Effectiveness of institutional mission statements: analysis of statements of federal institutions of higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2019v12n1p97

Abstract

The institutional mission of an organization, if well elaborated, constitutes an important tool to support strategic management. Thus, this study aims to analyze the status quo of the institutional mission of Federal Institutions of Higher Education  in Brazil, from the elements proposed by Pearce (1982) and Pearce and David (1987). For this, the methodology adopted is divided into three parts: literature review, data collection and analysis results. The study has a descriptive feature with a qualitative approach to the problem and use of secondary source research. The results reveal that, according to studies of Pearce (1982) and Pearce and David (1987), none of the Brazilian Federal Institutions of Higher Education has comprehensive effectiveness of the institutional mission. The elements that were identified most frequently were "reference to the product or service" and "commitment to sustainable development (economic / social / environmental)", while the elements that refer to "organization philosophy and values" and "organization image" were little remembered in the mission statements. The conclusion from the comparative analysis of the status quo of Federal Institutions of Higher Education mission, by region of the country, is that the south and southeast universities focus institutional missions that are more effective and that elements such as reference to workforce and other stakeholders are not addressed in none of the institutions

Author Biographies

Claudio Luiz de Freitas, Núcleo de Estudos Sobre Meio Ambiente e Contabilidade - NEMAC/UFSC

Mestre em Contabilidade pelo PPGC/UFSC

Contador do Município de Lorena/SP

Pesquisador do Núcleo de Estudos Sobre Meio Ambiente e Contabilidade - NEMAC/UFSC

Elisa Elena Espindola, Universidade Federal de Santa Catarina | Departamento de Ciências Contábeis

Bacharel em Ciências Contábeis pela UFSC

 

Rogério João Lunkes, Universidade Federal de Santa Catarina | Programa de Pós-Graduação em Contabilidade | Departamento de Ciências Contábeis

Doutor em Engenharia de Produção pela UFSC

Professor do Programa de Pós-Graduação em Contabilidade da UFSC

Elisete Dahmer Pfitscher, Universidade Federal de Santa Catarina | Programa de Pós-Graduação em Contabilidade | Departamento de Ciências Contábeis

Doutora em Engenharia de Produção pela UFSC

Professora do Programa de Pós-Graduação em Contabilidade da UFSC

Coordenadora do Núcleo de Estudos sobre Meio Ambiente e Contabilidade - NEMAC/UFSC

References

AMATO, C. H; AMATO, L. H. Corporate Commitment to Quality of Life: Evidence from Company Mission Statements. Journal of Marketing Theory and Practice, p. 69–87. 2002

ANDIFES. Associação Nacional dos Dirigentes de Instituições Federais de Ensino Superior. Disponível em: <http://www.andifes.org.br/> Acesso em: 22 nov. 2010.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 3. ed. Lisboa: Edições 70, 2004.

BART, C. K. Sex, lies, and mission statement. Business Horizons, nov./dez. 1997.

_______ Exploring the application of mission statements on the World Wide Web. Internet Research, v. 11, n. 4, p.360-368, 2001.

_______; BAETZ, M. C. The Relationship Between Mission Statements and Firm Performance: An Exploratory Study. Journal Of Management Studies, Malden, v. 35, n. 6, p.823-853, nov. 1998.

_______; BONTIS, N. Distinguishing between the board and management in company mission: Implications for corporate governance. Journal Of Intellectual Capital, v. 4, n. 3, p.361-381, 2003.

_______; BONTIS, N., TAGGAR, S. A model of mission statements and firm performance. Management Decision, v. 39 n.1, p.19-35, 2001.

_______; HUPFER, M. Mission statements in Canadian hospitals. Journal Of Health Organisation And Management, v. 18, n. 2, p.92-110, 2004.

BARTKUS, B. R.; GLASSMAN, M. Do Firms Practice What They Preach? The Relationship Between Mission Statements and Stakeholder Management. Journal Of Business Ethics, Amsterdam, v. 83, n. 2, p.207-216, dez. 2008.

_______; GLASSMAN, M; MCAFEE, B. R. Mission statements: are they smoke and mirrors? Business Horizon. nov./dez. 2000.

BILOSLAVO, R. Web-based mission statements in Slovenian enterprises. Journal for East European Management, v. 9, n.3, p.265-278, 2004

CAMPBELL, A.A mission to succeed. Director, v. 44, n. 7, fev, 1991.

_______. Mission Statements. Long Range Planning, v. 30, n. 6, p. 931-932, 1997.

COLAUTO, R. D; BEUREN, I M.. Coleta, análise e interpretação dos dados. In: BEUREN, I. M. Como elaborar trabalhos monográficos em contabilidade: teoria e prática. São Paulo: Atlas, 2003. p. 117-144.

CUNHA, L. A. Brasil. In: ÚNION DE UNIVERSIDADES DE AMÉRICA LATINA. História de las universidades de América Latina. México: UDUAL, 1999. p. 179-254.

DAVID, F. R.; DAVID, F. R. It’s time to redraft your mission statement. The Journal of Business Strategy, Boston, v. 24, n. 1, p. 11-4, jan.-fev. 2003.

DRUCKER, P. Administração: responsabilidades, tarefas, práticas. São Paulo: Pioneira, 1975.

FINGER, A. P. Gestão universitária no Brasil: A busca de uma identidade. In: FINGER, A. P. Gestão de universidades: Novas abordagens. Curitiba: Champagnat, 1997.

FUGAZZOTTO, S. J.. Mission Statements, Physical Space, and Strategy in Higher Education. Innovative Higher Education, New York, v. 34, n. 5, p.285-298, dez. 2009.

GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

GREENGARTEN-JACKSON, J. et al. Mission statements in service and industrial corporations. International Journal Of Quality Science, v. 1, n. 1, p.48-61, abr. 1996.

HARDY, C; FACHIN, R. Gestão estratégica na universidade brasileira: Teoria e casos. Porto Alegre: Editora da Universidade - UFRGS, 1996

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Evolução do ensino superior: Graduação 1980-1998. Brasília: MEC, 2000.

LEUTHESSER, L.; KOHLI C. Corporate Identity: The Role of Mission Statements. Business Horizons, Greenwich, v. 40, n. 3, p. 59-66, maio-jun. 1997.

LINO, M. R. O. Métodos estatísticos I. Florianópolis: Departamento de Ciências Contábeis/UFSC, 2008

MEC. Ministério da Educação. Disponível em:<http://portal.mec.gov.br/index.php>. Acesso em: 27 nov. 2010.

NIMWEGEN, G. V. et al. A stakeholder perspective on mission statements: an international empirical study. International Journal of Organizational Analysis, Amsterdam, v. 16, n. 1/2, p.61-82, 2008.

OMRAN, M., ATRILL, P., POINTON J. Shareholders versus stakeholders: Corporate mission statements and investor returns. Business Ethics: A European Review, v. 11, n. 34, p. 318–327, 2002.

PEARCE, J. A. II. The company mission as a strategic tool. Sloan Management, v. 23, n.3, p.15, 1982.

_______; DAVID, F. Corporate mission statement: the botton line. The Academy of management Executive, n. 2, v.1, p. 109-116, Mai. 1987.

RARICK, C. A; VITTON, J. Mission statement make cents. The journal of business strategy, v. 16, n. 1, p.11, jan./fev. 1995.

RIBEIRO, A. M. et al. Missão Institucional: Uma análise do status quo e dos principais elementos presentes nas missões de empresas brasileiras de capital aberto. In: ENCONTRO ANUAL DA ANPAD, 32, 2008, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: ANPAD, 2008. CD ROM.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1989.

SMITH, M. et al. Do mission statements accomplish their missions? An exploratory analysis of mission statement content and organizational longevity. Journal of Applied Management and Entrepreneurship, v. 25, n. 6, p.75-96, 2001

SUFY; LYON .S H: Mission statements exposed. International Journal of Contemporary Hospitality Management, v. 15, p. 255–262, 2003.

TAKESKI, T., REZENDE, W., Estratégia Empresarial: Tendências e Desafios – um enfoque na realidade brasileira. São Paulo: Makron Books, 2000.

TELES, J; LUNKES, R.J. Efetividade da missão institucional: Um estudo nas 100 maiores empresas de capital aberto no Brasil. In: CONGRESSO ANPCONT, 5, 2008, Vitória. Anais... São Paulo: ANPCont, 2011.

TRIPODI, T; FELLIN, P; MEYER, H. J. Análise da pesquisa social: Diretrizes para o uso de pesquisa em serviço social e ciências sociais. 2. Ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1981.

VALADARES, M.C.B. Planejamento Estratégico Empresarial. QualityMark, Rio de Janeiro, 2002.

Published

2019-01-02

Issue

Section

Artigos