Grammatical complexity in spoken English: towards a definition of a specific oral proficiency of teachers of English as a foreign language
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2024.e95103Keywords:
Assessment, EFL teacher education, Grammatical complexity, Linguistic competence, Spoken languageAbstract
Considering the historical context of unsatisfactory conditions in the teaching of English as a foreign language (EFL) in Brazil (Consolo, 2017), this work aims at collaborating with the analytical criteria for assessing grammar in an oral test from an examination that evaluates EFL teachers’ proficiency. Since the progress of a foreign language learner can be observed by the grammatical forms that s/he manages to produce the language adequately (Luoma, 2004), we focus on grammatical complexity, which is the degree of sophistication of those forms (Ortega, 2003). The data used are from participants in the EPPLE (“Exame de Proficiência para Professores de Língua Estrangeira”) oral test and from online English lessons in a Language and Literature course at a public university. The unit of analysis is the AS-unit (Foster et al, 2000). We analyzed how compound verb tenses are characterized in the participants’ speech and present the quantitative and qualitative results.
References
ALMEIDA FILHO, J. C. P. Dimensões Comunicativas no Ensino de Línguas. Campinas: Pontes Editores, 1993.
ALMEIDA FILHO, J. C. O professor de língua estrangeira sabe a língua que ensina? A questão da instrumentalização linguística. Contexturas. Campinas: UNICAMP, 1992.
BACHMAN, L. F. Ongoing challenges in language assessment. In: KUNNAN, A. J. (Org.) The Companion to Language Assessment. John Wiley & Sons, 2014. p. 1-18.
BAFFI-BONVINO, M. A. Avaliação da proficiência oral em inglês como língua estrangeira de formandos em letras: uma proposta para validar o descritor ‘vocabulário’ de um teste de professores de língua inglesa. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Universidade Estadual Paulista (UNESP), São José do Rio Preto, 2010.
BORGES-ALMEIDA, V. Precisão e complexidade gramatical na avaliação de proficiência oral em inglês do formando em Letras: implicações para a validação de um teste. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) - Universidade Estadual Paulista (UNESP), São José do Rio Preto, 2009.
BRINDLEY, G. Assessment. In: CARTER, R.; NUNAN, D. (org.). The Cambridge guide to teaching English to speakers of other languages. Cambridge University Press, 2001. p. 137-143.
BUSNARDI, B. Precisão e complexidade gramatical na proficiência oral do professor de inglês como língua estrangeira. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Universidade Estadual Paulista (UNESP), São José do Rio Preto, 2012.
BYGATE, M. Speaking. In: CARTER, R; NUNAN, D. (Orgs.) The Cambridge guide to teaching English to speakers of other languages. Cambridge University Press, 2001, p. 14-20.
CONSOLO, D. A. A reflection on the linguistic-communicative competence and proficiency of the (future) foreign language teacher in Brazil. Horizontes de Linguística Aplicada, Brasília, ano 17, n. 2, 2018.
CONSOLO, D. A. Assessing EFL teachers’ proficiency: on the development of teacher programs and testing policies in Brazil. In: CONSOLO, D. A. et al. (org.). Perspectivas em avaliação no ensino e na aprendizagem de línguas: pesquisas e encaminhamentos na formação e na prática docente. Campinas: Pontes Editores, 2017.
CONSOLO, D. A. A construção de um instrumento de avaliação da proficiência oral do professor de língua estrangeira. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 43, no 2, 2004, p. 265-286.
CONSOLO, D. A.; SILVA, V. L. T. Em defesa de uma formação linguística de qualidade para professores de língua estrangeira: o exame EPPLE. Horizontes de Linguística Aplicada, Brasília, ano 13, n. 1, p. 63-87, 2014.
DeKEYSER , R. M. What makes learning second-language grammar difficult? A review of issues. Language Learning, v. 55, n. 1, p. 1-25, 2005.
D'ELY, R. C. S. F. A focus on learners’ metacognitive processes: the impact of strategic planning, repetition, strategic planning plus repetition, and strategic planning for repetition on L2 oral performance. Tese (Doutorado em Letras) – UFSC, Florianópolis, 2006.
FERNANDES, A. M. A metalinguagem e a precisão gramatical na proficiência oral de duas professoras de inglês como língua estrangeira. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Universidade Estadual Paulista (UNESP), São José do Rio Preto, 2011.
FOSTER, P.; TONKYN, A.; WIGGLESWORTH, G. Measuring spoken language: a unit for all reasons. Applied Linguistics, vol. 21, n. 3, p. 354-375, 2000.
FULCHER, G. Defining the construct. In: FULCHER, G. Testing second language speaking. New York: Routledge, 2014.
FURTOSO, V. A. B. Desempenho oral em português para falantes de outras línguas: da avaliação à aprendizagem de línguas estrangeiras em contexto online. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos). Universidade Estadual Paulista (UNESP), São José do Rio Preto, 2011.
HILLIARD, A. Spoken Grammar and Its Role in the English Language Classroom. English Teaching Forum, United States, n. 4, p. 2-13, 2014.
KUIKEN, F. et al. Variation in syntactic complexity: Introduction. International Journal of Applied Linguistics, v. 29, p. 161-170, 2019.
LARSEN-FREEMAN, D. Teaching Language: From grammar to grammaring. Boston: New House Teacher Development, 2003.
LUOMA, S. The nature of speaking. In: LUOMA, S. Assessing Speaking. Cambridge: Cambridge University Press, 2004. p. 9-28.
McNAMARA, T. F. Language Testing. Oxford: Oxford University Press.
NORRIS, J.; ORTEGA, L. Towards an organic approach to investigating CAF in instructed SLA: The case of complexity. Applied Linguistics, n. 30, p. 555-578, 2009.
OLIVEIRA, D. F. Faixas de Proficiência Analíticas para Avaliação da Língua(gem) Oral do Professor de Língua Estrangeira. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos). Universidade Estadual Paulista (UNESP), São José do Rio Preto, 2021.
ORTEGA, L. Syntactic complexity measures and their relationship to L2 proficiency: a research synthesis of college-level L2 writing. Applied Linguistics, v. 24, n. 4, p. 492-518, 2003.
SCARAMUCCI, M. V. R. Efeito retroativo da avaliação no ensino/aprendizagem de línguas: o estado da arte. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 43, n. 2, p. 203-226, 2004.
SCARAMUCCI, M. V. R. Proficiência em LE: Considerações terminológicas e conceituais. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 36, p. 11-22, 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.