Digital competencies: a qualitative technique for developing people in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2025.e102089

Keywords:

Digital Competence, Technology, Education 4.0, Administration

Abstract

This article aimed to present a qualitative technique for developing digital competences. Given these transformations of the 21st century, the use of digital technologies directly impacts the way individuals live, work and learn, and digital skills become essential for individuals to deal with all these changes. The sample researched included 2 focus groups of students who have already completed more than 60% of their Bachelor's degree in Administration at two multi-campus public universities, one in Brazil and the other in Spain. Following a qualitative design and with the rubrics proposed in this research, the results of both focus groups indicated 10 digital competences at the “advanced” level of development and another 2 digital competences at the “good” level of development; highlighting the role of higher education in professional qualification for the job market, with the use of active methodologies and activities mediated by digital technologies in Education 4.0.

Author Biographies

Cristina Lourenço Ubeda, Federal University of São Carlos

Professora Associada no Centro de Ciências em Gestão e Tecnologia (CCGT) da UFSCar, Campus Sorocaba, desde 2010. Pós-Doutorado realizado na Facultad de Administración y Dirección de Empresas pela Universitat Politècnica de València (UPV) - Espanha; Mestre e Doutora em Engenharia de Produção pela Escola de Engenharia de São Carlos (EESC-USP) e Graduada em Administração Pública pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (FCL-UNESP). Atua na área de Gestão Estratégica de Pessoas no Curso de Graduação em Administração e no Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos da UFSCar, pesquisando principalmente os seguintes temas: desenvolvimento de competências individuais, relações de trabalho e carreiras, transformação digital e práticas de gestão de pessoas. Líder do tema de Competências e Aprendizagem da Divisão de Gestão de Pessoas e Relações do Trabalho da ANPAD para Triênio 2022-2024. CV: http://lattes.cnpq.br/6696784421924024

 

Lourdes Canós-Darós, Polytechnic University of Valencia

Professora e pesquisadora do Departamento de Organização Empresarial
da Universitat Politècnica de València, UPV (Espanha). Doutora em Organização
Empresarial, pertence ao grupo de investigação em Reingeniería, Organización,
trabajo en Grupo y Logística Empresarial (ROGLE) e é coordenadora da equipe de
inovação e qualidade educativa do IDOE. Os seus temas de investigação no ensino
universitário centram-se no desenvolvimento de competências metacognitivas,
aplicação de metodologias ativas e competência de aprender a aprender.
Contato: loucada@omp.upv.es

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Published

2025-01-24

Issue

Section

Artigos