The process of change in a public institution on the perspective of dynamic capabilities

Authors

  • Adriela de Marchi Universidade do Vale do Itajai - UNIVALI http://orcid.org/0000-0003-3477-2503
  • Carlos Ricardo Rossetto Universidade do Vale do Itajai - UNIVALI
  • Cristhiane Martins Lima Universidade do Vale do Itajai - UNIVALI
  • Diulnéia Granja Pereira Universidade do Vale do Itajai - UNIVALI

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2018v11n2p175

Abstract

Public sector managers are increasingly used management strategies to improve organizational performance (LLEWELLYN; TAPPIN, 2003). As the main purpose of the public authorities is the continuous improvement of service delivery in order to better serve users, the dynamic capabilities come against as a potentially valuable strategic approach in the public sector (PABLO et al., 2007). This article aims to analyze the dynamic capabilities in a federal university, using the model proposed by Wang and Ahmed (2007). To this end, we used secondary data available on the institution by means of a longitudinal study with content analysis of the period of management reporting site 2005 to 2013. The results of the document analysis show that actions addressed the management reports are related the innovative dimensions, absorptive and adaptive constituting the dynamic capacity as the institution strives for excellence in public education, scientific production and contribution to social development, seeking trained servers, valued and committed to the mission; adequate infrastructure; effective management supported by information from administrative, academic and technical processes.

Author Biographies

Adriela de Marchi, Universidade do Vale do Itajai - UNIVALI

Mestre em Administração pela Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI; Especialização em Gestão de Material e Patrimônio Público pela Faculdade Integrada da Grande Fortaleza - FGF. Bacharel em Administração pela Faculdade de Educação e Ciência Administrativa.  Pesquisadora bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Amazonas -  FAPEAM e Auditora da Universidade Federal do Amazonas - UFAM.

Carlos Ricardo Rossetto, Universidade do Vale do Itajai - UNIVALI

Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração – PPGA/Curso de Doutorado em Administração e Curso de Mestrado em Administração da Universidade do Vale do Itajai - UNIVALI

Cristhiane Martins Lima, Universidade do Vale do Itajai - UNIVALI

Mestre em Administração pela Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI. Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Amazonas. Especialista em Psicologia Educacional pela Faculdade de Ciências Exatas e Letras de Rondônia. Bibliotecária documentalista no Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente, Campus Humaitá, Universidade Federal do Amazonas. Pesquisadora bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Amazonas -  FAPEAM.

Diulnéia Granja Pereira, Universidade do Vale do Itajai - UNIVALI

Mestre em Administração pela Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI. Pós Graduada no MBA em Gestão Empresarial pela UNISINOS. Graduada em Administração com Ênfase em Recursos Humanos pela UNISINOS. Tutora do curso de Gestão de Recursos Humanos da Universidade do Vale do Rio do Sinos – UNISINOS.

Published

2018-06-11

Issue

Section

Artigos