Contribution of project management to the preparation of the Institutional Development Plan (PDI) in higher education institutions
DOI:
https://doi.org/10.5007/1983-4535.2021.e76341Abstract
The objective of the study is to analyze the contribution of Project Management to the elaboration of the Higher Education Institutions (IDP). This is a multiple case study with a qualitative, descriptive approach. Data collection took place through semi-structured interviews, which were applied to three managers who have expertise on the PDI. The sample consisted of three HEIs, with state, federal and community public legal personality. The data were analyzed using the content analysis technique. The results show that the IDP elaboration process shows characteristics of project management, mainly in the beginning, middle and end phases. The findings indicate that during the IDP elaboration cycle, some areas of the PMBOK are used, such as: integration management, quality, scope, schedule, resource, communications and stakeholder management. It was also found that universities have adopted performance and management techniques and tools: expert opinion, data collection, interpersonal and team skills, meetings, information management and knowledge management, and it is possible to conclude that the management of projects can collaborate in the elaboration of the IDP.
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BONTEMPO, P. C; MOSCARDINI, S. B.; SALLES, J. A. A. Comparative analysis between the institutional development plan and strategic planning methodologies: the case of the Federal Institute of Education at Minas Gerais - Brazil. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 174, p. 2962 – 2966, 2015. Doi: 10.1016/j.sbspro.2015.01.1035
BRASIL, Lei nº. 10.861, de 14 de abril de 2004. Dispõe sobre o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação das instituições de educação superior e dos cursos superiores de graduação e de pós-graduação no sistema federal de ensino.Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Decreto/D9235.htm. Acesso em 01 jun. 2020.
CANTON, V. I. de M. A contribuição da universidade no ensino do empreendedorismo pelo perfil empreendedor dos acadêmicos. Chapecó: UNOCHAPECÓ, 2019. 161 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Contábeis e Administração) - Universidade Comunitária da Região de Chapecó, Chapecó, 2019.
CARVALHO, K. E. M.; PISCOPO, M. R. Fatores de Sucesso da Implantação de um PMO: um caso na Administração Pública: Gestão & Tecnologia, v. 14, p. 56-78, 2014.
CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A.; SILVA, R. da. Metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
FIGUEIREDO, F. C. de; FIGUEIREDO, H. C. M. Dominando Gerenciamento de projetos com MS project 2002. São Paulo: Ciência Moderna LTDA., 2003.
HELDMAN, K. Gerência de projetos: guia para o exame oficial do PMI. Rio de Janeiro: Elservier, 2005.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos de Metodologia Científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
LIMA, R. J. B. Gestão de projetos. 1. ed. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2010.
MAGRO, C. B. D.; RAUSCH, R. B. Plano de Desenvolvimento Institucional de Universidades Federais Brasileiras. Administração: Ensino e Pesquisa. Rio de Janeiro, v. 13, nº 3, p. 427–454, jul/ago/set 2012.
MARTENS, M. L.; CARVALHO, M. M. Key factors of sustainability in project management context: A survey exploring the project managers’ perspective. International Journal of Project Management, v.35, n. 6, p. 1084-1102, 2017.
MELLO, J. de; MADRUGA, L. R. da R. G.; ÁVILA, L. V., BEURON, T. A. Análise do Plano de Desenvolvimento Institucional de Instituições de Ensino Superior participantes da Associação de Universidades Grupo Montevideo - AUGM. Revista GUAL. Florianópolis, v. 6, n. 4, p. 01-22, Edição Especial. 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.5007/1983-4535.2013v6n4p1
OLIVEIRA, R. R.; CRUZ, J. E.; OLIVEIRA, R. R. Fatores Críticos de Sucesso na Gestão de Projetos: Análise dos Indicadores que Constituem os Predecessores da Estratégia, Pessoas e Operações. Revista de Gestão e Projetos, v. 9, n. 3, p. 49-66, 2018. DOI: https://doi.org/10.5585/GeP.v9i3.11263
OLIVEIRA, R. R.; MARTINS, H. C.; OLIVEIRA, R. R.; DIAS, A. T.; GONÇALVES, C. A. Desempenho do escritório de gerenciamento de projetos: Um estudo comparativo entre as organizações nacionais e internacionais. ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO, p. 1-17. Rio de Janeiro: ANPAD, 2018.
PISA, B. J.; OLIVEIRA, A. G. Gestão de Projetos na Administração Pública. In: 1º Seminário Nacional de Planejamento e Desenvolvimento (1º SNPD), 2013, Curitiba. Anais do SNPD. Curitiba: PPGP/UTFPR, 2013. v. 1.
PMI-PROJECT MANAGEMENT INSTITUTE. Um Guia do Conhecimento em Gerenciamento de Projetos (Guia PMBOK). 6. ed. Pensilvânia: PMI, 2017.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. de; Metodologia do Trabalho Científico: e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
SIEDSCHLAG, D; SILVA J.; OVIDIO F. P. Da; ALVES, C. S. R. A Contribuição do Escritório de Gestão de Projetos – EGP na Gestão Estratégica de uma Universidade Comunitária. Revista de Gestão e Projetos, v. 7, n. 3, 2016. DOI: https://doi.org/10.5585/gep.v7i3.335
SILVA, J. E. O.; et al. Conciliando Administração de Projetos com Planejamento Estratégico na Gestão de Universidades Federais Brasileiras. Revista GUAL, v. 7, n. 3, p. 93-114, 2014.
SILVA, J. E. O. Contribuições do plano de desenvolvimento institucional e do planejamento estratégico na gestão de universidades federais brasileiras. 150 p. Dissertação (Mestrado em Administração) – Programa de Pós-Graduação em Administração, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.
SILVA, V. do N.; RISSI, M. Gestão de projetos na gestão estratégica universitária: um estudo bibliométrico. Capital Científico – Eletrônica (RCCe), v. 17, n. 4, p. 44-64, 2019. Disponível em: revistas.unicentro.br/index.php/capitalcientifico/index. Acesso em 17 nov. 2019.
STOIAN, C.; GILMAN, M. Corporate social responsibility that “pays”: A strategic approach to CSR for SMEs. Journal of Small Business Management, v. 55, n. 1, p. 5-31, 2017.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO - UFPE. Plano de Desenvolvimento Pedagógico da UFPE (PDI) 2019-2023. 2019. Disponível em: https://www.ufpe.br/plano-de-desenvolvimento-institucional-pdi 26.02.2020. Acesso em 26 fev, 2020.
RICHARDSON, R. J.; et al. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2014.
VALERIANO, D. L. Gerenciamento estratégico e administração por projetos. 1. ed. São Paulo: Makron Books, 2001.
VARGAS, R. V. Gerenciamento de Projetos: Estabelecendo diferenciais competitivos. Rio de Janeiro: Brasport, 7. ed. 2009.
VERZUH, E. MBA Compacto Gestão de Projeto. Rio de Janeiro: Campus, 2000.
VIANA, R. Gerenciamento de projetos: estabelecendo diferenciais competitivos. estabelecendo diferenciais competitivos. Rio de Janeiro: Brasport, 2005.
Turner, J. R. The Handbook of Project-Based Management. 3. ed. New York: McGraw-Hill Education, 2008.
TURNER, J.R.; MULLER, R. On the nature of the project as a temporary organization. International Journal of Project Management, v. 21, p. 1-8, 2003. DOI: 10.1016/S0263-7863(02)00020-0.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O autor transfere todos os direitos autorais do artigo para a Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, sendo vedada qualquer reprodução, total ou parcial, em qualquer meio de divulgação, impresso ou eletrônico, sem que a prévia e necessária autorização seja solicitada e, se obtida, fará constar o competente registro e agradecimento à Revista.
Os artigos publicados neste periódico estão sob licença: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).