Foucault and the schools-canvas: between discipline and illegalism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2022.e90905

Keywords:

Escola, Disciplina, Ilegalismo, Imagem, Pintura

Abstract

The essay proposes to dig holes in the school’s ground, in order to explode the common notion of school taken from the Foucaultian work that, so often, imprison it in a regulation logic and in an infinite exercise of power. It bets on the importance of showing a radical mismatch between discourses and school images. Therefore, the writing uses Foucault's thought as a toolbox and performs the work of a craftsman, exploding school images from paintings that place, at the center of their experiments, the questioning of their limits constituted as frames, forcing its subjects to a violent and forced adaptation. If Foucault painted in his genealogical writing the schools of power, it is possible to find, in parallel, a curious second painting in which the control technologies fail to imprint their totalizing machinations on the bodies. Emerges a Foucault painting school-canvas between discipline and illegalisms. Finally, it states that holes in school images summon more disputes in school diagrams.

Author Biographies

Steferson Zanoni Roseiro, Universidade Federal do Espírito Santo

Professor da Educação Básica na Prefeitura Municipal de Cariacica-ES e doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo.

Alexandre Filordi de Carvalho, Universidade Federal de Lavras

Professor do Departamento de Educação da Universidade Federal de Lavras e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Paulo. Coordenador do GT de Filosofia da Educação da ANPEd.

References

ALBUQUERQUE JR., D. M. de. Michel Foucault e a Mona Lisa ou como escrever a história com um sorriso nos lábios. In: RAGO, Margareth; VEIGA-NETO, A. (org.). Figuras de Foucault. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

ALVIM, D. M.; MAÇÃO, I. R.; ROSEIRO, St. Z. Ano 2091 – silêncio nas filosofias da educação: por uma cartografia das resistências escolares. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 46, e223171, 2020.

BELL, C. Classroom with soldier. 2013. Pintura, óleo sobre tela. 198 x 160 x 0,3 cm.

CARVALHO, A. F. de. Foucault e o neoliberalismo de subjetividades precárias: incidências na escola pública brasileira. Revista Artes de Educar. V. 6, n. 3, p. 935-956, 2020.

CARVALHO, A. F. de. Das infâncias estriadas às infâncias lisas: experimentar trajetos de arte na educação. Revista Digital do LAV. V. 14, n. 2, p. 07, maio/ago. 2021.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F.. 10.000 a.C. – A geologia da moral (quem a Terra pensa que é?). In: DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, v. 1. Tradução de Célia Pinto Costa. 2. ed. São Paulo: Ed. 34, 2011.

FARIA FILHO, L. M. de. Instrução elementar no século XIX. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes de; VEIGA, Cynthia Greive. (org.). 500 anos de educação no Brasil. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

FOUCAULT, M. Dits et Écrits I, 1954-1975. Paris: Quarto/Gallimard, 1994a.

FOUCAULT, M. Dits et Écrits IV, 1980-1988. Paris: Gallimard, 1994b.

FOUCAULT, M. As palavras e as coisas. Tradução de Salma Tannus Muchail. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FOUCAULT, M. Sécurité, Territoire, Population. Paris: Gallimard/Seuil, 2004.

FOUCAULT, M. O poder psiquiátrico: curso no Collège de France (1973-1974). Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

FOUCAULT, M. Isto não é um cachimbo. Tradução de Jorge Coli. 5. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

FOUCAULT, M. Os anormais: curso no Collège de France (1974-1975). Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.

FOUCAULT, M. A força de fugir. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos, volume VI: repensar a política. Tradução de Ana Lúcia Paranhos Pessoa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013a.

FOUCAULT, M. História da sexualidade 2: o uso dos prazeres. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque. São Paulo: Paz e Terra, 2014a.

FOUCAULT, M. O sujeito e o poder. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos, volume XI: genealogia da ética, subjetividade e sexualidade. Tradução de Abner Chiquieri. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014b.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. 42. ed. Petrópolis: Vozes, 2014c.

FOUCAULT, M. Sociedade punitiva: curso no Collège de France (1972-173). Tradução de Ivone Benedetti. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2016.

GUATTARI, F. La révolution moleculaire. Paris: Les Prairies Ordinaires, 2012.

HARDT, M.; NEGRI, A. Bem-estar comum. Tradução de Clóvis Marques. Rio de Janeiro: Record, 2016.

POL-DROIT, R. Entrevistas con Michel Foucault. Buenos Airés: Paidós, 2008.

SAVIANI, D. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. 32. ed. Campinas: Autores Associados, 1999.

SCHWARTZ, C. M.; SIMÕES, Regina Helena Silva. A constituição da obrigatoriedade escolar na província do Espírito Santo no século XIX (1848-1873). In: VIDAL, D. G.; SÁ, E. F. de; SILVA, V. L. G. de (org.). Obrigatoriedade escolar no Brasil. Cuiabá: UFMT, 2013.

SWIDERSKI, Arkadiusz. Education. 2015. Pintura, acrílica sobre tela. 100 x 100 x 3cm.

Published

2022-11-23

Issue

Section

Dossier