The institutionalization of the international accreditation in brazilian business and management schools: determinant factors, perspectives and challenges

Authors

  • Mauricius Munhoz de Medeiros Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). Centro Universitário FADERGS-Laureate International Universities.
  • Redvânia Vieira Xavier Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). Universidade Federal do Amazonas (UFAM).
  • Norberto Hoppen Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos).
  • Fernando Marcelo Gossler Wawginiak Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos).
  • Aline Caye Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos).
  • Sidnei de Moura Lisboa Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos).

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2018v11n2p222

Abstract

The international accreditation of a higher education institution (HEI) grants it a seal of education quality that is internationally recognized. It is obtained after a relatively long process of disclousure of the teaching and learning processes and of the impact of its research and professional action. The process of international accreditation causes an institutional change in the HEI in order to adapt to the accrediting agency’s rules. This research aims at analyzing the determinante factors, the challenges and the perspectives of the institutionalization of international accreditation in Business and Management Schools (BMS) in Brazil. This work is based on the institutional theory and the strategy adopted was the multiple case study, which was carried out in five Brazilian BMS, all of which are members of AACSB. Fifteen people that were involved in the accreditation process were interviewed. It became evident that isomorphic pressures are present in the reasons that motivate the decision to implement the accreditation process; the coercive and the mimetic pressures with a greater number of observations; and the normative pressures, with a lower number of observations. This research also identified the challenges of each stage of the institutionalization process, besides the perspectives related to the strategy of international accreditation. Finally, it was mapped in which stages of institutionalization the studied BMS are.

Author Biographies

Mauricius Munhoz de Medeiros, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). Centro Universitário FADERGS-Laureate International Universities.

Graduado em Administração pela Universidade do Vale do Rio do Sinos-UNISINOS. Especialista em Gestão Empresarial pela Universidade Cruzeiro do Sul. Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade do Vale do Rio do Sinos (Unisinos). Professor da Escola de Negócios do Centro Universitário FADERGS-Laureate International Universities.

Redvânia Vieira Xavier, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

Graduada em Ciências Contábeis pelo Centro Universitário do Norte. Especialista em Auditoria e Perícia pela Universidade Nilton Lins. Mestre em Contabilidade e Controladoria pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). Professora do Departamento de Contabilidade da Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

Norberto Hoppen, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos).

Graduado em Administração de Empresas e Administração Pública pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Doutor em Administração - Sistemas de Informação pela Université Pierre Mendès France. Professor titular da Universidade do Vale do Sinos - UNISINOS, atuando na Escola de Gestão e Negócios, nos Programas de Pós-Graduação em Administração e em Ciências Contábeis e no curso de graduação de Administração - Gestão para Inovação e Liderança.

Fernando Marcelo Gossler Wawginiak, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos).

Graduado em Administração pelo Centro Universitário Metodista. Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade do Vale do Rio do Sinos (Unisinos).

Aline Caye, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos).

Graduada em Administração de Empresas pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). Especialista em Gestão Empresarial pela Universidade FEEVALE. Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Economia da Universidade do Vale do Rio do Sinos (Unisinos).

Sidnei de Moura Lisboa, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos).

Graduado em Ciências Contábeis pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Especialista em Auditoria e Perícia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Ciências Contábeis pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos).

Published

2018-06-11

Issue

Section

Artigos