Dialogical reading: work with the book cover in Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2024.e91365Keywords:
Reading, Dialogical and multimodal perspective, Book cover, Elementary SchoolAbstract
This article aims to analyze the work with the multimodal reading of a literary work book cover, through a dialogical perspective of reading, in order to enable the production of meanings by elementary school students. The research is based on the theoretical principles of language from the Bakhtin Circle: dialogic reading and theories of multiliteracies. It was developed with a focus group of students from the 5th grade of Elementary School, from a public school in the North region of the country, in order to integrate the directions of the exploration phase of the production context and the production modes of multimodal meanings. The results show reading as a practice of production of meanings involving a lively and evaluative dialogue among students, in order to relate intertwined characteristics of Dialogism and Multiliteracies, allowing the production of meanings of the cover, linking verbal and visual languages.
Keywords: Reading. Dialogical and multimodal perspective. Book cover. Elementary School.
References
ACOSTA PEREIRA, R. COSTA-HÜBES T. C. Práticas de linguagem na escola sob perspectiva dialógica. In: BELOTI, A.; POLATO, A. M.; BRITO, P. A. P. (org.). Dialogismo e ensino de línguas: reflexos e refrações na práxis. Campo Mourão, PR: Editora Fecilcam, 2021, p. 8-27.
ÂNGELA Francine Fuza (UFT). [S. l, s. n.]. 2021. 1 video (112 min). Publicado no canal Letras UFRB em rede. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=u4chpniNTNk Acesso em: 2 maio. 2021.
ANGELO, C. M. P.; MENEGASSI, R. J. A produção escrita e o trabalho docente na sala de apoio. Alfa, São Paulo, v. 60, n. 3, p. 475-506, 2016.
ANGELO, C. M. P.; MENEGASSI, R. J. Conceitos de Leitura e Ensino de Língua. In: ANGELO, C. M. P.; MENEGASSI R. J.; FUZA, A. F. (org.) Leitura e Ensino de Línguas. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022. p. 13-84.
BATISTA, L. F. A poesia pede (espaço) na sala de aula. 2018. Dissertação (Mestrado Mestrado Profissional em Letras) – Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Letras, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/LETR-B2BKZH. Acesso em: 17 jan. 2022.
BERTIN, D. M. S.; ANGELO, C. M. P. A leitura na BNCC: habilidades e concepções subjacentes. In: COSTA-HÜBES, T. C.; KRAEMERM. A. D. (org.). Uma leitura Crítica da Base Nacional Comum Curricular: compreensões subjacentes. Campinas. Mercado de Letras, 2019. p. 149-182.
BRAIT, B; PISTORI, M. H. C. A produtividade do conceito de gênero em Bakhtin e o Círculo. Alfa: Revista de Linguística (São José do Rio Preto) [online]. 2012, p. 371-401, v. 56, n. 2. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1981-57942012000200002 . Acesso em: 17 jan. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base (versão 2017) Brasília, MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 1 abr. 2021.
BORGES-ALVES, F. A. Leitura em perspectiva dialógica de poema visual no 5º ano do Ensino Fundamental; 2022. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Tocantins, Câmpus Universitário de Porto Nacional, 2022.
BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 1ª Ed. 6ª Reimpressão: 2019/ 2008.
CAZDEN, C. et al. Uma pedagogia dos multiletramentos. Desenhando futuros sociais. RIBEIRO, A. E.; CORRÊA, H. T. (Orgs.). Trad. Adriana Alves Pinto et al. Belo Horizonte: LED, 2021. Disponível em: https://www.led.cefetmg.br/wp-content/uploads/sites/275/2021/10/Uma-pedagogia-dos-multiletramentos.pdf Acesso em: 12 dez. 2021.
CAPARELLI, S. 111 poemas para crianças. Ilustração de Ana Gruszynski. 29. ed. Porto Alegre: L&PM, 2020.
FERRAZ, D. M. Multiletramentos: epistemologias, ontologias ou pedagogias? Ou tudo isso ao mesmo tempo?. In: GUALBERTO, C. L, PIMENTA, S. M. O.; SANTOS. Z. B. (org.),. Multimodalidade e ensino: múltipla perspectiva. São Paulo: Pimenta Cultural, 2018. p. 62-87.
GUALBERTO, C. L.; PIMENTA, S. M. O.; SANTOS, Z. B. Leitura e produção textual acadêmico: práticas e reflexões a partir da multimodalidade e da Semiótica Social. In: GUALBERTO, C. L; PIMENTA, S. M. O.; SANTOS. Z. B. (org.). Multimodalidade e ensino: múltipla perspectiva. São Paulo: Pimenta Cultural, 2018. p. 13-35.
MENEGASSI, R. J.; FUZA A. F.; ANGELO C. M. P. A leitura em perspectiva dialógica: atividades com o poema. In: ANGELO, C. M. P.; MENEGASSI R. J.; FUZA, A. F. (org.). Leitura e Ensino de Línguas. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022. p. 371-418.
PAULA, L. de; LUCIANO, J. A. R. Filosofia da linguagem bakhtiniana: concepção verbivocovisual. Revista Diálogos(RevDia), Cuiabá, v. 8 n. 3, 132-151, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/revdia/article/view/10039. Acesso em: 3 fev. 2023.
PAULA, L. de; SERNI, N. M. A vida na arte: a verbivocovisualidade do gênero filme musical. Raído, [S. l.], v. 11, n. 25, p. 178–201, 2017. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/6507. Acesso em: 13 mar. 2023.
PRETI, D. Análise de Textos Orais. 4. Ed. Humanitas Publicações – FFLCHIUSP,. Jun. 1999.
RIBEIRO A. E. Multimodalidade, textos e tecnologias: provocações para a sala de aula. São Paulo: Parábola Editora, 2021.
RIBEIRO, A. E.; CORRÊA, H. T. Introdução. In: RIBEIRO, A. E.; CORRÊA, H. T (org.). Uma pedagogia dos multiletramentos. Desenhando futuros sociais. (org..). Belo Horizonte: LED, 2021. p. 13-20.
ROJO R.; BARBOSA J. P. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos, 1. ed. São Paulo: Parábola Editora 2015.
ROJO, R.; MOURA, E. (org.) Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editora, 2012.
SANTOS, Z. B.; TIBURTINO, V. As práticas multimodais de leitura e escrita na contemporaneidade. In: GUALBERTO, C. L; PIMENTA, S. M. O.; SANTOS. Z. B. (org.), Multimodalidade e ensino: múltipla perspectiva. São Paulo: Pimenta Cultural, 2018. p. 170-199.
SOARES, M. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2020.
TOCANTINS. Documento Curricular do Tocantins: Linguagens. Palmas, SEDUC, 2019, Disponível em: https://central3.to.gov.br/arquivo/478047/ Acesso em: 1 abr. 2021.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Tradução Cristhian Matheus Herrera. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.