ADMINISTRATOR QUALIFICATION: AN ANALYSIS ON COMPETENCES DEVELOPMENT IN HIGHER EDUCATION

Authors

  • Donizeti Leandro de Souza Universidade Federal de Lavras / Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais
  • Lílian Ferrugini Universidade Federal de Lavras / Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais
  • André Luiz Zambalde Universidade Federal de Lavras / Departamento de Administração e Economia

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2017v10n1p150

Abstract

The current business environment has required qualified professionals capable of redefining and structuring problems, finding innovative solutions, taking ethical positions, among other competencies. Therefore, the objective of this study is to identify, in the perception of students, to what extent the Higher Education Institutions development a specific set of administrative competences necessary for the qualification of the Administrator, based on important references in the literature. As methodological strategy was used a quantitative approach, through descriptive and multivariate statistical techniques, with the purpose of evaluating teaching in subgroups of competences. Among the main results, it can be seen that the set of more developed competences has been the “management competences”, although it has identified modest levels of development. Among the less developed competences, it highlight the set of “technological competences”, indicating low levels of development of competences related to the use of technologies in processes of management and knowledge sharing. It is concluded that the higher education institutions surveyed have not developed satisfactorily the competences required in the Administrator qualification, emerging new discussions on teaching-learning processes centered on the development of the administrative competencies identified in the literature.

Author Biographies

Donizeti Leandro de Souza, Universidade Federal de Lavras / Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais

Doutorando em Administração pela Universidade Federal de Lavras e professor no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais na área de gestão. Possui mestrado em Administração, Especialização em  Gestão de pessoas e em Gestão Executiva de Negócios, além de graduação  em Administração de empresas com ênfase em Gestão de negócios. Atualmente  desenvolve estudos na área de aprendizagem organizacional e gestão do  conhecimento com foco em gestão de competências e inovação.

Lílian Ferrugini, Universidade Federal de Lavras / Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais

Doutoranda e Mestra em Administração pela Universidade Federal de Lavras - MG, MBA em Finanças pela Universidade Federal de Juiz de Fora e Graduada em Administração pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Atualmente é professora no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais na área de gestão.

André Luiz Zambalde, Universidade Federal de Lavras / Departamento de Administração e Economia

Professor na Universidade Federal de Lavras-MG (UFLA), nos Deptos de Computação e Administração. É Engenheiro de Telecomunicações; Pós-graduado em Administração e Marketing e Vendas; Mestre em Eletrônica, Doutor em Engenharia de Sistemas e Computação, com Pós-Doutorado em Ciência da Computação e Sistemas e Tecnologias de Informação.

Published

2017-02-20

Issue

Section

Artigos