Organizational culture of a brazilian university: an analysis of organizational values and practices in the perception of teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2021.e75461

Abstract

The organization's culture affects different areas of work and organizational behavior. Therefore, this study aimed to identify the organizational culture of a Brazilian university. This is a mixed-approach case study. In the quantitative stage, the Brazilian Instrument for Assessment of Organizational Culture was used, in which data from 200 respondents were obtained, submitted to descriptive statistical analysis and standardization of scales. The qualitative stage took place through interviews with 8 professors, who underwent content analysis. The results indicate a positive perception about the university's organizational culture, as all factors were classified from moderate to high. These data were corroborated by qualitative analyses, through which it is possible to indicate the development of strategies for the gradual modification of the organizational culture in order to provide a workplace with a culture that further favors the development of the activities of the professors.

Author Biographies

Maria Julia Pegoraro Gai, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda em Psicologia na Universidade Federal de Santa Catarina na linha de Processos psicossociais e de saúde no trabalho e nas organizações, Mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (2020) na linha de Gestão de Pessoas e Comportamento Organizacional e Bacharel em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Maria

Vânia Medianeira Flores Costa, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Administração pela Universidade Federal da Bahia (2008), mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000) e graduada em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (1992).

Luis Felipe Dias Lopes, Universidade Federal de Santa Maria

Doutor em Engenharia de Produção e Sistemas pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001), mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Maria (1994) e graduado em Matemática pela Faculdade Imaculada Conceição (1988).

Natália Funghetto Dapieve, Universidade Federal de Santa Maria

Acadêmica de Administração na Universidade Federal de Santa Maria

Mauren Pimentel Lima, Universidade Federal de Santa Maria

Enfermeira formada pela Universidade Franciscana (UFN), especialista e Gestão da Organização em Saúde pela Universidade Federal de Santa Maria e mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria.

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Published

2021-05-01

Issue

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Artigos