How to describe an exemplary teacher? Perceptions among undergraduate students from Management and Accounting Courses
DOI:
https://doi.org/10.5007/1983-4535.2021.e72618Abstract
According to Lowman (2005), the quality of teaching is related to the teacher's ability to create intellectual stimulation and interpersonal empathy with students. The purpose of this study is to identify how undergraduate students from Management and Accounting courses describe an exemplary teacher. We also want to check if there is a difference in the perceptions of these students based on Lowman's model. The study was carried out at a university from Santa Catarina and consisted of four focus groups of students according to their course and semester. Data was analyzed using content analysis. Didactic was considered the best characteristic of an exemplary teacher. While Management students considered the need for more intellectual stimulation, Accounting students emphasized interpersonal relationships. The main contribution of this study is in the comparison between the perceptions of what an exemplary teacher is by students from two complementary courses, but with different student profiles. In addition to confirming the results obtained in previous research, it brought the importance given by Management students to activities that combine theory and practice as a new finding. Moreover, it presented situations that occur in the classroom that can generate reflections to improve the quality of teaching.
References
ALVES, A. C.; TEIXEIRA, V. V. N.; OLIVEIRA, I. G. V. Percepção dos Discentes do Curso de Graduação em Administração em Relação às Disciplinas da Área de Contabilidade. Revista Administração em Diálogo-RAD, v. 19, n. 3, p. 24-48, 2017. DOI: https://doi.org/10.23925/2178-0080.2017v19i3.32551
AMARAL, L. B.; DE RESENDE FREITAS, A. G.; PINHEIRO, L. E. T. Perfil que define um Professor Exemplar: Percepção dos Alunos da Pós-Graduação Stricto Sensu em Ciências Contábeis do Brasil. XII Encontro Anpcont 09 a 12/06 de 2018 João Pessoa – PB
ANTONELLI, Ricardo Adriano et al. Ao Mestre com Carinho: o Bom Professor Sob a Ótica dos Discentes de Ciências Contábeis da Geração Y. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade (REPeC), v. 12, n. 1, 2018. DOI: https://doi.org/10.17524/repec.v12i1.1415
BENI, Priscila Ferreira et al. Processo de ensino-aprendizagem e a interação de professores e alunos em um curso de graduação em Administração de Empresas. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 18, n. 2, p. 345-374, 2017. DOI: https://doi.org/10.13058/raep.2017.v18n2.565
BUSLER, Jessica; KIRK, Claire; KEELEY, Jared. What constitutes poor teaching? A preliminary inquiry into the misbehaviors of not-so-good instructors. Teaching of Psychology, v. 44, n. 4, p. 330-334, 2017. DOI: https://doi.org/10.1177/0098628317727907
HENKLAIN, Marcelo H. O. et al. Brazilian Faculty and Student Perspectives on Excellent Teaching. New Directions for Teaching and Learning, v. 2018, n. 156, p. 31-39, 2018. DOI: https://doi.org/10.1002/tl.20314
KINALSKI, D. D. F. et al. Grupo focal na pesquisa qualitativa: relato de experiência. Revista brasileira de Enfermagem, v. 70, n. 2, p. 443-448, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0091
KVITKO, L.; LENGLER, F. R. Uma visão do processo de ensino-aprendizagem: estudo de caso com estudantes do curso de graduação em Administração. Gestão Universitária, v. 10 n. 6, p. 1, 2015.
LOWMAN, J. Dominando as técnicas de ensino. São Paulo: Atlas. 2004.
LUMPKIN, A.; MULTON, K. D. Perceptions of teaching effectiveness. The Educational Forum. Taylor & Francis, p.288-299, 2013.
DOI: https://doi.org/10.1080/00131725.2013.792907
NOGUEIRA, D. R.; FADEL, M. O.; TAKAMATSU, R. T. Em busca da essência de um bom professor: Uma análise sobre a percepção discente nos cursos dos cursos de pós-graduação na área de negócios. Registro Contábil, v. 3, n. 3, p. 12-31, 2012.
SCHMIDT, Paulo et al. Perfil dos alunos do curso de Ciências Contábeis de instituições de ensino do sul do Brasil. ConTexto, v. 12, n. 21, p. 87-104, 2012.
TANAKA, O.; MELO, C. Reflexões sobre a avaliação em serviços de saúde e a adoção das abordagens qualitativa e quantitativa. In: BOSI, M. L. M.; MERCADO, F. J. (Org.). Pesquisa qualitativa de serviços de saúde. Petrópolis: Vozes, 2004. p. 121-136.
TESTA, M. G.; FRONZA, P.; FREITAS, H. Diferenças individuais nas preferências por contato social do estudante e a sua influência na efetividade dos cursos de graduação em administração. IN: 39ª Assemblea Anual del Consejo Latinoamericano de Escuelas de Administración (CLADEA). Anais... Santiago do Chile, 2005.
TESTA, M. G.; ROHDE, L. R.; LUCIANO, E. M. As preferências de estudantes universitários por contato social. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 12, n. 1, p. 93-118, 2011. DOI: https://doi.org/10.13058/raep.2011.v12n1.174
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O autor transfere todos os direitos autorais do artigo para a Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, sendo vedada qualquer reprodução, total ou parcial, em qualquer meio de divulgação, impresso ou eletrônico, sem que a prévia e necessária autorização seja solicitada e, se obtida, fará constar o competente registro e agradecimento à Revista.
Os artigos publicados neste periódico estão sob licença: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).