Another point of view: a feminine linguistic historiography in Brazil (1960-1990)

Authors

  • Cristina Altman University of São Paulo image/svg+xml
  • Julia Lourenço Costa Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2023.e95056

Keywords:

Brazilian linguistics, Linguistic Historiography, Women in science

Abstract

From the theoretical-methodological perspective that considers gender, the traditional conception of scientific neutrality and objectivity are strong points of inflection, since these values are also strongly anchored in a certain point of view. The imbrication between feminism and science promotes, for example, a greater interest in building socially situated knowledges, that is, those that resort to history, social relations, and the world to better understand the phenomena they analyze. From this point of view, the subjects' experiences are sources rather than obstacles in the scientific process and contribute to the promotion of a more critical scientific perspective. Thus, the "point of view epistemology" (HARDING, 1993) seeks, therefore, to review the theoretical and epistemological bases in which a particular scientific thought arises and, in view of this, to promote the understanding that points previously considered marginal also participate in the norms of research. In this sense, based on the assumption that linguistic historiography "has as its object the history of the processes of production and reception of linguistic ideas and the practices resulting from them" (ALTMAN, 2012), we intend with this research to exercise scientific reflection from another point of view on the same object. Based on a feminine perspective, we intend not only to highlight the great highlights of the discipline in Brazil, but also to put back the women in this history. This proposal is based on the observation that the available literature on the theme, with this specific clipping, is still not sufficient in Brazil and that, although diversity and pluralism are fundamental in science, these same values are not often observed when its historiography is developed., Our objective is not to question the relevance of the research that men have developed in Brazilian Linguistics, nor to contradict the historiographical work that has been developed so far. Our scientific gaze is more directed to the observation of the "increased interest both in linguistic historiography and in the status of women" (FALK, 1999) and to the possibility of building a feminine linguistic historiography in Brazil, which repositions the women, researchers and professors, who participated, and still participate actively in scientific movements and in the development of the discipline in the country.

Author Biographies

Cristina Altman, University of São Paulo

Professora Titular do Departamento de Linguística da Universidade de São Paulo (USP).

Julia Lourenço Costa, Universidade Federal de São Carlos

Julia Lourenço é pesquisadora FAPESP de Pós-doutorado na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar - FAPESP processo número 2017/12792-0); é doutora em Letras - área de concentração: Linguística, pela Universidade de São Paulo (USP); realizou estágio de pesquisa (Doutorado Sanduíche) na Université Paris-Sorbonne IV, sob a orientação do Prof. Dominique Maingueneau; possui mestrado em Letras pela Universidade de São Paulo (USP) e é graduada em Letras - com licenciatura plena em Português/inglês - pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). É membro participante do Laboratório de Estudos Epistemológicos e Discursividades Multimodais, da Universidade Federal de São Carlos (LEEDIM-UFSCar) e do Grupo de Estudos Semióticos, da Universidade de São Paulo (GES-USP). É editora da revista Linguasagem - Revista Eletrônica de Popularização Científica em Ciências da Linguagem - uma realização do Departamento de Letras e do Programa de Pós Graduação em Linguística da Universidade Federal de São Carlos - PPGL-UFSCar. Tem como foco as áreas de Linguística e de Língua Portuguesa, atuando principalmente nos seguintes temas: Análise do discurso francesa, Semiótica greimasiana e Comunicação.

References

ALTMAN, C.; LOURENÇO, J. Feminino em Historiografia Linguística: Américas. Vol. 1. Campinas: Pontes Editores, 2023.

ALTMAN, C. (coord.). Em primeira pessoa do singular e outras crônicas. Projeto de pesquisa. Centro de Documentação em Historiografia Linguística, Universidade de São Paulo (CEDOCH-USP), 2020. Disponível em: https://cedoch.fflch.usp.br/projetos Acesso: 03 out. 2023.

ALTMAN, C. Filologia e linguística brasileiras, mais uma vez. In: COELHO, O. (org.). A Historiografia Linguística no Brasil (1993-2018). Memória, Estudos. São Paulo: Pontes, 2018. p. 43-64.

ALTMAN, C. Saussure e o (Des)encontro de duas Gerações Acadêmicas no Brasil. Signo y Seña - Revista del Instituto de Lingüística, v. 30, p. 3-21, 2016.

ALTMAN, C. O Pêndulo de Foucault: primeiro movimento. Diacronia e sincronia no estudo do Português do Brasil. XIII International Conference on the History of the Language Sciences (ICHoLS). UTAD – Vila Real, Portugal, 25-29 Agosto, 2014.

ALTMAN, C. História, estórias e historiografia da linguística brasileira. Todas as letras. São Paulo: Mackenzie, v.14 n.1, 2012.

ALTMAN, C. A pesquisa linguística no Brasil (1968-1988). São Paulo: Humanitas, 2004.

ALTMAN, C. Trinta anos de Linguística brasileira. Movimentos de afirmação e auto-afirmação profissional. D.E.L.T.A, v. 10, n. 2, p. 389-408, 1994.

AYRES-BENNETT, W.; SANSON, H. Women in the History of Linguistics. Oxford: Oxford University Press, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Censo da Educação Superior 2017. Notas Estatísticas. Brasília, Setembro de 2018. Diretoria de Estatísticas Educacionais (DEED). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (INEP). Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2018/censo_da_educacao_superior_2017-notas_estatisticas2.pdf Acesso em: 03 out. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Evolução do Ensino Superior – Graduação 1980-1988. Brasília, 2000. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (INEP). Disponível em: https://download.inep.gov.br/download/censo/1998/superior/evolucao_1980-1998.pdf Acesso em: 03 out. 2023.

BUTLER, J. Problemas de gênero. Feminismo e subversão da identidade. Trad. Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2020.

CÂMARA Jr., J. M. Resenha de Algumas tendências e perspectivas da linguística moderna, de Paiva Boleo. Estudos Linguísticos - Revista Brasileira de Linguística Teórica e Aplicada, n. 1, v. 1, p. 11-12, 1966.

COLLINS, P. H. Pensamento feminista negro: conhecimento, consciência e a política do empoderamento. Trad. Natália Luchini. Seminário Teoria Feminista. São Paulo: Cebrap. 2013 [1990].

COSERIU, E. Perspectivas Gerais. Trad. de Marilda Winkler Averburg do original em inglês. General Perspectives. Current trends in linguistics, V.4 (seleção de textos). In: NARO, A. J. (org.). Tendências atuais da linguística e da filologia no Brasil. Rio de Janeiro: Editora Francisco Alves, p. 11-44, [1968] 1976.

FALK, J. Women, Language and Linguistics: Three American Stories from the First Half of the Twientieth Century. London: Routledge, 1999.

HARDING, S. Rethinking Standpoint Epistemology: What is Strong Objectivity? In: ALCOFF, L; POTTER, E. (orgs.). Feminist Epistemologies. New York/London: Routledge, 1993.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). VI Recenseamento Geral do Brasil. Censo Demográfico (1° julho de 1950). Rio de Janeiro, 1951. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/70/cd_1950_rj.pdfAcesso em: 03 out. 2023.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). VI Recenseamento Geral do Brasil. Censo Demográfico (1° julho de 1950). Estado de São Paulo. Seleção dos principais dados. Rio de Janeiro, 1953. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/70/cd_1950_sp.pdfAcesso em: 03 out. 2023.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). VII Recenseamento Geral do Brasil - 1960. Censo Demográfico. Resultados preliminares. Série Especial. Volume II. Rio de Janeiro, 1965. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv84480.pdfAcesso em: 03 out. 2023.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). VIII Recenseamento Geral do Brasil. Censo Demográfico. Resultados preliminares. Série Especial. Volume II. Rio de Janeiro, 1970. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/instrumentos_de_coleta/doc55.pdfAcesso em: 03 out. 2023.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). IX Recenseamento Geral do Brasil - 1980. Volume 1 - Tomo 4 - Número 18. Censo Demográfico. Dados gerais - Migração - Instrução - Fecundidade - Mortalidade. Rio de Janeiro, 1983. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/72/cd_1980_v1_t4_n18_rj.pdfAcesso em: 03 out. 2023.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). IX Recenseamento Geral do Brasil - 1980. Volume 1 - Tomo 4 - Número 19. Rio de Janeiro, 1984. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/72/cd_1980_v1_t4_n19_sp.pdfAcesso em: 03 out. 2023.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo Demográfico 1991. Resultados preliminares. Rio de Janeiro, 1992. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv22894.pdfAcesso em: 03 out. 2023.

KATZ, M. Introduction. In: KATZ, M (ed.) The Philosophy of Linguistics. Oxford: University Press, 1985. p. 1-16.

LING TUBE. Entrevista de Miriam Lemle para Isabella Pederneira. 1 vídeo (41 min.). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=8KuxazDIfY8 Acesso: 03 out. 2023.

LÍNGUA PORTUGUESA: a última flor do Lácio. Entrevista de Mary Kato para Demerval da Hora 2021. 1 vídeo (107 min.) Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=EVTikhNkp9w Acesso em: 03 out. 2023.

LOURENÇO, J. Contrastes na Historiografia Linguística: a evidência do feminino. Projeto de pesquisa de Pós-Doutorado. Supervisora: Cristina Altman. Centro de Documentação em Historiografia Linguística/Departamento de Linguística, Universidade de São Paulo (CEDOCH-DL-USP). 2022.

RODRIGUES, A. D. As Tarefas da Linguística no Brasil. Estudos Linguísticos, v. 1, n. 1, p. 4-15, 1966.

ROSEMBERG, F. Mulheres educadas e a educação de mulheres. In: PINSKY, C. B.; PEDRO, J. M. Nova história das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2019. p. 333-359.

ROSEMBERG, F.; MADSEN, N. Educação formal, mulheres e gênero no Brasil contemporâneo. In: BARSTED, L. L.; PITANGUY, J. (org.). O progresso das mulheres no Brasil - 2003-2010. Rio de Janeiro: CEPIA. Brasília: ONU Mulheres, 2011. p. 391- 434.

VALIAN, V. Why so slow? The advancement of women. Massachussets: MIT Press, 1999.

Published

2023-10-20

Issue

Section

Dossier