The Burnout Syndrome among college students: a multivariate scientific research in the Bachelor's Degree in Administration at a federal institution of higher education in the northern Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2020v13n3p141

Abstract

Burnout syndrome is an organizational health issue characterized by abandonment, manifested in emotional exhaustion, feeling of lack of professional efficacy, and unbelief. Research advances have showed the occurrence of the syndrome in many occupational contexts and even among students. In this context, this study aimed to analyze the occurrence of burnout syndrome among Bachelor's degree in Administration students at a Federal Institution of Higher Education in the northern Brazil. For this purpose, the Maslach Burnout Inventory - Student Survey (MBI-SS) was used. This research is a literature survey that used simple random probabilistic sampling which collected 202 valid research questionnaires. Data processing was carried out using descriptive, inferential, multivariate, and correlational techniques. Results confirmed the model three-factor structure and explained 62.22% variance within the data. The descriptive techniques found the occurrence of emotional exhaustion, and the students were classified into three groups significantly different from one another by group analysis, which varied regarding to the syndrome intensity, and a high burnout intensity occurrence was found in 15.84% of the students interviewed. Results suggest strategies to reduce chronic stress and, thus, address the syndrome worsening in the population studied.

Author Biographies

Carlos André Corrêa de Mattos, Universidade Federal do Pará

Doutor em Ciências Agrárias (2012) pela Universidade Federal Rural da Amazônia (UFRA) e Mestre em Gestão e Desenvolvimento Regional (2008) pela Universidade de Taubaté (Unitau). Cursou MBA em Gestão Empresarial (2004) e Gerenciamento de Projetos (2005) pela Fundação Getúlio Vargas (FGV). Bacharel em Administração (2002) pela Universidade da Amazônia (Unama), na trajetória profissional atuou em organizações públicas e privadas. Dentre as áreas de concentração, destacam-se: Gestão de Organizações Públicas, Competitividade, Agronegócio e Organização Agroindustrial. Atualmente é professor da Faculdade de Administração (FAAD) e do Programa de Mestrado em Gestão Pública para o Desenvolvimento (PPGGPD) da Universidade Federal do Pará (UFPa)

Glenda Maria Braga Abud, Empresa de Assistência Técnica e Extensão Rural do Estado do Pará

Mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente Urbano (2018), Graduada em Comunicação Social - Relações Públicas (1994), cursou Especialização em Docência no Ensino Superior (1997) e em Administração e Gestão em Marketing (2002) na Universidade da Amazônia (UNAMA). Na Fundação Getúlio Vargas (FGV) concluiu o MBA em Gestão Empresarial (2003) e na Fundação Instituto de Administração (FIA) a Especialização em Gestão do Varejo (2007). Atualmente é Técnica em Planejamento da Empresa de Assistência Técnica e Extensão Rural do Estado do Pará (EMATER)

Kathúcia da Silva Barbosa, Secretaria de Estado de Educação do Pará

Atualmente é graduanda em Administração da Universidade Federal do Pará e bolsista PIBIC no projeto "Engajamento no Trabalho entre Servidores Públicos Estaduais: uma investigação no Instituto de Terras do Pará". Tem experiência na área de Ciência Sociais aplicadas, com ênfase em Gestão de Pessoas e Desenvolvimento Organizacional. Possui, também, conhecimentos na área de Ciências Políticas, estudando o tema entre os anos de 2012 e 2015

Maria Luíza Rodrigues Moreira, Universidade Federal do Pará

Atualmente é graduanda em Administração da Universidade Federal do Pará e bolsista PIBIC no projeto "Engajamento no Trabalho entre Servidores Públicos Estaduais: uma investigação no Instituto de Terras do Pará". Tem experiência na área de Ciência Sociais aplicadas, com ênfase em Gestão de Pessoas e Desenvolvimento Organizacional. Possui, também, conhecimentos na área de Ciências Políticas, estudando o tema entre os anos de 2012 e 2015

Carlos Henrique Andrade Mancebo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará

Graduado em Economia pela UNAMA (1998), Pós-Graduação Lato Sensu (MBA em Gestão Empresarial) pela FGV (2001) com extensão na Ohio University (Athens-EUA - 2008) e Mestrado em Economia na UNAMA (2009). Tem capacitação em Empreendedorismo no Babson College (Boston-EUA - 2011). Possui 21 anos de vivência empresarial comprovada (sendo 10 anos como sócio Administrador), onde atuou com Gestão de Empresas com ênfase em Serviços Financeiros. Experiência docente (desde 2003) em cursos de Tecnólogos, Graduação e Pós-Graduação e MBA´s. Tem interesse nos seguintes temas: Empreendedorismo, Finanças e Administração (com ênfase em Gestão Organizacional). Atualmente é Professor de Economia do curso de Gestão Pública do IFP

References

BALOGUN, J. A.; HELGEMOE, S.; PELLEGRINI, E.; HOEBERLEIN, Test-retest realiability of a psychometric instrument designed to measure physical therapy students´ burnout. Perceptual and Motor Skills, v. 81, n. 2, p. 667-672, oct., 1995.

BONAFÉ, F. S.; MAROCO, J.; CAMPOS, J. A. D. B. Predictors of burnout syndrome in dentistry students. Psychology, Community & Healf, v. 3, n.3, p. 120-130, nov. 2014.

BRESÓ, E.; SALANOVA, M.; SCHAUFELI, W.B. In search of the “third dimension” of burnout: efficacy ou inefficacy. Applied Psychology: an international rewiew, v. 56, n. 3, p. 460-478, jul. 2007.

CAMPOS, J. A. D. B.; ZUCOLOTO, M. L.; BONAFÉ, F.S.S.; JORDANI, P. C.; MAROCO, J. Reliability and validity of self-reported burnout in college students: a cross randomized comparison of paper-and-pencil vs. online administration. Computer in Human Behavior, v. 27, n. 5, p. 1875-1883, set. 2011.

CARDOSO, H. F.; BAPTISTA, M. N.; SOUSA, D. F. A.; GOULARD JUNIOR, E. Síndrome de burnout: análise da literatura nacional entre 2006 e 2015. Revista Psicologia: Organizações e Trabalho, Brasília, v. 17, n. 2, p. 121-128, abr. / jun. 2017.

CARLOTTO, M. S,; CÂMARA,S.G. Características psicométricas do Maslach Burnout Inventory – Student Survey (MBI-SS) em estudantes universitários brasileiros. Psico-UFS, Campinas, v. 11, n. 2, p. 167-173, jun. / dez. 2006.

CARLOTTO; NAKAMURA, A.P.; CÂMARA, S.G. Síndrome de burnout em estudantes universitários da área da saúde. Psico-UFS, Campinas, v. 37, n. 1, p. 57-62, jan. / abr., 2006.

CASTRO, V. R. Reflexões sobre a saúde mental do estudante universitário: um estudo emprírico com estudantes de uma instituição pública de ensino superior. Revista Gestão em Foco, v. 9, n.1 p.312-323, 2017.

CHAGAS, M. K. S.; MOREIRA JÚNIOR, D. B.; CUNHA, G. N.; CAIXETA, P. P. FONSECA, E. F. Ocorrência da síndrome de burnout em acadêmicos de medicina de instituição de ensino no interior de Minas Gerais. Revista de Medicina e Saúde de Brasília, v. 5, n. 2, p. 234-245, jan. / abr. 2016.

COSTA, B. R. C.; PINTO, I. C. J. F. Stress, burnout and coping in health professionals: a literature review. IMedPub Journals, v. 1, n. 1:4, p. 1-8, mar. 2017.

COSTA, F. J. Mensuração e desenvolvimento de escalas. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2011.

DÁVILA, F. A.; NEVADO, N. Validación de burnout screening inventory en personal de formación del área de la salud. Educación Médica, Madri, v. 17, n. 4, p. 158-163, dec. 2016.

DILLON, W. R.; GOLDSTEIN, M. Multivariate analysis: methods and applications. New York: John Wiley & Sons, 1984.

ERSCHENS, R. LODA, T.; HERMANN-WENER, A.; KEIFENHEIN, K. E.; STUBER, C. N.; ZIPKEL, S.; JUNNE, F. Behaviour-based functional and dysfunctional strategies of medical students to cope with burnout. Medical Educational Online, v. 23, n. 1, p. 1-11, dec. 2018.

FARES J.; SAADEDDIN, Z,; AL TABOSH, H.; ARIDI, H.; EL MOUHAYYAR, C.; KOLEILAT, M. K.; CHAAY, M,; EL ASMAR, K. Journal of Epidemiology and Global Health, n. 6, p. 177- 185, oct. 2015.

FÁVERO, L. P.; BELFIORE, P.; SILVA, F. L.; CHAN, B. L. Análise de dados: modelagem multivariada para a tomada de decisão. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.

FAYE-DUMANGET, C.; CARRÉ, J.; LE BORGNE, M.; BOUDOUKHA, A.H. French validation of Maslach Burnout Inventory-Student Survey (MBI-SS). J Eval Clin Prat, v. 23, n. 6, p. 1247-1251, jun. 2017.

FIELD, A. Descobrindo a estatística usando o SPSS. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FREUDENBERGER, H.J. The staff burn-out. Journal of Social Issues, Malden, v. 30, p. 159-165, 1974.

GALÁN, F.; SANMATÍN, A.; POLO, J.; GINER, L. Burnout risk in medical students in spain using the Malsch Burnout Inventory - Student Survey. Int Arch Occup Environ Health, v. 84, n. 4, p. 543-459, apr. 2011.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2014.

HAIR, J.F.; WILLIAM, B.; BABIN, B.; ANDRESON, R.E. Análise multivariada de dados. Porto Alegre: Bookman, 2009.

HEDERICH-MARTÍNEZ, C.; CABALLERO-DOMÍNGEZ, C. C. Validación del cuestionário Maslach Burnout Inventory –STUDENT SURVEY (MBI-SS) em contexto académico colombiano. Revista CES Psicologia, v. 9, n. 1, p. 1-15, ene. / jun. 2016.

LOPES, F. L.; GUIMARÃES, G. S. Estudo da síndrome de burnout em estudantes de psicologia. Psicologia: Ensino & Formação, v. 7, n. 1, p. 40-58, jan. / jul. 2016,

MARÔCO, J. Análise estatística com SPSS Statisticas. Pêro Pinheiro: Repornumber, 2014.

LOPES, F. L.; CAMPOS, J. A. D. B. Defining the student burnout construct: a structural analysis from three burnout inventories. Psychological Reports: Human Resorces & Marketing, v. 111, n. 3, p. 841-830, dec. 2012.

MASLAC, C. Burned-out. Human Behavior, v. 9, n. 5, p. 16-22, 1976.

MASLAC, C; JACKSON, S. E. The measurement of experienced burnout. Journal of Organizational Behavior, v. 2, n. 2, p. 99-113, abr. 1981.

MASLAC, C; LEITER, M. P. Early predictors of job burnout and engagement. Journal of Applied Psychology, v. 93, n. 3, p.498-512, 2008.

MASLAC, C; SCHAUFELI, W. B.; LEITER, M. P. Job Burnout. Annual Review of Psychology, v. 52, n. 1, p.397-422, fev. 2001.

MOTA, I. D.; FARIAS, G. O.; SILVA, G. O.; FOLE, A. Síndrome de burnout em estudantes universitários: um olhar sobre as investigações. Revista Motrivivência, Florianópolis, v. 29, n. esp., p. 243-285, dez. 2017.

ONU. Organização das Nações Unidas. Síndrome de burnout é detalhada em classificação internacional da OMS. Disponível em: https://nacoesunidas.org/sindrome-de-burnout-e-detalhada-em-classificacao-internacional-da-oms/. Acesso em: 12 jul. 2019.

PELEIAS, I. R.; GUIMARÃES, E. R.; CHAN, B. L.; CARLOTTO, M. S. A síndrome de burnout em estudantes de ciências contábeis de IES privadas: pesquisa na cidade de São Paulo. REPeC, Brasília, v. 11, n. 1, p. 30-51, jan./mar. 2017.

PERLMAN B.; HARTMAN, E. A. Burnout: summary and future research. Human Relation, v. 35, n. 4, p. 283-302, apr. 1982.

PIRES, D. A; SANTIAGO, M. L. M.; SAMULSKI, D.M.; COSTA, V.T. A Síndrome de Burnout no Esporte Brasileiro. Revista da Educação Física, v. 23, n. 1, p.131-139, abr. 2012.

PORTOGHESE, I. LEITER, M. P.; MASLACH, C.; GALLETA, M. PORRU, F, ; D´ALOJA, E,; FINCO, G.; CAMPAGNA, M. Measuring burnout among university students: factorial validity, invariance, and latent profiles of the italian version of the Maslach Burnout Inventory Student Survey (MBA-SS). Font. Psychology, v. 12, p. 1-9, nov. 2018.

SANTINI, J. Síndrome do esgotamento profissional: Revisão Bibliográfica. Movimento: Revista de Educação Física da UFRGS, Porto Alegre, v. 10, n. 1, p.183-209, fev. 2004.

SCHAUFELI, W.; BAKKER, A. UWES: Utrecht, work engagement scale preliminar manual. Uthrech: Occupational Health Psychology Unit, Ultrech University, 2004. Disponível em: https://www.wilmarschaufeli.nl/publications/Schaufeli/Test%20Manuals/Test_manual_UWES_English.pdf. Acesso em 11 mai. 2019.

SCHAUFELI, W.; MARTÍNEZ, I. M.; PINTO, A. M.; SALANOVA, M.; BAKKER, A. B. Burnout and engagement in university students: a cross-national study. Journal of Cross-Cultural Psychology, v. 33, n.5, p. 464-481, set. 2002.

SCHWARTZ, M,; WILL, G. Low morale and mutual withdrawal on a mental hospital ward. Psychiatry: Journal for the Study of Interpersonal Processes, v, 16, n. 4, p, 337-353, nov. 1953.

SILVA, A. H.; VIEIRA, K. M. Síndrome de burnout em estudantes de pós-graduação: análise da influência da autoestima e relação orientador-orientando. Revista Pretexto, Belo Horizonte, v.16, n. 1, p. 52-68, jan. / mar. 2015.

SIMANCAS-PALLARES; MESA, N. F.; MARTÍNES, F. D. G.. Validez y consistencia interna del inventario maslach para burnout en estudiantes de odontología de Cartagena, Colombia. Revista Colombiana de Psiquiatria, v.46, n. 2, p. 103-109, abr. / jun. 2017.

TOMASCHEWSKI-BARLEM, J. G.; LUNARD, V. L.; LUNARDI, G. L.; BARLEM, E.L.D.; SILVEIRA, R.S.; VIDAL, D. A. S. Síndrome de burnout entre estudantes de graduação em enfermagem de uma universidade pública. Revista Latino-Am. Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 22, n. 6, p. 934-941, nov. / dez. 2014.

WICKRAMASINGHE, N.D.; DISSANAYAKE, D.S.; ABEYWARDENA, G.S. Validity and reliability of the Maslach Burnout Inventory-Student Survey in Sri Lanka. BMC Psychology, 6, n. 52, p. 1-10, nov. 2018.

ZHANG, Y.; GAN, Y.; CHAM, H. Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college students: a estructural equation modeling analysis. Personality and Individual Differences, v. 43, n. 6, p. 1529-1540, jun, 2017.

ZUCOLOTO, M. L.; OLIVEIRA, V.; MAROCO, J. School engagement and burnout in a sample of brazilian students. Currents in Phamarcy Teaching and Learning, v. 8, n. 5, p. 659-666, set./oct. 2016.

Published

2020-09-01

Issue

Section

Artigos