Benefits and challenges of risk-based audit implementation at federal education institutions

Authors

  • Guilherme Caetano de Brito Universidade Federal de Goiás -UFG
  • Daiana Paula Pimenta Universidade Federal de Goiás - UFG
  • Eliane Moreira Sá de Souza Universidade Federal de Goiás - UFG
  • Alethéia Ferreira da Cruz Universidade Federal de Goiás - UFG

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2017v10n4p109

Abstract

The Brazilian public administration have experienced several reforms to improve government organization and management. Among these, The Management Reform allowed to pursue efficiency, performance-based management and tasks decentralization. Hence, internal controls shifted from focusing on the formalism of the acts to conducting public activities through the evaluation of the achievement of objectives and the risk management of public organizations in a decentralized manner by internal audit units, called Risk Based Audit (ABR). In that regard, some federal institutions of education (IFES) have adopted this methodology, however, no studies explored the impacts of performing this approach or, the best way to develop the process. Thus, the aim of this paper is to identify the benefits and challenges in the implementation of ABR in IFES. The data were obtained through a survey that was applied to internal auditors of the IFES and statistically treated using the factorial analysis technique to identify groups of benefits and challenges in the implementation of ABR. By extracting factors of ABR, the research showed that two factors represent benefits and three factors describe challenges in the implementation of ABR.

Author Biographies

Guilherme Caetano de Brito, Universidade Federal de Goiás -UFG

Mestre em Administração Pública pela Universidade Federal de Goiás.  É contador e Coordenador-Geral de Auditoria Interna   do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - IF Goiano.  

Daiana Paula Pimenta, Universidade Federal de Goiás - UFG

Doutora em Administração pela Universidade de Brasília (UNB).  Professora, pesquisadora, coordenadora do Curso de Administração e coordenadora de Pós-Graduação da Faculdade de Administração, Ciências Contábeis e Economia da Universidade Federal de Goiás (UFG). 

Eliane Moreira Sá de Souza, Universidade Federal de Goiás - UFG

Pós-Doutora em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professora, pesquisadora, coordenadora de Pós-Graduação da Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Federal de Goiás e coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Administração Pública (PROFIAP). 

Alethéia Ferreira da Cruz, Universidade Federal de Goiás - UFG

Doutora em Administração pela Universidade de Brasília (UNB).  Professora, pesquisadora e coordenadora de Pós-Graduação da Faculdade de Administração, Ciências Contábeis e Economia da Universidade Federal de Goiás.

Published

2017-12-20