COST MANAGEMENT AND CORPORATE PERFORMANCE: THE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS MANAGERS VISION

Authors

  • Leonardo Andrade Motta de Lima Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais – CEFET/MG
  • Gustavo Rodrigues Cunha Faculdade Novos Horizontes

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2016v9n3p21

Abstract

This study aims to discuss how managers costs of higher education institutions evaluate the current economic and financial climate and competition in the sector in Brazil. Knowledge of costs and various costing methods, to the manager of an organization, it is essential to ensure good planning and the maintenance of an institution, and in education can not be different, especially with the opening of capital and the entry of foreign capital in a market before explored mainly by religious institutions. The explanation of the facts is the basis of this research, ie, seeks to explain the reasons and the reasons for the success or failure of the management costs of an educational institution, based on interviews with four leaders of Universities, public and private, in city of Belo Horizonte. The results show the importance of managing costs and demonstrate the great evolution of competition in the education sector in recent years. It was also possible to identify a large supply in the Brazilian market, IMSs facing educational management and especially the difficulty for public institutions deploy a IMS.

Author Biographies

Leonardo Andrade Motta de Lima, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais – CEFET/MG

Doutorando em administração pela Universidade FUMEC, Mestre em Administração pela Faculdade Novos Horizontes e graduado em Sistemas de Informação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Administração Educacional. Atuou como professor substituto na Faculdade Padre Machado - FAPEM e na administração do Instituto Padre Machado, mantenedor do Colégio e da Faculdade Padre Machado.

Gustavo Rodrigues Cunha, Faculdade Novos Horizontes

Doutor em Business Administration (UNIVERSITÀ DI BOLOGNA, 2011), mestre em Administração (UFMG, 2002) e bacharel em Ciências Contábeis (UFMG, 1997). Professor e Pesquisador do Mestrado da Faculdade Novos Horizontes, das disciplinas Finanças Comportamentais e Governança e Sustentabilidade Corporativa. Professor de Gestão Econômico-Financeira do MBA em Gestão de Cooperativas de Crédito - CECREMGE. Professor na Graduação das disciplinas: Gestão de Custos, Mercado de Capitais, Administração Financeira e Ciências Atuariais. Membro dos Núcleos de Pesquisa NUCONT e NUPEC (FNH). Coordenador dos Projetos " Comportamento do Investidor sob as Perspectivas das Finanças Modernas, Sociologia e Finanças Comportamentais" e "Fatores sociais e Ilusões Cognitivas no Contexto de Decisões de Investimento Coletivas" financiados pela Fapemig. Pesquisador dos Projetos "Neurociência e Marketing na Construção de Políticas Públicas: um estudo sobre a captação de doadores de sangue" e "Estratégias Organizacionais na Contemporaneidades integrando metodologias para o entendimento das relações de consumo e produção e suas vertentes sociais, organizacionais e individuais". Temas de interesses em pesquisa: ilusões cognitivas em decisões financeiras; criação de valor baseada em governança, sustentabilidade e responsabilidade social corporativa; governança de tecnologia de informação; composição do conselho de administração e performance empresarial; e comunicação interna e desempenho organizacional.

Published

2016-11-10

Issue

Section

Artigos