EAD IN ACCOUNTING: AN ANALYSIS OF ITS EFFECTIVENESS IN THE USE OF ACCOUNTANCY COURSE AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF RIO GRANDE DO SUL, BRAZIL

Authors

  • Luiz Fernando Kovara Vieira Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
  • Ângela Rozane Leal de Souza Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
  • Ariel Behr Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
  • Fernanda da Silva Momo Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2016v9n2p27

Abstract

This study aims to demonstrate with which approach and in which disciplines Distance Education (DE) can improve learning, from the perception of the students of Accounting Course of the Federal University of Rio Grande do Sul, Brazil. The study starts from the issue relating to the perceptions of students of accountancy course regarding to which disciplines may have enhanced their learning with this type of education. Therefore, a quantitative and explanatory focus is used as a methodology of research, applied through methodological procedures of case study, by use of questionnaire. All results showed that the bulk of the students integrate the young age group and have great abilities in the use of technological devices. They also suggest that the disciplines that are not directly related to the accounting area should be taught in the distance format, that there is need of teacher’s encouragement so that students to participate in forums and distance learning activities as well as the unwillingness of students to performing of a course taught entirely in a distance way. Due to the results obtained with the application of this research, it is suggested that UFRGS should establish an assessment of the subjects that could be offered in a distance way, and teachers could also be trained, aiming to improve the learning process.

Author Biographies

Luiz Fernando Kovara Vieira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2015), atuando na Contabilidade do Departamento Estadual de Trânsito do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Contabilidade

Ângela Rozane Leal de Souza, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Professora adjunta, exclusiva com Dedicação, na Universidade Federal do Rio Grande do Sul- UFRGS (Brasil) atuando como docente na Graduação em Ciências Contábeis e na pós-graduação em Agronegócios da UFRGS. Tem experiência na área Contábil, Financeira e de Custos, desde 1991, atuando principalmente nos seguintes temas: Controladoria, Contabilidade e custódio. Possui Doutorado em Agronegócios pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2014); Mestrado em Ciências Contábeis na UNISINOS (Concluído em 2007). Especialização em Controladoria de Gestão pela UFRGS (2003) e em Administração de Recursos Humanos pela FDRH (1993). Graduação em Ciências Contábeis (1990).

Ariel Behr, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutor e Mestre em Administração com ênfase em Sistemas de Informação e Apoio à Decisão pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), bolsista CAPES. Bacharel em Ciências Contábeis pela UFRGS. Atualmente Professor Adjunto na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), no Departamento de Ciências Contábeis e Atuariais (DCCA). Tem experiência na área de Ciências Contábeis, Gestão Pública e Sistemas de Informação, atuando principalmente nos seguintes temas: Sistemas e Tecnologias de Informação, Sistemas de Informação para a Gestão; Gestão de Micro e Pequenas Empresas, Ferramentas de Gestão, Educação a Distância e Gestão de Custos.

Fernanda da Silva Momo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Experiência na área de Administração, com ênfase em Ciências Contábeis.

Published

2016-05-02

Issue

Section

Artigos