Acceptance of assessment of technological tools in teacher academic work environment
DOI:
https://doi.org/10.5007/1983-4535.2019v12n2p118Abstract
This research aimed to assess the worker interface with applied technologies into Distance Education environment (EaD), as well as measuring level of acceptance and effective use of the Integrated System of Management of Academic Activities (SIGAA) from the Open and Distance Education Center (CEAD) at Federal University of Piaui (UFPI). It was performed by constructs of the Technology Acceptance Model (TAM) by Davis (1989). The survey was applied to 83 tutors-professors distributed in 16 courses. It was used multivariate analysis techniques and quantitative-qualitative descriptive analysis for treatment of the data. Furthermore this paper presented a high reliability level (Alph de Cronbach de 0,83). Therefore, the tutors from the distance modality claim that are satisfied with the SIGAA, because they noted the use and easily of the System. It effectively is corroborated by Attitude and Behavioral Intent for actual use of the technology.References
ALMEIDA, M. E. B. de. Tecnologia e educação a distância: abordagens e contribuições dos ambientes digitais e interativos de aprendizagem. 2012. In: Revista Brasileira de Educação a Distância. Rio de Janeiro, n. 110, ano 20, 2012.
BRADLEY, J. The technology acceptance model and other user acceptance theories. In: Handbook of research on contemporary theoretical models in information systems. IGI Global Disseminator of Knownledge, 2009, cap. XV, p. 277-294. Disponível em: <http://www.igi-global.com/chapter/technology-acceptance-model-other-user/35835>. Acesso em: jun. 2016.
BUENO, U.; ZWICKER, R.; OLIVEIRA, M. A. de. Um estudo comparativo do modelo de aceitação de tecnologia aplicado em sistemas de informações e comércio eletrônico. In: I Congresso Internacional de Gestão de Tecnologia e Sistemas de Informação – I CONTECSI. 2004. São Paulo, SP, 21-23 de junho de 2004. São Paulo: USP, 2004.
CARVALHO, M. A. de. Aceitação e intenção de uso do mobile learning: modelagem e teste empírico com alunos de ensino superior. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Administração, 2013.
CARVALHO, M. L. A. de; FREITAS, A. S. de; RAMOS, A. S. M.; NASCIMENTO, T. C.; FERREIRA, J. B. Fatores que afetam a intenção em continuar o uso do e-learning: um estudo com professores de uma universidade federal. In: Revista Administração em Diálogo, vol. 15, nº 1, Jan/Fev/Mar/Abr/2013, p. 139-164. ISSN 2178-0080. Programa de Estudos Pós-Graduados em Administração : PUC-SP, 2013.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. 3ª. ed. São Paulo : Paz e Terra, 2000, v. 1.
CHEN, L.-L. Pedagogical strategies to increase pre-service teachers’ confidence in computer learning. Educational Technology & Society, 7, 2004.
DAVIS, F. D. Perceived usufulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, v. 13, n. 3, p. 319-339, 1989.
DAVIS, F. D.; BAGOZZI, R.; WARSHAW, P. R. User acceptance of computer technology: a comparison of two theoretical models. Management Science, v. 5, n. 8, p. 982-1003, 1989.
HUERTAS, A. Teaching and learning logic in a virtual learning environment. Logic Journal of IGPL, Oxford, v. 15, n. 4, p. 321-331, 2007.
HAIR JR, et al. Análise multivariada de dados. 5 ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.
LIMONGI-FRANÇA, A. C. Qualidade de vida no trabalho – QVT: conceitos e práticas nas empresas da sociedade pós-industrial. 2ª. ed. 4ª. reimp. São Paulo : Atlas, 2009.
MACHADO, P. de A.; BELLINI, C. G. P.; LEITE, J. C. de L. Adoção e uso de inovação tecnológica em educação a distância: estudo sobre integração de TAM e IDT. 2011. In: XXXV Encontro da ANPAD. Rio de Janeiro: EnANPAD, 4 a 7 set. 2011.
NAKAMURA, Adi, The Evolving Role of Information Systems and Technology in Organizations: A Strategic Perspective. Peppard-c01.indd, 2016. Disponível em:<https://www.esmt.org/sites/default/files/peppard-c01.pdf> Acesso em maio de 2018.
OLIVEIRA, M. F. de. Metodologia científica: um manual para a realização de pesquisas em administração. Catalão : UFG, 2011. 72p.: Il.
PARK, S. Y. An Analysis of the Technology Acceptance Model in Understanding University Students’ Behavioral Intention to Use e-Learning. 2009. In: Educational Technology & Society, 12 (3), 150-162, 2009.
SILVA, P. M. da; DIAS, G. A.; ALMEIDA, J. R. de. Modelo de Aceitação de Tecnologia (TAM) aplicado ao Sistema de Informação da Biblioteca Virtual em Saúde (BVS) nas escolas de medicina da região metropolitana do Recife. Recife. 2013. Disponível em: <http://enancib.ibict.br/index.php/enancib/xenancib/paper/viewFile/3371/2497>. Acesso em: 07 dez. 2015.
SILVA, A. A. C. e. Um estudo da Aplicação do Modelo de Aceitação de Tecnologias na Educação Superior com Foco nos Ambientes Virtuais de Aprendizagem. 2014. In: Revista Científica em Educação a Distância. EAD em foco. Disponível em: . v. 4, nº 2, 2014. Acesso em: mai. 2016.
SILVA, P.; PIMENTEL, V.; SOARES, J. A utilização do computador na educação: aplicando o Technology Acceptance Model (TAM). 2012. In: Biblionline. João Pessoa, v. 8, n. esp. p. 263-272, 2012.
TENÓRIO, F. G. Tecnologia da informação transformando as organizações e o trabalho. Rio de Janeiro : Editora FGV, 2007. 216p.
TEO, T. Technology Acceptance Research in Education. In: TEO, T. (org.) Technology Acceptance in Education. Roterdã : Sense Publishers, 2011.
TEZZA, M. M. Aceitação e resistência à educação a distância: um estudo em uma empresa do setor metalúrgico. 2012. In: XXXVI Encontro da ANPAD. Rio de Janeiro : EnANPAD, 22 a 26 set. 2012.
UFRN. Sistemas Institucionais Integrados de Gestão (SIG). Superintendência de Informática da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (SINFO/UFRN). s/d. Disponível em: <https://www.info.ufrn.br/wikisistemas/doku.php?id=suporte>. Acesso em: maio. 2016.
VENKATESH, V. Determinants of Perceived Ease of Use: Integrating Perceived Behavioral Control, Computer Anxiety and Enjoyment into the Technology Acceptance Model. Information Systems Research, v. 11, n. 4, p. 342-365, 2000.
VENKATESH, V.; MORRIS, M. G.; DAVIS, G. B.; DAVIS, F. D. User acceptance of information technology: toward a unified view. MIS Quarterly, v. 27, n. 3, p. 425-478, 2003.
ZANELLA, L. C. H. Metodologia de estudo e de pesquisa em administração. Florianópolis : Departamento de Ciências da Administração. UFSC : Brasília, CAPES, UAB. 2009. 164p.: Il.
Downloads
Published
Issue
Section
License
O autor transfere todos os direitos autorais do artigo para a Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, sendo vedada qualquer reprodução, total ou parcial, em qualquer meio de divulgação, impresso ou eletrônico, sem que a prévia e necessária autorização seja solicitada e, se obtida, fará constar o competente registro e agradecimento à Revista.
Os artigos publicados neste periódico estão sob licença: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).