The place of orality in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2024.e96233

Keywords:

Portuguese language, Language teaching, Orality

Abstract

This article examines the place of orality practice in Portuguese Language classes based on teaching proposals implemented during the Supervised Internship in the Portuguese Language course at the Federal University of Santa Catarina. As a theoretical conception, it is assumed that the reality of language occurs in social interaction and materializes in concrete utterances, with language teaching centered on the practices of usage: oral communication, writing, reading, and linguistic analysis. Regarding the methodology, a documentary analysis of 105 teaching proposals was conducted, along with bibliographic research on guiding and normative documents in Portuguese Language education. The documentary analysis revealed that, in most proposals, oral activities were more frequent than activities involving other language usage practices. However, they were less structured, since speaking and listening served as instruments for a work that favored another practice.

Author Biography

Isabel de Oliveira e Silva Monguilhott, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora doMEN-UFSC.

References

ANTUNES, I. Aula de português: encontro e interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

ANTUNES, I. Língua, texto e ensino: outra escola é possível. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

BACELAR, H. Q. O lugar da oralidade na aula de Língua Portuguesa: uma análise a partir de propostas de ensino implementadas no estágio supervisionado do curso de Letras Português. 2022. 83 f. TCC (Graduação) - Curso de Letras - Língua Portuguesa e Literaturas de Língua Portuguesa, Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/238285?show=full. Acesso em: 10 fev. 2025.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: Disponível em: http://download.basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 10 fev. 2025.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/portugues.pdf. Acesso em: 10 fev. 2025.

BORTOLOTTO, N. A interlocução na sala de aula. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

BORTONI-RICARDO, S. M. Educação em língua materna: a sociolingüística na sala de aula. São Paulo: Parábola, 2004.

CARVALHO, R. S. de; FERRAREZI JUNIOR, C. Oralidade na Educação Básica: o que saber, como ensinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2018.

GERALDI, J. W. Portos de Passagem. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

KOCH, P.; OESTERREICHER, W. Oralidad y Escrituralidad a la luz de la teoría del lenguaje. In: KOCH, P.; OESTERREICHER, W. Lengua hablada en la Romania: Español, Francés, Italiano. Madrid: Gredos, 2006. p. 2-14.

MARCUSCHI, L. A.; DIONISIO, A. P. (org.). Fala e escrita. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

RAMOS, J. M. O espaço da oralidade na sala de aula. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

Published

2025-03-07

Issue

Section

Article