Verba dicendi in the news: points of an argumentative continuum in the construction of intertextuality

Authors

  • Alcione Tereza Corbari Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Quézia Cavalheiro M. Ramos Universidade Estadual do Oeste do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2018v15n1p2903

Abstract

This paper aims to investigate how verba dicendi, responsible for introducing the discourse of others, contribute to construct an argumentative line in news. A comparative analysis of two news considering an interpretative-qualitative paradigm is proposed. The analysis is based on two news that report the same event, published in two media vehicles. This study considers argumentation is inherent to language. Based on this theoretical interpretation, we observed the verba dicendi are used in an argumentative continuum, on a scale that goes from the least marked verb to the most marked in terms of argumentativity. They represent strategies that direct the interpretation of the reader on the reported facts or even on the media vehicle itself.

Author Biographies

Alcione Tereza Corbari, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Mestre em Letras e Doutora em Letras e Linguística. Professora Adjunta do Curso de Letras da Unioeste, campus de Cascavel.

Quézia Cavalheiro M. Ramos, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Graduada em Letras pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Aluna de especialização em Língua Inglesa da Unioeste e aluna especial do Programa de Pós-Graduação em Letras dessa mesma universidade. É professora de Português, Espanhol e Inglês.

Published

2018-04-09

Issue

Section

Article