Basic knowledge in accounting and related areas: a study at potiguar universities under the global curriculum

Authors

  • Kamila Kelly Paiva de Miranda Ferreira Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA
  • Kléber Formiga Miranda Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA
  • Thaiseany de Freitas Rêgo Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA
  • Alexsandro Gonçalves da Silva Prado Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2017v10n3p248

Abstract

This study aims to present an overview of the content taught at Rio Grande do Norte universities, in light of the Global Curriculum proposed by the UN/UNCTAD/ISAR. In order to do that, the syllabus of each course at the universities underwent documentary research and content analyses; both elective and core courses were investigated. At this juncture, a quali-quantitative approach was adopted for data analysis, once we conducted a category-based analysis of the syllabi and utilized the study of the level of adherence of the Pedagogical Project of the Course to the Global Curriculum. It is important to note that out of the 17 certified higher learning institutions on the e-MEC Portal, only those which offered in-person courses and were actual universities were singled out for analysis. Regarding the gathered data, it could be observed that there are analogies between the contents that are taught in public (? = 27%) and private universities (? = 18%), mainly concerning the Basic Accounting course (21,83%). Also, it could be perceived that elective courses have an influence on the distribution of the curricular activities available at the institutions and that, in general, the results differ among the ones that were analyzed. This further denotes the need to reassess curricular contents at the universities of Rio Grande do Norte so as to align these contents with those of the Global Curriculum and have the modules taught in Accounting Schools converge.

Author Biographies

Kamila Kelly Paiva de Miranda Ferreira, Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA

Graduada em Ciências Contábeis pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA. Analista Contábil na Visão Contabilidade (Mossoró/RN).

Kléber Formiga Miranda, Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA

Doutorando em Ciências Contábeis pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB (2015). Mestre em Administração e Controladoria pela Universidade Federal do Ceará (2012). Possui graduação em Ciências Contábeis pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (1998) com Especialização em Auditoria Contábil (2003). Dirigiu, de 2006 a 2013, a Quantum Planejamento e Gestão com atuação em serviços contábeis, consultoria e treinamento empresarial. Atualmente professor assistente da Universidade Federal Rural do Semi-árido - UFERSA lotado no curso de Ciências Contábeis.

Thaiseany de Freitas Rêgo, Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA

Doutora em Administração pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC-PR). Mestre em Contabilidade pelo Programa Multiinstitucional e Inter-Regional de Pós-graduação em Ciências Contábeis - UnB/UFPB/UFRN (2009). Graduada em Ciências Contábeis pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2007). Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA). Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Ciências Contábeis, atuando principalmente nos seguintes temas: evidenciação, formação acadêmica, itens ambientais, projeto pedagógico de curso e planejamento tributário.

Alexsandro Gonçalves da Silva Prado, Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA

Mestre pelo Programa Multiinstitucional e Inter-Regional de Pós Graduação em Ciências Contábeis da UnB/UFPB/UFRN (2012). Possui graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB (2012). Professor da Universidade Federal Rural do Semi-árido - UFERSA lotado no curso de Ciências Contábeis.

Published

2017-11-03

Issue

Section

Artigos