In favor of multimodal texts in a classroom environment: what, how and why?
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2020v17n2p4919Abstract
In the contemporary society, although the teacher is no longer the main source of information for the student, she/he continues to play the role of awakening him to a critical reading of implicit discourses of cultural, ideological and hegemonic meanings that circulate in multimodal texts. This essay discusses possible ways for a critical analysis of these discourses. It is developed from a conception of text and the description of the theoretical-methodological approaches suggested for multimodal texts, Critical Discourse Analysis (FAIRCLOUGH, 2001; MEURER, 2005) and Grammar of Visual Design (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006 [1996]). Then, it presents examples of studies focused on analyzed multimodal texts and makes arguments for working with multimodal texts in school. At the end, three relevant points are highlighted: the teacher's participation in regular continuing education, the knowledge of analytical tools applicable to new textual configurations and the use of daily life multimodal texts as critical reading in the school.
References
ALMEIDA, D. L. B. Icons of contemporary childhood: a visual and lexicogrammatical investigation of toy advertisements. 2006. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Federal de Santa Catarina. Florianopólis, 2006.
BEZERRA, F. A análise crítica do discurso e os multiletramentos: o papel da linguagem no fazer docente contemporâneo. In: NÓBREGA, C.; ARCOVERDE, R.; BRANCO, S. E. F. W. Educação linguística e literária: discursos, políticas e práticas. Campina Grande: UFCG, 2016. p. 189-204.
CALDAS-COULTHARD, C. R.; VAN LEEUWEN, T. Stunning, shimmering, irisdescent: toys as the representation of gendered social actors. In: LITOSSELITI, L.; SUNDERLAND, J. Gender identity and discourse analysis. Amsterdam: John Benjamins, 2002. p. 91-108.
CALDAS-COULTHARD; VAN LEEUWEN, T. Discurso crítico e gênero no mundo infantil: Brinquedos e a representação de atores sociais. Linguagem em (dis)curso, Tubarão, SC, 4, set/dez 2004. 11-33.
CALLEGARO, E. K.; MARTINS, N. B.; KADER, C. C. C. Análise do prédio da Reitoria da Universidade Federal de Santa Maria sob a ótica da Semiótica Espacial. Caminhos em Linguística Aplicada, Tabauté, v. 10, n. 1, p. 127-146, 2014.
FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Tradução de Izabel Magalhães. Brasília: Universidade de Brasilia, 2001.
GUERREIRO, A.; SOARES, N. M. M. Os memes vão além do humor: uma leitura multimodal para a construção de sentidos. Texto digital, Florianopólis, 12, n. n.2, Dezembro 2016. 185-208.
HALLIDAY, M. A. K. Language as Social Semiotic. London: Arnold, 1978.
HEBERLE, V. Multimodalidade e multiletramento: pelo estudo da linguagem como prática social multissemiótica. In: SILVA, K. A. et al. A formação de professores de íinguas: novos olhares. Campinas: Pontes Editora, v. II, 2012. p. 83-106.
KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 2006 [1996].
MEURER, J. L. Gêneros Textuais na Análise Crítica de Fairclough. In: BONINI, A.; MOTTA-ROCH, D. Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005. p. 81-106.
MOTTA-ROTH, D. Entrevista sobre o estado da arte em Linguistica Aplicada Contemporânea no Brasil. Letra Magna, n. 15, 2012.
NASCIMENTO, R.; BEZERRA, F.; HEBERLE, V. Multiletramentos: iniciação à análise de imagens. Linguagem e Ensino, Pelotas, 14, Jul/dez. 2011. 529-552.
PIERCE, C. S. Semiótica e filosofia. Trad. Octanny Silveira da Mota e Leonidas Hegenberg. São Paulo: Cultrix, 1975.
RAVELLI, L. Analysing space: adapting and extending multimodal frameworks. In: UNSWORTH, L. Multimodal semiotics: functional analysis in contexts of education. Londres: Bloombury Academic, 2011.p. 17-33.
RAVELLI, L. J.; MCMURTIE, R. J. Multimodality in the built environment> spatial discourse analysis. London and New York: Routledge, 2016.
RAVELLI, L.; HERBELE, V. Bringing a museum of language to life: the use of multimodal resources for intetactional engagement in the Museu da Língua Portuguesa. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 16, n. 4, p. 521-546, jun. 2016.
RAVELLI, L.; STENGLIN, M. Feeling space: interpersonal communication and spatial semiotics. In: ANTOS, G.; VENTOLA, E.; WEBER, T. Handbook of Applied Linguistucs. Berlim e Nova York: Mouton de Gruyter, v. 2: Interpersonal Communication, 2008. Cap. 13.
RAVELLI.L. Beyond shopping: constructing the Sydney Olympics in three-dimensional text. Text, Berlin/Boston, v. 20, n.4, p. 489-515, 2000.
RESENDE, V.; RAMALHO, V. Análise de discurso crítica. São Paulo: Contexto, 2006.
RODRIGUES, R. H. Entrevista sobre o estado da arte em Linguistica aplicada contemporãnea no Brasil. Letra Magna, n. 15, 2012.
ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R. E. M. E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editoria, 2012. p. 11-31.
STENGLIN, M. Packaging Curiosities: toward a grammar of three dimensional space. University of Sydney. Sidney, p. 513. 2004.
STENGLIN, M. Space odyssey: a guided tour through the semiosis of three dimensional space. Visual Communication, Los Angeles et al, v. 8, n.1, p. 35-64, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Fórum Linguístico

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.
