa e o jogo da crase. Trabalho de conclusão de curso. Universidade de Brasília, 2019.

MATTAR, J. Games em educação: como os nativos digitais aprendem. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.

MOHAMED, H.; YUSOFF, R.; JAAFAR, A. Quantitative analysis in a heuristic evaluation for usability of educational computer game (UsaECG). In: 2012 International Conference on Information Retrieval & Knowledge Management. IEEE, 2012. p. 187-192.

PILATI, E. 2017. Linguística, gramática e aprendizagem ativa. Campinas: Pontes Editores. 2017.

PILATI, E. Teorias linguísticas e educação básica: proposta congregadora”. In: BOECHAT, A.; NEVINS, A. (org.) O apelo das árvores. Campinas: Pontes Editores, 2018. p. 347-375.

PILATI, Sobre o uso de materiais manipuláveis na educação básica, aprendizagem ativa e metacognição In: GUESSER, S.; REICH, N. S. (org.). Gramática, aquisição e processamento linguístico, 2020. p. 87-108.

PILATI, LOURENÇO-GOMES; CASTRO. Educação em língua materna, teoria gerativa e psicolinguística. In MAIA. Psicolinguística, diversidades, interfaces e aplicações. São Paulo: Contexto, 2022. p. 12-35

WEINREICH, U.; LABOV, W.; HERZOG, M. Fundamentos empíricos para uma teoria da mudança linguística. São Paulo: Parábola, 2006.

WILLIS. The Neuroscience of Joyful Education. Engaging the Whole Child. Summer 2007 | v. 64, p. 1-6. Disponível em: https://cdn2.psychologytoday.com/assets/attachments/4141/the-neuroscience-joyful-education-judy-willis-md.pdf. Acesso em: 15 de janeiro de 2023.

ZICHERMANN, G.; CUNNINGHAM, C. Gamification by design: Implementing game mechanics in web and mobile apps. Sebastopol: O'Reilly Media, Inc., 2011

Published

2023-05-26