Photography in the production of narratives: between the verbal and the non-verbal, between the visible and the non-visible
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2025.e99455Keywords:
Photography, Memory, Narrative, Document, CultureAbstract
The aim of this article is to understand the place that photography has occupied in the production of memories and narratives today. To do so, it starts from a relationship between research on photography developed in the Brazilian Social Sciences and more recent research on memory and narrative. The different media (paper and screens), the forms of archiving and circulation used in both private and institutional contexts, as well as class and gender differences are also of fundamental importance for understanding the use of photography as an essential part of the construction of memories and narratives, whether individual or collective. Starting from the articulation between the verbal and the non-verbal, between the visible and the non-visible, it analyses the forms of use and cultural transmission of photography, the strategies used for its selection, archiving and disposal and, with this, the different demands surrounding photographic production and recording, as well as the celebratory spaces used to legitimate the work of photographers: museums, galleries, publishers, awards, and the forms of exhibition made possible by the internet. Between the private and collective uses of photography, the most distinct "places of memory" are articulated and, consequently, the most diverse disputes around a "narrative" applied to the photographic image.
References
ASSMANN, A. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural. Campinas: Editora da Unicamp, 2011.
BATESON, G.;MEAD, M. Balinese character: a photographic analysis. New York: New York Academy of Sciences, 1942.
BERGAMO, A. A experiência do status: roupa e moda na trama social. São Paulo: Editora da Unesp, 2006.
BERGAMO, A. Fotografia, gênero e narrativa social. In: FARIAS, E., FERNANDES, D. C.; GONTIJO, B. (org.). Arte/cultura nas ciências sociais. Juiz de Fora: Editora da UFJF, 2019. p. 331-349.
BOURDIEU, P. Razões práticas: sobre a teoria da ação. 8. ed. Campinas: Papirus, 2008.
BOURDIEU, P.; BOURDIEU, M. C. O camponês e a fotografia. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, n. 26, jun. 2006, p. 31-39. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/rsp/article/view/8103. Acesso em: 24 jan. 2025.
CHARTIER, R. Os desafios da escrita. São Paulo: Editora da Unesp, 2002.
CHARTIER, R. O que é um autor? Revisão de uma genealogia. São Carlos: Editora da UFSCar, 2012.
COELHO, M. B. O campo da fotografia profissional no Brasil. Varia Historia, v. 22, n. 35, p. 79-99, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/vh/a/MRFHKVTqFf3dwD54w9JSNXb/. Acesso em: 5 set. 2024.
COELHO, M. B. Imagens da Nação: brasileiros na fotodocumentação de 1940 até o final do século XX. Belo Horizonte: Editora UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo; Edusp, 2012.
COLLIER JR, J. Antropologia visual: a fotografia como método de pesquisa. São Paulo: EPU/Edusp, 1973.
DURANTI, L. Diplomática: novos usos para uma antiga ciência. Revista de fontes, Guarulhos, v. 7, n. 13, p. 6-39, 2020. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/fontes/article/view/11968. Acesso em: 24 jan. 2025.
FELDMAN-BIANCO, B.; LEITE, M. M. (org.). Desafios da imagem: fotografia, iconografia e vídeo nas ciências sociais. Campinas: Papirus, 1998.
KOURY, M. G. P. Os pesquisadores frente a um olhar e ao uso da fotografia nas ciências sociais no Brasil. Cadernos de Antropologia e Imagem, v. 22, n. 1, p. 45-56, 2006. Disponível em: http://ppcis.com.br/wp-content/uploads/2018/09/Cadernos-de-Antropologia-e-Imagem-22.-Estrat%C3%A9gias-da-pesquisa-com-imagens.pdf. Acesso em: 5 set. 2024.
LACERDA, A. L. de. A fotografia nos arquivos: produção e sentido de documentos visuais. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 19, n. 1, p. 283-302, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/hcsm/a/3WdkxxJRfLj65nGbDgQPfnh/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 5 set. 2024.
LE GOFF, J. História e memória. 5. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2003.
LEITE, M. M. Retratos de família: leitura da fotografia histórica. São Paulo: Edusp, 1993 [1986].
LEJEUNE, P. El pacto autobiográfico y otros estudios. Madrid: Megazul-Endymion, 1994.
MAGI, É. R. Rock and Roll é o nosso trabalho: a Legião Urbana do underground ao mainstream. São Paulo: Alameda, 2013.
MICELI, S. Intelectuais à brasileira. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
NORA, P. Entre história e memória: a problemática dos lugares. Proj. História, São Paulo, v. 10, p. 7-28, jul./dez. 1993. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/12101/8763. Acesso em: 5 set. 2024.
PENNA, J. C. Este corpo, esta dor, esta fome: notas sobre o testemunho hispano-americano. In: SELIGMANN-SILVA, M. (org.). História, memória, literatura: o testemunho na era das catástrofes. Campinas: Editora da Unicamp, 2003. p. 297-350.
POLLAK, M. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 3-15, 1989. Disponível em: https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/2278/1417. Acesso em: 5 set. 2024.
RICOEUR, P. Tempo e narrativa. São Paulo: Martins Fontes, 2010. 3 v.
RICOEUR, P. Arquitetura e narratividade. Geograficidade, Niterói, v. 11, número especial, p. 151-160, outono 2021. Disponível em: https://periodicos.uff.br/geograficidade/article/view/50793/29575. Acesso em: 5 set. 2024.
ROSENTHAL, G. História de vida vivenciada e história de vida narrada: a interrelação entre experiência, recordar e narrar. Civitas, Porto Alegre, v. 14, n. 2, p. 227-249, 2014. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/civitas/article/view/17116/11471. Acesso em: 5 set. 2024.
ROUILLÉ, A. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Editora SENAC São Paulo, 2009.
SERRA, P.; BERGAMO, A. Sociologia do jornalismo: por uma agenda de pesquisa. Plural, São Paulo, v. 27, n. 2, p. 5-21, 2020. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/plural/article/view/179833/167969. Acesso em: 5 set. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.
