Accounting students' perception of on the basic conceptual framework of accounting

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2020v13n2p1

Abstract

The objective of this study was to analyze the students' understanding of the accounting sciences course on the concept and utility of the conceptual framework in accounting education. For the data collection, a structured questionnaire was used, applied in person in the period of May and June of 2017, in academics of the accounting sciences courses of two universities of Santa Catarina, one public and one community. The data of the 134 respondents were analyzed considering the difference between universities, gender, professional experience and also the fact that the respondent had or not attended the discipline of Accounting Theory. The results show that the quality of the accounting information is the aspect of the conceptual structure that the academics have less dominance, being that the students of the public university have more difficulty in the matter relative to the fair value, whereas those of the community university present greater difficulty in relation to the objective of accounting. As contributions, it is pointed out that faced with the greater difficulties of students, universities and teachers can modify their teaching plans, seeking to emphasize such themes. It is also demonstrated that the concepts learned during the course of the course are partly "lost" in the sequence, which may indicate the need for changes in didactics used by teachers.

Author Biographies

Daiani Schlup, Fundação Universidade Regional de Blumenau - FURB

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis da FURB

Caroline Keidann Soschinski, Fundação Universidade Regional de Blumenau - FURB

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis da FURB

Roberto Carlos Klann, Fundação Universidade Regional de Blumenau - FURB

Professor Doutor no Programa de Pós Graduação em Ciências Contábeis da FURB

References

BORBA, J. A.; POETA, F. Z.; VICENTE, E. F. R. Teoria da contabilidade: uma análise da disciplina nos programas de mestrado brasileiros. Sociedade, Contabilidade e Gestão, v. 6, n. 2, 2011.

COMISSÃO DE VALORES MOBILIARIOS. Deliberação n. º 29. Brasília: CVM. (1986). em: http://www.cvm.gov.br/export/sites/cvm/legislacao/deliberacoes/anexos/0001/deli029.pdf.

COMITE DE PRONUNCIOAMENTOS CONTÁBEIS. Estrutura Conceitual para Elaboração e Divulgação de Relatório Contábil-Financeiro. CPC. (2008). em: http://portalcfc.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2013/01/livro_CPC2.pdf.

CRUZ, C.; FERREIRA, A. C.; SZUSTER, N. Estrutura Conceitual da Contabilidade no Brasil: Percepção dos Docentes dos Programas de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ciências Contábeis. Revista Pensar Contábil, v. 13, n. 50, p. 53-63, 2010.

GLAUTIER, M. W. E.; UNDERDOWN, B. Accounting theory and practice. 5. ed., London: Pitman Publishing, 1995.

GODFREY, J.; HODGSON, A.; TARCA, A.; HAMILTON, J.; HOLMES, S. Accounting theory. 7. ed., Milton: Queensland, 2010.

HENDRIKSEN, E. S.; VAN BREDA, M. F. Teoria Da Contabilidade. 5. Ed. São Paulo: Atlas, 2010.

IUDÍCIBUS, S.; MARTINS, E.; CARVALHO, L. N. Contabilidade: aspectos relevantes da epopéia de sua evolução. Revista Contabilidade & Finanças, v. 16, n. 38, p. 7-19, 2005.

IUDÍCIBUS, S. O verdadeiro significado de uma teoria. Revista Brasileira de Contabilidade, v. 25, n. 97, p. 21-23, 1997.

IUDÍCIBUS, S. D. Teoria da Contabilidade: evolução e tendências. Revista de Contabilidade do Mestrado em Ciências Contábeis da UERJ, v. 17, n.2, p. 5-13, 2012.

FLEGM, E. H. Accounting: how to meet the challenges of relevance and regulation. New York: John Wiley & Songs, 261, 1984.

MADEIRA, G. J.; MENDONÇA, K. F. C.; ABREU, S. M. A disciplina teoria da contabilidade nos exames de suficiência e provão. Contabilidade Vista & Revista, v. 14, p. 103-122, 2003.

PAULO, E. Comparação da estrutura conceitual da contabilidade financeira: experiência brasileira, norte-americana e internacional. Dissertação de mestrado, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, Brasil, 2002.

PELEIAS, I. R.; SILVA, G. P.; SEGRETI, J. B.; CHIROTTO, A. R. Evolução do ensino da contabilidade no Brasil: uma análise histórica. Revista Contabilidade & Finanças, v. 18, p. 19-32, 2007.

PEREIRA, A. C. Relato de um momento importante: reflexões dos alunos da disciplina Teoria da Contabilidade do Mestrado da USP, trinta anos depois. [Editorial]. Revista Contabilidade & Finanças, v. 10, n. 46, 2008.

PICCOLI, M. R.; CHIARELLO, T. C.; KLANN, R. C. A percepção dos acadêmicos sobre conceitos abordados na disciplina de Teoria da Contabilidade. Revista de Gestão, Finanças e Contabilidade, v. 5, n. 1, p. 40-57, 2015.

PINHEIRO, F. A. O Postulado do Usuário: incentivo ao desenvolvimento da Teoria da Contabilidade e do Contabilista. Caderno de Estudos, n. 16, p. 01-08, 1997.

SACRAMENTO, C. O. D. J. O ensino de teoria da contabilidade no Brasil. Caderno de Estudos, n. 18, p. 01-10, 1998.

WATTS, R. L.; ZIMMERMAN, J. L. Positive accounting theory. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1986.

Published

2020-05-28

Issue

Section

Artigos