The documentary synopsis genre at olimpíada de língua portuguesa Escrevendo o Futuro (OLPEF): a didatic-pedagogical proposal focusing on practice of critically based linguistic analysis
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2025.e104233Keywords:
Portuguese Language Olympics, Synopsis, Pratice of Critically Based Linguistic Analysis, Critical Genre AnalysisAbstract
From the perspective of Critical Genre Analysis (GCA) and the proposals for theoretical-methodological articulation that make up the Practice of Critically Based Linguistic Analysis (PALC), this article analyzes the genre of Documentary synopsis and presents a didactic-pedagogical proposal for the first and second year of high school in the context of the Portuguese Language Olympics Writing the Future (OLPEF). The research began with a Critical Genre Analysis of one synopse that was finalist in the competition in 2019. At this stage, the adequacy of the text to the sociocommunicative purposes, the rhetorical organization and the lexical-grammatical realization were explored. The results of this study guided the development of a pedagogical proposal, the aim of which is to integrate statements that discuss the text genre through metalinguistic, epilinguistic and sociodiscursive activities.
References
BARRETO, T. V. Prática de análise linguística: a formação inicial de professores de língua portuguesa e a produção de atividades didáticas em uma perspectiva crítica. 2022. 131p. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/27561. Acesso em: 22 maio 2025.
BAZERMAN, C. Gêneros textuais, tipificação e interação. Tradução de Judith Chambliss Hoffnagel. Organização de Ângela Paiva Dionísio e Judith Chambliss Hoffnagel. São Paulo: Cortez, 2009.
BEZERRA, M. A.; REINALDO, M. A. Análise Linguística: afinal, a que se refere? São Paulo: Cortez, 2013.
BHATIA, V. K. Worlds of written discourse: a genre-based view. London: Continuum, 2004.
BONINI, A. Análise crítica de gêneros discursivos no contexto das práticas jornalísticas. In: SEIXAS, L.; PINHEIRO, N. F. (org.). Gêneros: um diálogo entre comunicação e linguística. 1. ed. Florianópolis: Insular, 2013. p.103-120.
BORDIM, C. T. Prática de análise linguística como articuladora das práticas de leitura e produção de textos: um desafio para os professores de língua portuguesa em formação inicial. 2022. 145 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/26483?show=full. Acesso em: 22 maio 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 22 maio 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: Ministério da Educação, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf. Acesso em: 22 maio 2025.
BRITTO, L. P. L. A sombra do caos: ensino de língua x tradição gramatical. Campinas, SP: Mercado de Letras e ALB, 1997.
ESCREVENDO o futuro. Textos finalistas 2019. São Paulo: Cenpec, 2019. Disponível em: https://www.escrevendoofuturo.org.br/arquivos/9161/textos-finalistas-2019.pdf Acesso em: 26 nov. 2023.
FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Tradução de Izabel Magalhães et al. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 2001.
FILIPOUSKI, A. M. R.; MARCHI, D. M.; SIMÕES, L. J. Referenciais curriculares para o ensino de língua portuguesa e literatura. Manuscrito de circulação restrita. Rio Grande do Sul: Secretaria de Educação do Estado, 2009.
Franchi, C. (2002). Linguagem - atividade constitutiva. Revista Do GEL, 37–74. Recuperado de https://revistas.gel.org.br/rg/article/view/280
FUZER, C; CABRAL, S. R. S. Introdução à gramática sistêmico-funcional em língua portuguesa. Campinas: Mercado das Letras, 2014.
GERALDI, J. W. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
HALLIDAY, M. A. K. El language como semiótica social: la interpretación social del lenguage y del significado. Tradução de Jorge Ferreiro Santana. Buenos Aires: Argentina, 2013 [1978]. London: Sage Publications (pp. 230-256), 1997.
HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. M. I. M. An introduction to functional grammar. 3. ed.. London: Edward Arnold, 2004.
KALANTZIS, M.; COPE, B.; PINHEIRO, P. Letramentos. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2020.
KAIPPER, A. H.; WEBER, S. A linguagem na construção de significados: representações para Universidade e Instituto Federal no projeto Future-se. 2021. 18 f.. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Concepções Multidisciplinares de Leitura) - Instituto Federal de Santa Catarina, Xanxerê, 2021. Disponível em: https://repositorio.ifsc.edu.br/handle/123456789/2178. Acesso em: 22 maio 2025.
MENDONÇA, M. A. Análise linguística no ensino médio: um novo olhar, um outro objeto. In: BUNZEN, C.; MENDONÇA, M. (org.). Português no ensino médio e formação do professor. 2. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 199-226.
MEURER, J. L. Uma dimensão crítica do estudo de gêneros textuais. In: MEURER, J. L.; MOTTA-ROTH, D. (org.). Gêneros textuais e práticas discursivas: subsídios para o ensino da linguagem. Bauru: EDUSC, 2002. p.17-29.
MILLER, C. R. Genre as social action. In: FREEDMAN, A.; MEDWAY, P., (org.). Genre and the new rhetoric. London: Taylor & Francis, 1994. p. 23-42.
MOTTA-ROTH, D. Análise crítica de gêneros: contribuições para o ensino e a pesquisa de linguagem. DELTA, v. 24, n. 2, p. 341-383, 2008. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/28317. Acesso em: 22 maio 2025.
MOTTA-ROTH, D.; HEBERLE, V. M. O conceito de “estrutura potencial do gênero” de Ruqayia Hasan. In: MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (org.). Gêneros, teorias, métodos e debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2015a. p. 12-28.
MOTTA-ROTH, D.; HEBERLE, V. M. A short cartography of genre studies in Brazil. Journal of English for Academic Purposes, Amsterdam, v. 9, n. 1, p. 22-31, set. 2015b. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/279313832_A_short_cartography_of_genre_studies_in_Brazil. Acesso em: 22 maio 2025.
OLHAR em movimento: caderno virtual. São Paulo: Cenpec, 2021. (Coleção da Olimpíada). Disponível em: https://www.escrevendoofuturo.org.br/arquivos/10856/caderno-documentario.pdf. Acesso em: 26 nov. 2023.
OLIONI, R. C. Tema e N-Rema: a construção do fluxo de informação em textos narrativos sob uma perspectiva sistêmico-funcional. 2010. 196 f. Tese (Doutorado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010. Disponível em: https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/1964. Acesso em: 22 maio 2025.
PINTON, F. M. Análise crítica do gênero reportagem didática na Revista Nova Escola. Signum: Estudos da Linguagem, Londrina, v. 18, n. 2, p. 349-376, dez. 2015. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/18120 . Acesso em: 20 nov. 2023.
PINTON, F. M.; VOLK, R. O que dizem os professores em formação inicial sobre a prática de análise linguística?. In: PINTON, F. M.; VOLK, R.; SCHMITT, R. M. (org.). Análise linguística no contexto escolar em diferentes perspectivas. Tutóia/MA: Diálogos, p. 12-35, 2021. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/357218931_Analise_linguistica_no_contexto_escolar_em_diferentes_perspectivas. Acesso em: 22 maio 2025.
PINTON, F. M., STEINHORST, C., BARRETO, T. V. Glossário de gêneros e suportes textuais da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) [recurso eletrônico]. 1. ed. Santa Maria, RS: UFSM, Pró-Reitoria de Extensão, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/28410/Gloss%C3%A1rio%20de%20g%C3%AAneros%20e%20suportes%20textuais%20da%20Base%20Nacional%20Comum%20Curricular%20%28BNCC%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 22 maio 2025.
PINTON, F. M.; BARRETO, T. V. (org.). A prática de análise linguística no contexto escolar: o que é e como fazer. São Carlos: Pedro & João Editores, 2023.
PINTON, F. M. Formação de professores de língua portuguesa e prática de análise linguística: do objeto de ensino uma abordagem didático-pedagógica. Projeto de pesquisa, Registro GAP: n. 054627. Disponível em: https://portal.ufsm.br/projetos/gerente/projeto/view.html?idProjeto=66924. Acesso em 26 de maio 2025.
PINTON, F. M.; VOLK, R.; SCHMITT, R. M. A prática de análise linguística na BNCC e a perspectiva sociocultural de ensino e aprendizagem: (in)congruências teórico-metodológicas. Revista Linguagem & Ensino, v. 23, n. 2, p. 364-383, abr./jun. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/rle/article/view/17277. Acesso em: 20 nov. 2023.
STEINHORST, C.; BARRETO, T. V.; PINTON, F. M. Prática de análise linguística/semiótica de base crítica: uma proposta didático-pedagógica com foco no gênero tiras em quadrinhos. Educação e Linguagens, Campo Mourão, v.12, n. 24, p. 183-208, jul./dez. 2023. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/revistaeduclings/article/view/8055. Acesso em: 20 nov. 2023.
SIPPERT, L. Análise da estrutura temática em resenhas de alunos do Ensino Superior numa perspectiva da linguística sistêmico-funcional. DELTA, São Paulo, v. 34, n. 1, p. 113-147, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/delta/a/87WkYMzYZfCKSX6mDs33Ykm/?format=pdf. Acesso em: 20 mar. de 2024.
SWALES, J. M. Genre analysis: english in academic and research settings. New York; Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
VENTURA, C. S. M; LIMA-LOPES, R. E. O tema: caracterização e realização em português. DIRECT Papers, São Paulo, v. 47, p. 1-18, 2002.
VENTURA, A. O. C.; ALMEIDA, R. L. O. da. Produção de sinopse de filmes: em cena a compreensão intercultural do cinema. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 8, n. 2, p. 34–44, 2018. DOI: 10.69969/revistababel.v8i2.5443. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/5443. Acesso em: 26 maio. 2025.
THOMPSON, G. Introducing Functional Grammar. 3. ed. London; New York: Routledge, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.
