Rubens do Amaral’s innovative lessons in the text “Portuguese teaching”

Authors

  • Criseida Rowena Zambotto de Lima Universidade Federal de Mato Grosso.
  • Maria Inês Pagliarini Cox Universidade Federal do Mato Grosso. Cuiabá, Mato Grosso.

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2019v16n4p4295

Abstract

This study aims, from the folk linguistics proposal (PAVEAU, 2018), to analyze Rubens do Amaral’s text, published in 1939, in which the author anticipates by half a century the criticism in relation to the confusion between language teaching and grammar teaching, presenting guidelines of the new teaching paradigm based on the use-reflection-use principle woven in the 1980s by Linguistics.   Following Paveau’s concept that folk linguistics knowledge may constitute  social linguistic theories, we seek to correlate the discourse of this non-linguist, who produces spontaneous linguistic knowledge, to discourses derived from linguistic knowledge scientifically validated by linguistic theories and consolidated in curricular teaching policies, considering the popular and scientific approaches as anti-eliminative.

Author Biographies

Criseida Rowena Zambotto de Lima, Universidade Federal de Mato Grosso.

Criseida Rowena Zambotto de Lima é doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem pela Universidade Federal de Mato Grosso (2019) e professora das redes municipal e estadual de Várzea Grande/MT. 

Maria Inês Pagliarini Cox, Universidade Federal do Mato Grosso. Cuiabá, Mato Grosso.

Maria Inês Pagliarini Cox é doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1989) e professora do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem pela Universidade Federal de Mato Grosso.

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Published

2019-12-31

Issue

Section

Dossier