Management of planning and follow-up of teaching activities of a federal university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2019v12n1p118

Abstract

Teachers of higher education at federal universities develop activities that go beyond teaching in the classroom, such as research and extension, as well as administrative activities. Such scope expose the importance of the existence of a planning of teaching activities. Thus, this article aims to analyze the management of the Planning and Monitoring of Teaching Activities - PAAD of a federal university. For that, the following specific objectives were elaborated: to know the legislation and the PAAD system of the university and to identify the main challenges of said system. This is a descriptive and qualitative case study, which made use of bibliographic research, documentary analysis and semi-structured interviews with those responsible for the PAAD system and with a department head who uses the system as research instruments . As a result, the description of the PAAD system that is structured to comply with Resolution No. 053 / CEPE / 9531 of August 1995, as well as suggestions for improvements to this system, based on the reports obtained in the interviews made with some of those responsible by PAAD at UFSC.

Author Biographies

Roberta Souza Matos, Universidade Federal de Santa Catarina | Departamento de Ciências da Administração

Possui graduação em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (2016) e especialização em Gestão Pública. 

Irineu Manoel de Souza, Universidade Federal de Santa Catarina | Programa de Pós-Graduação em Administração Universitária

Possui graduação em Administração pela Universidade do Estado de Santa Catarina (1986), mestrado em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (1999) e doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento pela Universidade Federal de Santa Catarina (2009). É professor da Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência na área de, com ênfase em Ciências Sociais Aplicadas, atuando principalmente nos seguintes temas: gestão universitária, administração, gestão pública, estrutura do ensino superior e administração acadêmica. É líder do grupo de pesquisa Gestão Social e Administração Pública (2016) e integrante do grupo Novas Práticas e Abordagens da Administração Pública e os seus Desafios (2016). Atualmente é Diretor do Centro Sócio Econômico da Universidade Federal de Santa Catarina. 

Flora Moritz da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina | Programa de Pós-Graduação em Administração

Possui graduação em Ciências da Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC, 2010), doutorado (2017) e mestrado (2013) em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGA/UFSC. Pesquisadora do Núcleo de Inteligência Competitiva Organizacional em Marketing e Logística - NICO e do Instituto de Pesquisas e Estudos em Administração Universitária - INPEAU da UFSC.

Gabriela Guichard de Lima Beck, Universidade Federal de Santa Catarina | Programa de Pós-Graduação em Administração

Possui graduação em Administração pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2007). Especialização em Gestão Pública e Políticas Sociais pela Faculdade Dom Bosco. Mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina.

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Published

2019-01-02

Issue

Section

Artigos