INFLUENCE OF ORGANIZATIONAL AND ADMINISTRATIVE STRUCTURE OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS IN THE DEVELOPMENT OF TEACHING SKILLS TO OPERATE IN EAD

Authors

  • Fernanda Roda de Souza Araújo Cassundé Universidade Federal do Vale do São Francisco
  • José Ricardo Costa Mendonça Universidade Federal de Pernambuco
  • Milka Alves Correia Barbosa Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2016v9n2p1

Abstract

The performance of individuals working in distance education is influenced by several factors, but the organizational and administrative dimension of the educational institution is a key element for the development of e-skills teachers, given that both should reinforce skills as promoting conquest of new skills to enable them to know and judge for what, when and how to use ICTs in distance education. From this premise, this study seeks to answer the following question: As the development of electronic skills of teachers in higher education are related to organizational and administrative dimension of higher education institutions? Thus, a basic interpretive qualitative was conducted. Was chosen as the locus Federal University of Vale do São Francisco and as a unit of analysis, the specialization course in Public Management linked to the National Program of Public Administration (PNAP). Data collection was conducted through desk research and interviews with semi-structured. The survey results clearly show that several factors of this dimension are important for the development of electronic teaching skills and institutional policy issues need to be overcome and the frequency of training needs exist for distance education can be established in the institution.

Author Biographies

Fernanda Roda de Souza Araújo Cassundé, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Doutora, Mestre e Bacharel em Administração (UFPE, 2015, 2004, 2001). Atualmente é professora Assistente II do colegiado de Administração da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF) e Pesquisadora de projeto apoiado pelo CNPq cujo tema refere-se ao desenvolvimento de competências docentes para EAD. Associada ABED (Associação Brasileira de Educação a Distância). Avaliadora de periódicos e eventos nacionais. Temas de interesses em pesquisa: Ensino e Pesquisa em Administração (competências profissionais e docentes; educação a distância) e Gestão de Pessoas e Relações de Trabalho (Prazer e sofrimento no trabalho, alienação no trabalho, QVT).

José Ricardo Costa Mendonça, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (EA/UFRGS), além de graduado em Administração pela Universidade de Pernambuco (UPE), graduado em Comunicação Social Publicidade e Propaganda pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Mestre em Administração pelo PROPAD/UFPE e Pós-Doutorado em Sociologia pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal de Minas Gerais (PPGS/FACHIF/UFMG - 2012). Professor Adjunto do Programa de Pós-Graduação em Administração (PROPAD/UFPE) e do Núcleo de Gestão (Campus Caruaru/UFPE).

Milka Alves Correia Barbosa, Universidade Federal de Alagoas

Doutora e Mestre em Administração pelo PROPAD/UFPE, graduação em ADMINISTRAÇÃO pela Universidade Federal de Alagoas (1994) e doutoranda do Propad/UFPE . Atualmente é docente da Universidade Federal de Alagoas(UFAL). Tem experiência na área de Administração, atuando principalmente nas seguintes temas: gestão organizacional, análise organizacional, comportamento organizacional, competências gerenciais em IES, gestão de IES, gestão de pessoas,gestão em instituições de saúde. Interesses de pesquisa: competências gerenciais, gestão pública, gestão de IES, gestão da saúde.

Published

2016-05-02

Issue

Section

Artigos