Interpersonal conflicts between university teachers and students: what can university management do?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2021.e75848

Abstract

The existence of conflicts is inherent in interpersonal relationships, crossing all spaces of human occupation, such as educational institutions. In these spaces, the experience of conflict varies according to the level of education and the motivations of those involved, wich can also determine the following performance of university managers in the face of conflict situations. In this sense, this work aims to discuss how the motivators of interpersonal conflicts between teachers and university students can serve as a base in the decision-making of educational managers. For this purpose, a field research was carried out at a federal public university, applying a structured questionnaire to 476 students and 29 professors at this institution. The results indicate that the university manager must observe three main aspects in the conflict relations between teachers and students: the understanding of conflict as a negative phenomenon prevails and it should be avoided; this positioning is directly related to the perception of the consequences of the conflict; and that, although there are countless motivations for conflict in this relationship, participants tend to recognize the motivations for conflict in the other person. It is concluded that the university manager can act promoting the functionality of the conflict in interpersonal relationships at the university.

Author Biographies

Thales Fabricio da Costa e Silva, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Mestre em Administração Pública; Doutorando em Administração na Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Jônica Marques Coura Aragão, Universidade Federal de Campina Grande

Doutorado em Ciências Jurídicas e Sociais pela Universidad Del Museo Social Argentino; Pós-Doutorado em Psicologia Social pela Universidade Federal da Paraíba; Professora de Direito na Universidade Federal de Campina Grande

Eduardo de Camargo Oliva, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Doutorado e Pós-Doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo; professor do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Edson Keyso de Miranda Kubo, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Doutor em Gestão pela FGV-EAESP; professor do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Kevin Ferreira Corcino, Faculdade Joaquim Nabuco

Mestre em Administração Pública; Doutorando em Administração na Universidade Municipal de São Caetano do Sul

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Published

2021-05-01

Issue

Section

Artigos