Tomorrow i do! A study on procrastination in the Accounting Course
DOI:
https://doi.org/10.5007/1983-4535.2022.e80560Abstract
The study seeks to investigate the relationship between the tendency to procrastinate and the academic performance of students, from the undergraduate course in Accounting, from a public Higher Education Institution (HEI). In order to achieve this, he carried out descriptive research with a quantitative approach, in which the procrastination scale was applied, through an online questionnaire, in which 68 students participated in the research. In relation to the analysis of the data collected, to measure the academic performance of students, the performance coefficient was extracted from their school history, and to analyze the procrastinating behavior of the sample, the procrastination index (IDPROCRAST) was created. For statistical treatment, Spearman correlation tests, multiple linear regression and Student's t tests were performed. The results found point out that the investigated students have a tendency to procrastinate their activities, however the non-significance of the tests carried out makes it impossible to statistically prove the existence of a relationship between this tendency and the students' academic performance. The study's contribution is to show that there is a tendency towards procrastination among students and that even if the relationship with performance is not proven, it assists for a better understanding of this behavior in the relationship between teacher-student.
References
AMARO, H. D.; SEMPREBON, H.; BARON JUNIOR, E. A.; DEZEVECKI, A. F. Influência da Procrastinação Acadêmica na Autoavaliação de Desempenho de Acordo com o Nível de Autoeficácia do Discente. Revista Universo Contábil, v. 12, n. 4, p. 48-67, out./dez., 2016.
ARAÚJO, E. A. T.; CAMARGOS, M. A.; CAMARGOS, M. C. S.; DIAS, A. T. (2013). Desempenho Acadêmico de Discentes do Curso de Ciências Contábeis: Uma Análise dos Seus Fatores Determinantes em Uma IES Privada. Revista Contabilidade Vista & Revista, v. 24, n. 1, p. 60-83, jan./mar., 2013.
BALKIS, M. Academic procrastination, academic life satisfaction and academic achievement: the mediation role of rational beliefs about studying. Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies, v. 13, n. 1, p. 57-74, mar., 2013.
BALKIS, M.; DURU, E. Prevalence of academic procrastination behavior among pre-service teachers, and its relationship with demographics and individual preferences. Journal of Theory and Practice in Education, v. 5, n. 1, p.18-32, 2009.
BESWICK, G.; ROTHBLUM, E.; MANN, L. Psychological Antecedents of Student Procrastination. Australian Psychologist, v. 23, n. 2, p. 207-217, jul., 1988.
BRANDT, J. Z.; TEJEDO-ROMERO, F.; ARAUJO, J. F. F. E. Fatores influenciadores do desempenho acadêmico na graduação em administração pública. Educação e Pesquisa, v. 46, n. 202500, p. 1-20, 2020.
BORGES, M. S.; MIRANDA, G. J.; FREITAS, S. C. A teoria da autodeterminação aplicada na análise da motivação e do desempenho acadêmico discente do curso de ciências contábeis de uma instituição pública brasileira. Revista Contemporânea de Contabilidade, v. 14, n. 32, p. 89-107, maio/ago., 2017.
COSTA, M. D. S. Procrastinação, autorregulação e género. 2007. 118f. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Psicologia), Universidade do Minho, Braga, Portugal, 2007.
FÁVERO, L. P.; BELFIORE, P. Manual de análise de dado: estatística e modelagem multivariada com Excel®, SPSS® e Stata®. Rio de Janeiro: Elsevier, 2017.
GEARA, G. B.; TEIXEIRA, M. A. P. Questionário de Procrastinação Acadêmica – Consequências negativas: propriedades psicométricas e evidências de validade. Avaliação Psicológica, v. 16, n. 1, p. 59-69, 2017.
KAVESKI, I. D. S.; BEUREN, I. M. Determinantes e Consequentes da Procrastinação de Discentes em Disciplinas do Curso de Ciências Contábeis. Revista Contabilidade Vista & Revista, v. 31, n. 1, p. 136-158, jan./abr., 2020.
KIM, K. R.; SEO, E. H. The relationship between procrastination and academic performance: A meta-analysis. Personality and Individual Differences, v. 82, p. 26-33, 2015.
LAY, C. H. At Last, My Research Article on Procrastination. Journal of Research in Personality, v. 20, p. 474-495, 1986.
MAMEDE, S. P. N.; MARQUES, A. V. C.; ROGERS, P.; MIRANDA, G. J. Determinantes Psicológicos do Desempenho Acadêmico em Ciências Contábeis: Evidências do Brasil. Brazilian Business Review, edição especial, p. 54-75, 2015.
MARTINS, Z.; MARINHO, S. V. Relação das Variáveis Concernentes ao Desempenho Acadêmico: Um Estudo com Alunos de Graduação em Ciências Contábeis. Revista Universo Contábil, v. 15, n. 1, p. 27-48, jan./mar., 2019.
MARTINS, G. A.; THEÓPHILO, C. R. Metodologia da investigação científica para ciências sociais aplicadas. São Paulo: Atlas, 2016.
MASASI, N. J. How personal attribute affect students’ performance in Undergraduate Accounting Course. A Case of Adult Learner in Tanzania. International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences, v. 2, n. 2, 2012.
MEDEIROS, K. E. B.; ANTONELLI, R. A.; PORTULHAK, H. Desempenho Acadêmico, Procrastinação e o uso de Tecnologias de Informação e Comunicação por Estudantes da Área de Negócios. Revista Gestão Organizacional, v. 12, n. 1, p. 92-114, jan./abr., 2019.
MIRANDA, G. J.; LEMOS, K. C. S.; OLIVEIRA, A. S.; FERREIRA, M. A. Determinantes do desempenho acadêmico na área de negócios. Meta: Avaliação, v. 7, n. 20, p. 175-209, maio/ago., 2015.
MOLETA, D.; RIBEIRO, F.; CLEMENTE, A. Fatores Determinantes para o Desempenho Acadêmico: Uma Pesquisa com Estudantes de Ciências Contábeis. Revista Capital Científico, v. 15, n. 3, p. 1-17, jul./set., 2017.
MOON, S. M.; ILLINGWORTH, A. J. Exploring the dynamic nature of procrastination: A latent growth curve analysis of academic procrastination. Personality and Individual Differences, v. 38, p. 297-309, 2005.
MOURA, A. C. R.; MIRANDA, G. J.; PEREIRA, J. M. Desempenho acadêmico em ciências contábeis: turno noturno versus diurno. Enfoque: Reflexão Contábil, v. 34, n. 1, p. 57-70, jan./abr., 2015.
RAASCH, M. & SILVEIRA-MARTINS, E. Análise do posicionamento procrastinador como (falta de) estratégia para o desempenho acadêmico: uma pesquisa com estudantes de gestão. Meta: Avaliação, v. 8, n. 24, p. 463-487, set./dez., 2016.
RANGEL, J. R.; MIRANDA, G. J. Desempenho Acadêmico e o Uso de Redes Sociais. Sociedade, Contabilidade e Gestão, v. 11, n. 2, p. 139-154, maio/ago., 2016.
RAUPP, F. M.; BEUREN, I. M. Metodologia da Pesquisa Aplicável às Ciências Sociais. In: Beuren, I. M. (Org.). Como elaborar trabalhos monográficos em Contabilidade: Teoria e Prática. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2013.
RIBAS, R. T. M.; COSTA, A. M. A Validade Preditiva do Desempenho Acadêmico no Primeiro Ano para a Performance Final no Ensino Superior. Revista Gestão Universitária na América Latina – GUAL, v. 12, n. 1, p. 183-204, jan./abr., 2019.
RIBEIRO, F.; AVELINO, B. C.; COLAUTO, R. D.; CASA NOVA, S. P. C. Comportamento Procrastinador e Desempenho Acadêmico de Estudantes do Curso de Ciências Contábeis. Advances in Scientific and Applied Accounting, v. 7, n. 3, p. 386-406, set./dez., 2014.
RODRIGUES, B. C. O.; RESENDE, M. S.; MIRANDA, G. J.; PEREIRA, J. M. Determinantes do desempenho acadêmico dos alunos dos cursos de Ciências Contábeis no ensino à distância. Enfoque: Reflexão Contábil, v. 35, n. 2, p. 139-153, maio/ago., 2016.
RODRÍGUEZ, A.; CLARIANA, M. Procrastinación en Estudiantes Universitarios: su Relación con la Edad y el Curso Académico. Revista Colombiana de Psicología, v. 26, n. 1, p. 45-60, ene./jun., 2017.
ROTENSTEIN, A.; DAVIS, H. Z.; TATUM, L. Early Birds versus Just-in-Timers: The effect of procrastination on academic performance of accounting students. Journal of Accounting Education, v. 27, n. 4, p. 223-232, 2009.
ROTHBLUM, E. D.; SOLOMON, L. J.; MURAKAMI, J. Affective, cognitive and behavioral differences between high and low procrastinators. Journal of Counseling Psychology, v. 33, p. 387-394, 1986.
SAMPAIO, R. K. N. Procrastinação acadêmica e autorregulação da aprendizagem em estudantes universitários. 2011. 147f. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Educação), Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.
SEMPREBON, E.; AMARO, H. D.; BEUREN, I. M. A influência da procrastinação no desempenho acadêmico e o papel moderador do senso de poder pessoal. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 25, n. 45, p.1-24, 2017.
SILVA, D. J. M.; SILVA, M. A.; VILELA, M. S. S.; OLIVEIRA, R. M. Procrastinação e desempenho acadêmico: indícios por meio da análise de correspondência. RMC - Revista Mineira de Contabilidade, v. 17, n. 3, p. 16-31, set./dez., 2016.
SOLOMON, L. J.; ROTHBLUM, E. D. Academic Procrastination: Frequency and Cognitive-Behavioral Correlates. Journal of Counseling Psychology, v. 31, n. 4, p. 503-509, 1984.
STEEL, P. The Nature of Procrastination: A Meta-Analytic and Theoretical Review of Quintessential Self-Regulatory Failure. Psychological Bulletin, v. 133, n. 1, p. 65-94, 2007.
STEEL, P.; KLINGSIECK, K. B. Academic procrastination: Psychological antecedents revisited. Australian Psychologist, v. 51, p. 36-46, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O autor transfere todos os direitos autorais do artigo para a Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, sendo vedada qualquer reprodução, total ou parcial, em qualquer meio de divulgação, impresso ou eletrônico, sem que a prévia e necessária autorização seja solicitada e, se obtida, fará constar o competente registro e agradecimento à Revista.
Os artigos publicados neste periódico estão sob licença: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).