The motivation for proposing research by Linguistic researchers: a Socio-Rhetorical analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2020v17n2p4860

Abstract

The purpose of this research is to analyze the relationship that steps of rhetoric — ‘reporting previous research’, ‘stating research gap’ and ‘stating real world problems’ — hold with the proposing of projects written by expert researchers in Linguistics.  The research is inscribed in the Socio-rhetorical and is based on Swales (1990, 2004), Berkenkotter e Huckin (1995), Connor e Mauranen (1995), Motta-Roth e Hendges (2010), Lim (2012, 2014) e Alves Filho (2018). The sample is composed of 12 Linguistic research projects. The steps were quantified and characterized in their rhetorical and lexical aspects, as well as the relationship that these strategies had with each other and with the proposition of the research. The results indicate that previous research and research gaps are little used as an argument for a new research and, in contrast, the search for real world problem solving is assumed as the main motivating element.

 

Author Biographies

Francisco Alves Filho, Universidade Federal do Piauí

Professsor at Universidade Federal do Piauí

Carolina Áurea Cunha Rio Lima, Universidade Federal do Piauí

Student at Universidade Federal do Piauí

References

ALVES FILHO, F. Como mestrandos agem retoricamente quando precisam justificar suas pesquisas. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 18, n. 1, p. 131-158, 2018.

BARROS, J. d’A. Projeto de pesquisa em História: da escolha do tema ao quadro teórico. Petrópolis: Vozes, 2005.

BERKENKOTTER, C.; HUCKIN , T. N. Genre knowledge in disciplinary communication: cognition, culture, power. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Inc., Publishers, 1995.

BOOTE, D. N.; BEILE, P. Scholars Before Researchers: on the centrality of the dissertation literature review in research preparation. Educational Researcher, v. 34, n. 6, p. 3-15, ago./set. 2005.

CONNOR, U.; MAURANEN, A. Linguistic analysis of grant proposals:european union research grant. English for Specific Purpose, v. 18, n. 1, p. 47-62, 1999.

JUCÁ, D. A organização retórico-argumentativa da seção de justificativa do gênero textual projeto de dissertação. 2006. 109 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2006.

LIM, J. M.-H. How do writers establish research niches? A genre-based investigation into management researchers' rhetorical steps and linguistic mechanisms. Journal of English for Academic Purposes, v. 11, p. 229-245, 2012.

LIM, J. M.-H. Formulating research questions in experimental doctoral dissertations on Applied Linguistics. Journalof English for Academic Purposes, v. 35, p. 68-88, 2014.

MONTEIRO, B. N. Organização retórica e estruturação sequencial da seção de metodologia do gênero projeto de pesquisa. 2016. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2016.

MOTTA-ROTH, D; HENDGES, G. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

PRODONOV, C. C.; FREITAS, E. C. de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

RIO LIMA, C. A. Movimentos retóricos na seção de fundamentação teórica de projetos de pesquisa na subárea de Linguística. Teresina: Pibic, 2015.

SILVA, C. R. B. Movimentos retóricos da seção de justificativa de pré-projetos de pesquisa da subárea de Linguística. Teresina: Pibic, 2015.

SWALES, J. Genre Analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

SWALES, J. Research Genres: Explorations and applications. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

TARDY, C. A genre system view of the Funding of Academic Research. Written Communication, v. 20, n. 1, p. 7-36, jan. 2003.

Published

2020-09-02

Issue

Section

Article