STRATEGIES IN UNIVERSITIES: A COMPARATIVE ANALYSIS THROUGH THE INSTITUTIONAL PERSPECTIVE

Authors

  • Juliana Marangoni Amarante Universidade Estadual de Maringá
  • João Marcelo Crubellate Universidade Estadual de Maringá.
  • Victor Meyer Junior Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR) e Professor Convidado da DePaul University (Chicago, EUA).

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2017v10n1p190

Abstract

Having the organizational complexity as background, in conjunction with the Oliver’s (1991) tipology, which established five patterns of distinct strategic responses from the organizations to institutional processes, the present study aimed to comprehend how strategies performed by UEM – Universidade Estadual de Maringá and by PUCPR – Pontifícia Universidade Católica do Paraná were influenced by changes occurred in their institutional environments of reference between the years of 1996 and 2011. The conducted research was qualitative and descriptive and used the strategy of comparative cases study, with transversal cut and longitudinal perspective of analysis. 12 semi structured interviews were conducted with 6 members and former members of each one of the two universities. The content analysis allowed to relate the major changes in the institutional environment of reference to the  major strategies used by the universities. It is possible to highlight that, although significant differences between the two universities exist, both of them seek their internal efficiency and for that, use strategies and tactics of responses to the environment in accordance to each situation considering their own interests. Nevertheless, the pattern of strategic responses of both universities to the institutional environment remained between acquiesce and compromise, indicating low degree of resistance to the institutional demands, according to the adopted analytical model.

Author Biographies

Juliana Marangoni Amarante, Universidade Estadual de Maringá

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Estadual de Maringá.

Pesquisadora bolsista CAPES nas áreas de Teoria Institucional, Estratégia e Instituições de Ensino Superior.

Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Estadual de Maringá.

Graduada em Administração pela Universidade Estadual de Maringá.

João Marcelo Crubellate, Universidade Estadual de Maringá.

Professor no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Estadual de Maringá.

Pesquisador nas áreas de Teoria Institucional, Estratégia e Organizações.

Doutor em Administração de Empresas pela Fundação Getúlio Vargas - SP.

Mestre em Administração pela Universidade Federal do Paraná.

Graduado em Administração pela Universidade Estadual de Maringá.

Victor Meyer Junior, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR) e Professor Convidado da DePaul University (Chicago, EUA).

Mestre e Doutor em Administração Universitária pela University of Houston e Pós-doutoramento na University of Michigan.

Atualmente é professor do Programa de Pós-Graduação (Mestrado e Doutorado) em Administração da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR) e Professor Convidado da DePaul University (Chicago, EUA). 

Bacharel em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Santa Catarina.

Seu principal foco de pesquisa e de atuação profissional compreende: gestão estratégica em organizações complexas e do Terceiro Setor, com especial interesse em práticas gerenciais, managerialism e improvisação em organizações acadêmicas e hospitalares. 

Published

2017-02-20

Issue

Section

Artigos