The National Program of Student Assistance - PNAES at Universidade Federal de Viçosa (UFV): an assessment from the beneficiaries’ point of view

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2019v12n3p106

Abstract

This study aims to assess the National Program of Student Assistance (PNAES) at Universidade Federal de Viçosa (UFV) from the beneficiaries’ point of view. For this, we conducted a descriptive and quantitative research, specifically a survey. The data were collected through questionnaires administered to a sample of 312 beneficiaries of the Program. To analyse data, we used descriptive statistics. In general, regarding the areas of PNAES, the findings show that research participants are satisfied with their current conditions. The areas of digital inclusion, housing and transport were assessed as the best ones and the areas of health, nursery and accessibility were assessed as the worst ones. We have also assessed the degree to which these areas influence the achievement of the objectives of the Program. The areas of housing, feeding and digital inclusion are the ones that have higher influence on the dimension "academic performance". The areas of housing, pedagogical support and feeding are the ones that have higher influence on the dimension "decision to continue the course". The areas of housing, pedagogical support and digital inclusion are the ones that have higher influence on the dimension "finish the course within the established time limit". The areas of nursery, sport and culture are the ones that have lower influence on the three dimensions above-mentioned. Thus, in order to achieve the objectives of PNAES, the mapped areas need to be constantly monitored and assessed so that UFV can tailor the assistance actions to meet the needs and expectations of its beneficiaries.

Author Biographies

Sueli de Souza Santos Eloi, Universidade Federal de Viçosa

Mestranda no programa Mestrado Profissional em Administração Pública em Rede Nacional (Profiap)

Departamento de Administração e Contabilidade - Universidade Federal de Viçosa

Fernanda Cristina da Silva, Universidade Federal de Viçosa

Doutora em Administração Pública e Governo pela Escola de Administração de Empresas de São Paulo da Fundação Getúlio Vargas - EAESP/FGV. Realizou estágio de Doutorado no exterior (Doutorado Sanduíche) no Institut de Govern i Politiques Publiques da UAB (Espanha). Professora do Departamento de Administração e Contabilidade da Universidade Federal de Viçosa.

Suely de Fátima Ramos Silveira, Universidade Federal de Viçosa

Doutora em Economia Aplicada pela ESALq/Universidade de São Paulo (USP). Professora do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Viçosa (UFV). Diretora do Instituto de Políticas Públicas e Desenvolvimento Sustentável – IPPDS/UFV. Membro da Rede de Avaliação e Monitoramento de Políticas Públicas. Membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração (ANPAD) e Líder de Tema da Divisão Acadêmica de APB da ANPAD no biênio 2015-2018.

Odemir Vieira Baêta, Universidade Federal de Viçosa

Doutor em Administração pela Universidade Federal de Lavras, UFLA, Brasil. Com período sanduíche em École des Hautes Études Commerciales de Montréal - Université de Montréal (UdeM). Diretor do Centro de Ciências Humanas - CCH da Universidade Federal de Viçosa. Coordenação Local do Mestrado Profissional em Administração Pública da UFV - Campus Viçosa. Professor do Departamento de Letras da Universidade Federal de Viçosa.

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Published

2019-09-02

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Section

Artigos