The classroom as an environment of cultural diversity: university students 'perception
DOI:
https://doi.org/10.5007/1983-4535.2019v12n1p138Abstract
This study aimed to verify the perception of cultural diversity among university students. For this, an exploratory, quantitative and cross-sectional study was developed, with primary data from a Survey questionnaire. The questionnaire was applied to 357 students of the management course of two higher education institutions, based on the evaluation model of the Ministry of Education and Culture / MEC, Presotti (2011), of the Secretariat for Continuing Education, Literacy and Diversity / SECAD ) and Rodrigues (2013). The results show that diversity is low in the classroom. Through the socio-demographic answers it was noticed that the classroom is predominantly composed of young, white singles belonging to classes C and B. Regarding the factorial analysis, it was observed that only fifteen variables remained in the final model grouped into four components, the determinants Perception, Group Relationship and Understanding. It is concluded that much remains to be done to transform classrooms into accessible environments for allReferences
AKKARI, A.; SANTIAGO, M. C. A gestão da diversidade cultural no contexto educacional brasileiro. Revista Educação em Questão, v. 38, n. 24, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. MEC. Plano de Desenvolvimento da Educação: razões, princípios e programas. Brasília: MEC, 2007.
______. Ministério da Educação. MEC. Administração e direito são os cursos com mais inscrições. 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=20110%3Aadmini stracao-e-direito-sao-os-cursos-mais-procurados-ate-o-momento&catid=410&Itemid=86. Acesso em 23 dez. 2016.
BUTTLAR, L. Facilitating cultural diversity in college and university libraries. The journal of academic librarianship, v. 20, n. 1, p. 10-14, 1994.
CANDAU, V. M. F. Sociedade, cotidiano escolar e cultura (s): uma aproximação. Educação & Sociedade, v. 23, n. 79, p. 125-61, 2002.
CANEN, A.; CANEN, A. G. ROMPENDO FRONTEIRAS CURRICULARES: o multiculturalismo na educação. Currículo sem fronteiras, v. 5, n. 2, p. 40-49, 2005.
CARTWRIGHT, S.; COOPER, C. L. The role of culture compatibility in successful organizational marriage. The Academy of Management Executive, v. 7, n. 2, p. 57-70, 1993.
COSTA, P. B. et al. Digital fluency and the use of virtual environments: the characterization of nursing students. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 45, p. 1589, 2011. ISSN 0080-6234.
COX JR., T.; BLAKE, S. Managing diversity: implications for organizational competitiveness. Academy of Management Executive, v. 5, n. 3, p. 45-57, 1991.
CFA. Conselho Federal de Administração. História da Profissão. 2016. Disponível em: http://www.cfa.org.br/administracao/historia-da-profissao. Acesso em 23 dez. 2016.
CRISP, R. J.; TURNER, R. N. Cognitive adaptation to the experience of social and cultural diversity. Psychological bulletin, v. 137, n. 2, p. 242, 2011.
CROWE, K.; MCLEOD, S.; CHING, T. Y. C. The cultural and linguistic diversity of 3-year-old children with hearing loss. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 2012.
DA SILVA, M. J. A.; BRANDIM, M. R. L. Multiculturalismo e educação: em defesa da diversidade cultural. Diversa, v.1, n.1, p. 51-66, 2008.
JACOBSEN, A. L. et al. Desafios da inclusão de pessoas com deficiência: um projeto de responsabilidade social da Universidade Federal de Santa Catarina. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, v. 8, n. 3, p. 93-113, 2015.
DE SOUZA, I. M. et al. O Curso de Administração da Universidade Federal de Santa Catarina–o perfil dos prováveis formandos. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, v. 9, n. 1, p. 60-81, 2016.
ELY, R. J.; THOMAS, D. A. Cultural diversity at work: The effects of diversity perspectives on work group processes and outcomes. Administrative science quarterly, v. 46, n. 2, p. 229-273, 2001.
FLEURY, M. T. L. Gerenciando a diversidade cultural: experiências de empresas brasileiras. Revista de Administração de Empresas, v. 40, n. 3, p. 18-25, 2000.
FRANCISCO, T. H. A. et al. A colaboração do segmento privado da educação superior na proposta de democratização do acesso: um estudo da perspectiva sul catarinense. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, v. 7, n. 1, p. 79-105, 2014.
GAY, G. Acting on beliefs in teacher education for cultural diversity. Journal of teacher education, v. 61, n. 1-2, p. 143-152, 2010.
______. Teaching to and through cultural diversity. Curriculum Inquiry, v. 43, n. 1, p. 48-70, 2013.
GRUBER, T.; CHOWDHURY, I. N.; REPPEL, A. E. Service recovery in higher education: does national culture play a role?. Journal of Marketing Management, v. 27, n. 11-12, p. 1261-1293, 2011.
GUDYKUNST, W. B.; KIM, Y. Y. Communicating with strangers: An approach to intercultural communication. Addison Wesley Publishing Company, 1984.HARZING, Anne-Wil. Response styles in cross-national survey research a 26-country study. International Journal of Cross Cultural Management, v. 6, n. 2, p. 243-266, 2006.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resultados de 2015 já podem ser consultados e revelam desafios para a educação superior brasileira. 2016. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/visualizar/-/asset_publisher/6AhJ/content/resultados-de-2015-ja-podem-ser-consultados-e-revelam-desafios-para-a-educacao-superior-brasileira?redirect=http%3a%2f%2fportal.inep.gov.br%2f. Acesso em 23 dez. 2016.
JACKSON, D.; CHAPMAN, E. Non-technical skill gaps in Australian business graduates. Education + Training, v. 54, n. 2/3, p. 95-113, 2012.
LEBRA, T. S. Japanese patterns of behaviour. University of Hawaii Press, 1976.
LIM, T.-S. Language and verbal communication across cultures. Cross-cultural and intercultural communication, p. 53-71, 2003.
LIMA, T. A. A. Um olhar para a formação de formadores em contextos on-line: os sentidos construídos no discurso coletivo; A look for the formation of educators in online context: built senses in collective discourse. MARIA ELIZABETH BIANCONCINI DE, A.: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo 2009.
MAXWELL, B. et al. Interculturalism, multiculturalism, and the state funding and regulation of conservative religious schools. Educational theory, v. 62, n. 4, p. 427-447, 2012.
MILLIKEN, F. J.; MARTIN, L. L. Searching for common threads: understanding the multiple effects of diversity in organizational groups. The Academy of Management Review, v. 21, n. 2, p. 402-34, 1996.
NKOMO, S. M.; COX JR., T. Diversidade e identidade nas organizações. In: CLEGG, S. R. et al., Handbook de estudos organizacionais, São Paulo: Atlas, 1998.
PETTIGREW, A. M. On studying organizational cultures. Administrative Science Quarterly. Qualitative Methodology, v. 24, n. 4, p. 570-581, 1979.
PRESOTTI, L. Gerenciar a diversidade cultural nas organizações: caminhos para a inclusão. 2011.
RICHARD, O. C. et al. Cultural diversity in management, firm performance, and the moderating role of entrepreneurial orientation dimensions. Academy of management journal, v. 47, n. 2, p. 255-266, 2004.
RINGER, A.; VOLKOV, M.; BRIDSON, K. CULTURE: marketing education in the age of cultural diversity. Education+ Training, v. 56, n. 6, p. 503-520, 2014.
ROBINSON, C. C.; CLARDY, P. It ain't what you say, it's hoe you say it: Linguistic and cultural diversity in the classroom. Journal of Cultural Diversity, v. 18, n. 3, p. 101-110, 2011.
RODRIGUES, P. C. R. Multiculturalismo: a diversidade cultural na escola. 2013. Tese de Doutorado.
SARAIVA, L. A. S.; IRIGARAY, H. A. R. Políticas de diversidade nas organizações: uma questão de discurso? RAE-Revista de Administração de Empresas, v. 49, n. 3, p. 337-348, 2009.
SCHNEIDER, S. K.; NORTHCRAFT, G. B. Three social dilemmas of workforce diversity in organizations: a social identity perspective. Human Relations, v. 52, n. 11, p. 1445-1468, 1999.
SGUISSARDI, V.. Universidade no Brasil: dos modelos clássicos aos modelos de ocasião. A universidade no Brasil: concepções e modelos, 2006.
SECAD. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Ministério da Educação. Avaliação da Rede de Educação para a Diversidade. Edital n. 1. Brasília: SECAD/MEC, 2008.
TARAS, V.; ROWNEY, J. Effects of cultural diversity on in-class communication and student project team dynamics: Creating synergy in the diverse classroom. International Studies in Educational Administration, v. 35, n. 2, p. 66-81, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
O autor transfere todos os direitos autorais do artigo para a Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, sendo vedada qualquer reprodução, total ou parcial, em qualquer meio de divulgação, impresso ou eletrônico, sem que a prévia e necessária autorização seja solicitada e, se obtida, fará constar o competente registro e agradecimento à Revista.
Os artigos publicados neste periódico estão sob licença: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).