Profile and perspectives of graduates of the UFFS Administration Course: a study carried out on Campus Chapecó/SC
DOI:
https://doi.org/10.5007/1983-4535.2019v12n2p183Abstract
This article aims to analyze the profile and prospects of the graduates of the administration course of UFFS – Campus Chapecó/SC, as well as their contribution to the evaluation of the course and university. The survey was attended by 70 of the 84 graduates graduating from the management course since its implantation. Information on the personal, educational and professional profile of the participants was collected, about their objectives related to the continuity of the studies and the professional field. The opinions of the graduates about the components related to the course and the university, as well as the impact of the training received in the lives of these administrators were decisive for the evaluation of important aspects of the management of the course and of the campus, contributing For the proposition of improvements to the course and to the university. The main aspects pointed out by the graduates who lack attention for the coordination of the course and the management of the campus is related to the professional field. This perception was evident in the evaluation of the components of the course, in the contribution of the course and the University for the development of the egress, as well as in the evaluation of the skills/skills acquired by the graduates with the formation received.References
BARRETO, A. S. A mulher no ensino superior: distribuição e representatividade. Cadernos do GEA, n. 6, jul./dez. 2014.
BRASIL. Lei n° 12.029 de 15 de setembro de 2009. Dispõe sobre a criação da Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS e dá outras providências. Disponível em: <http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2009/lei-12029-15-setembro-2009-591206-normaatualizada-pl.html> Acesso em: 15 fev. 2017.
CABRAL, T. L. O. A gestão do relacionamento com egressos: uma proposta de diretrizes para o programa de pós-graduação em administração da UFSC. 2017. 153 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-graduação em Administração, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.
CNE. Resolução n° 1, de 2 de fevereiro de 2004. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Administração, Bacharelado, e dá outras providências. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces01_04.pdf> Acesso em: 25 mai. 2017.
GERHARDT, T. E. (Org.) SILVEIRA, D. T. (Org.) Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
INEP. Instrumento de Avaliação de Cursos de Graduação - presencial e a distância. (INEP, 2015a). Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_cursos_graduacao/instrumentos/2015/instrumento_cursos_graduacao_publicacao_agosto_2015.pdf> Acesso em: 25 mai. 2017.
_____. Política Institucional de Integração e de Avaliação do Egresso na Melhoria da IES. SINAES/INEP, vol. 3. Brasília: (INEP, 2015b).
KOONTZ, H; O'DONNELL, Cyril; WEIHRICH, Heinz. Administração. 14. ed. São Paulo: Pioneira, 1986.
LACOMBE, F; HEILBORN, G. Administração: princípios e tendências. São Paulo: Saraiva, 2003.
LOUSADA, A. C. Z; MARTINS, G. A. Egressos como fonte de informação à gestão dos cursos de Ciências Contábeis. Revista Contabilidade e Finanças. v.16, n. 37, 2005.
MARCONI, M. A; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
MAXIMIANO, A. C. A. Introdução à Administração. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2009.
MATTOS, V. B. Pós-graduação em tempos de precarização do trabalho: alongamento da escolaridade e alternativa ao desemprego. São Paulo, Xamã, 2011.
MEHEDFF, N. G. A avaliação da educação e a inserção dos egressos do ensino médio no mercado de trabalho. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 1999.
MIRANDA, C. S. PAZELLO, E. T. LIMA, C. B. Egressos como instrumento de avaliação institucional: uma análise da formação e empregabilidade dos egressos da FEA-RP/USP. Revista GUAL, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 298-321, jan. 2015.
MURINI, L. T; FREO, A. A; MADRUGA, L. R. R. G. Mercado de trabalho: a visão dos acadêmicos de administração da UFSM e UNIFRA. VI Colóquio Internacional sobre gestão universitária na América do Sul, Blumenau, 2006.
PINTO, V. R. R; DIVO JUNIOR, M. M. Uma abordagem histórica sobre o ensino da Administração no Brasil. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, [s.l.], v. 6, n. 4, p.1-28, out./dez. 2012.
QUEIROZ, T. P. O bom filho a casa sempre torna: análise do relacionamento entre a Universidade Federal de Minas Gerais e seus egressos por meio da informação. Dissertação de mestrado, Escola de Ciência da Informação, UFMG, 2014.
SILVA, J. M; BEZERRA, R. O. Sistema de Acompanhamento dos Egressos Aplicado na Universidade Federal de Santa Catarina. Revista GUAL, Florianópolis, v. 8, n. 3, p. 1-15, setembro 2015.
SILVESTRE, António Lúis. Análise de Dados e Estatística Descritiva. Portugual: Escolar, 2007. 352 p.
SIMON, L.W; SILVA, C. C; PACHECO, A. S. V; TOSTA, K. C. B. T. A UFFS como espaço de desenvolvimento, transformação social e preservação da identidade regional. XVI Colóquio internacional de gestão universitária - CIGU. Arequipa, Peru, 2016.
SOBRAL, F; PECI, A. Administração: teoria e prática no contexto brasileiro. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2008.
TEIXEIRA, G. C. S; MACCARI, E. A. Proposição de um plano de ações estratégicas para associações de alunos egressos baseado em benchmarking. In: XIV Colóquio Internacional de Gestão Universitária – CIGU. Florianópolis, 2014.
UFFS. Universidade Federal da Fronteira Sul – Campus Chapecó. Disponível em: <https://www.uffs.edu.br/campi/chapeco>. Acesso em: 22 mai. 2017.
VERGARA, S. C. Métodos de coleta de dados no campo. São Paulo: Atlas, 2009.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. trad. Daniel Grassi, 2.ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
ZANELLA, L. C. H. Metodologia de pesquisa. Florianópolis: SEaD/UFSC, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
O autor transfere todos os direitos autorais do artigo para a Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, sendo vedada qualquer reprodução, total ou parcial, em qualquer meio de divulgação, impresso ou eletrônico, sem que a prévia e necessária autorização seja solicitada e, se obtida, fará constar o competente registro e agradecimento à Revista.
Os artigos publicados neste periódico estão sob licença: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).