Management skills: the expectation of business students of UEMA, their managers and peers in Vale SA in Sao Luis - MA

Authors

  • José Rômulo Travassos da Silva Professor do Curso de Administração da UEMA / Professor de Psicologia da UNICEUMA.
  • Valderez Ferreira Fraga Professora convidada do IE-ECEX-UFRJ e FGV EBAPE.
  • Deborah Moraes Zouain FGV/EBAPE
  • Gustavo de Oliveira Almeida Fundação Getulio Vargas - EBAPE

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2015v8n2p134

Abstract

Technological advances summed up with globalization have contributed for organizational competitiveness/complexity. The survival of business in this scenario is related to the creation and development of resources and assets which give them competitiveness. Individuals competence has become the focus of this study whose central objective focus on congruence or otherwise between the skills acquired by students of the Center for Social Sciences at the State University of Maranhão - according to the subjects chosen in the Administrator's academic training space, students and administrators, and skills required by private sector managers’ in Sao Luis - MA, in the VALE company as well. The methodology has articulated qualitative research methods. The theoretical framework drew on expertise of several authors’ design. The results showed as the most cited competence elements, knowledge, skills, attitudes, capacity and the preference on Queiroz’s competence version (2008) was the most accepted. Was the congruence base found among students and managers at UEMA and Vale. The enterprise distinction on analytical capacity for candidates’ selection, reports to student’s dissatisfaction about teaching methods. Trainees’ step deserves better dialogue between both organizations. Future studies can deepen questions as students’ satisfaction, teaching at UEMA, academic and work performance.

Author Biographies

José Rômulo Travassos da Silva, Professor do Curso de Administração da UEMA / Professor de Psicologia da UNICEUMA.

Mestre em Administração. Pela FGV-EBAPE. Professor do Curso de Administração da UEMA, Professor de Psicologia da UNICEUMA. Áreas de interesse: Competências, Habilidades, Inteligências Múltiplas, Gestão Educacional e Empresarial.

Valderez Ferreira Fraga, Professora convidada do IE-ECEX-UFRJ e FGV EBAPE.

Doutora em Educação, UFRJ. Master in Education and Human Development, GWU-USA. Há 22 anos Consultora e diretora da VALORE-RH. Áreas de interesse: Fenomenologia, Interculturalidade, Gestão de Pessoas, Ética. Publicações: livros, artigos eventos e periódicos nacionais e internacionais, revistas e jornais.

Deborah Moraes Zouain, FGV/EBAPE

Graduada em Administração pela Fundação Getúlio Vargas (FGV) no Rio de Janeiro e em Direito pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). É Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e Doutora em Engenharia de Produção (COPPE/UFRJ). Professora Titular da Graduação e do Programa de Pós-Graduação em Administração da Escola Brasileira de Administração Pública e Empresas (EBAPE) da FGV /RJ.

Autora de diversos artigos publicados em periódicos científicos e livros nas áreas de pesquisa em que atua.

Gustavo de Oliveira Almeida, Fundação Getulio Vargas - EBAPE

Doutorado em Administração pela Fundação Getúlio Vargas. Mestrado em Administração pelo Instituto Coppead de Administração/UFRJ. Graduação em Administração de Empresas pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro.

Consultor da FGV Projetos. Atualmente é pesquisador da Fundação Getúlio Vargas e da Universidade Federal Fluminense.

Published

2015-05-13

Issue

Section

Artigos