Tomorrow i do! A study on procrastination in the Accounting Course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2022.e80560

Abstract

The study seeks to investigate the relationship between the tendency to procrastinate and the academic performance of students, from the undergraduate course in Accounting, from a public Higher Education Institution (HEI). In order to achieve this, he carried out descriptive research with a quantitative approach, in which the procrastination scale was applied, through an online questionnaire, in which 68 students participated in the research. In relation to the analysis of the data collected, to measure the academic performance of students, the performance coefficient was extracted from their school history, and to analyze the procrastinating behavior of the sample, the procrastination index (IDPROCRAST) was created. For statistical treatment, Spearman correlation tests, multiple linear regression and Student's t tests were performed. The results found point out that the investigated students have a tendency to procrastinate their activities, however the non-significance of the tests carried out makes it impossible to statistically prove the existence of a relationship between this tendency and the students' academic performance. The study's contribution is to show that there is a tendency towards procrastination among students and that even if the relationship with performance is not proven, it assists for a better understanding of this behavior in the relationship between teacher-student.

Author Biographies

Deise Ferreira, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Contabilidade da Universidade Federal do Rio Grande (FURG), Especialista em Ciências Contábeis pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG), Especialista (MBA) em Controladoria e Finanças pelo Centro Universitário Internacional (Uninter), Graduada em Ciências Contábeis pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG).

Débora Gomes de Gomes, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Pós-Doutora em Ciências Contábeis pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS (2016), possui doutorado em Ciências Contábeis e Administração pela Universidade Regional de Blumenau - FURB (2012), possui mestrado em Ciências Contábeis pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS (2005) e graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Católica de Pelotas - UCPEL (1994).

Rodrigo Nobre Fernandez, Universidade Federal de Pelotas - UFPEL

Doutor em Economia Aplicada pelo Programa de Pós-Graduação em Economia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - PPGE/UFRGS (2014). Mestre em Economia Aplicada pelo Programa de Pós-Graduação em Organizações e Mercados da Universidade Federal de Pelotas - PPGOM/UFPEL (2011). Graduado em ciências econômicas pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG (2008). Técnico em Sistemas para Internet e Intranets pelo Colégio Técnico Industrial Professor Mário Alquati - CTI/FURG (2004).

Alexandre Costa Quintana, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutor em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo (USP), Mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e Graduado em Ciências Contábeis pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG).

References

AMARO, H. D.; SEMPREBON, H.; BARON JUNIOR, E. A.; DEZEVECKI, A. F. Influência da Procrastinação Acadêmica na Autoavaliação de Desempenho de Acordo com o Nível de Autoeficácia do Discente. Revista Universo Contábil, v. 12, n. 4, p. 48-67, out./dez., 2016.

ARAÚJO, E. A. T.; CAMARGOS, M. A.; CAMARGOS, M. C. S.; DIAS, A. T. (2013). Desempenho Acadêmico de Discentes do Curso de Ciências Contábeis: Uma Análise dos Seus Fatores Determinantes em Uma IES Privada. Revista Contabilidade Vista & Revista, v. 24, n. 1, p. 60-83, jan./mar., 2013.

BALKIS, M. Academic procrastination, academic life satisfaction and academic achievement: the mediation role of rational beliefs about studying. Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies, v. 13, n. 1, p. 57-74, mar., 2013.

BALKIS, M.; DURU, E. Prevalence of academic procrastination behavior among pre-service teachers, and its relationship with demographics and individual preferences. Journal of Theory and Practice in Education, v. 5, n. 1, p.18-32, 2009.

BESWICK, G.; ROTHBLUM, E.; MANN, L. Psychological Antecedents of Student Procrastination. Australian Psychologist, v. 23, n. 2, p. 207-217, jul., 1988.

BRANDT, J. Z.; TEJEDO-ROMERO, F.; ARAUJO, J. F. F. E. Fatores influenciadores do desempenho acadêmico na graduação em administração pública. Educação e Pesquisa, v. 46, n. 202500, p. 1-20, 2020.

BORGES, M. S.; MIRANDA, G. J.; FREITAS, S. C. A teoria da autodeterminação aplicada na análise da motivação e do desempenho acadêmico discente do curso de ciências contábeis de uma instituição pública brasileira. Revista Contemporânea de Contabilidade, v. 14, n. 32, p. 89-107, maio/ago., 2017.

COSTA, M. D. S. Procrastinação, autorregulação e género. 2007. 118f. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Psicologia), Universidade do Minho, Braga, Portugal, 2007.

FÁVERO, L. P.; BELFIORE, P. Manual de análise de dado: estatística e modelagem multivariada com Excel®, SPSS® e Stata®. Rio de Janeiro: Elsevier, 2017.

GEARA, G. B.; TEIXEIRA, M. A. P. Questionário de Procrastinação Acadêmica – Consequências negativas: propriedades psicométricas e evidências de validade. Avaliação Psicológica, v. 16, n. 1, p. 59-69, 2017.

KAVESKI, I. D. S.; BEUREN, I. M. Determinantes e Consequentes da Procrastinação de Discentes em Disciplinas do Curso de Ciências Contábeis. Revista Contabilidade Vista & Revista, v. 31, n. 1, p. 136-158, jan./abr., 2020.

KIM, K. R.; SEO, E. H. The relationship between procrastination and academic performance: A meta-analysis. Personality and Individual Differences, v. 82, p. 26-33, 2015.

LAY, C. H. At Last, My Research Article on Procrastination. Journal of Research in Personality, v. 20, p. 474-495, 1986.

MAMEDE, S. P. N.; MARQUES, A. V. C.; ROGERS, P.; MIRANDA, G. J. Determinantes Psicológicos do Desempenho Acadêmico em Ciências Contábeis: Evidências do Brasil. Brazilian Business Review, edição especial, p. 54-75, 2015.

MARTINS, Z.; MARINHO, S. V. Relação das Variáveis Concernentes ao Desempenho Acadêmico: Um Estudo com Alunos de Graduação em Ciências Contábeis. Revista Universo Contábil, v. 15, n. 1, p. 27-48, jan./mar., 2019.

MARTINS, G. A.; THEÓPHILO, C. R. Metodologia da investigação científica para ciências sociais aplicadas. São Paulo: Atlas, 2016.

MASASI, N. J. How personal attribute affect students’ performance in Undergraduate Accounting Course. A Case of Adult Learner in Tanzania. International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences, v. 2, n. 2, 2012.

MEDEIROS, K. E. B.; ANTONELLI, R. A.; PORTULHAK, H. Desempenho Acadêmico, Procrastinação e o uso de Tecnologias de Informação e Comunicação por Estudantes da Área de Negócios. Revista Gestão Organizacional, v. 12, n. 1, p. 92-114, jan./abr., 2019.

MIRANDA, G. J.; LEMOS, K. C. S.; OLIVEIRA, A. S.; FERREIRA, M. A. Determinantes do desempenho acadêmico na área de negócios. Meta: Avaliação, v. 7, n. 20, p. 175-209, maio/ago., 2015.

MOLETA, D.; RIBEIRO, F.; CLEMENTE, A. Fatores Determinantes para o Desempenho Acadêmico: Uma Pesquisa com Estudantes de Ciências Contábeis. Revista Capital Científico, v. 15, n. 3, p. 1-17, jul./set., 2017.

MOON, S. M.; ILLINGWORTH, A. J. Exploring the dynamic nature of procrastination: A latent growth curve analysis of academic procrastination. Personality and Individual Differences, v. 38, p. 297-309, 2005.

MOURA, A. C. R.; MIRANDA, G. J.; PEREIRA, J. M. Desempenho acadêmico em ciências contábeis: turno noturno versus diurno. Enfoque: Reflexão Contábil, v. 34, n. 1, p. 57-70, jan./abr., 2015.

RAASCH, M. & SILVEIRA-MARTINS, E. Análise do posicionamento procrastinador como (falta de) estratégia para o desempenho acadêmico: uma pesquisa com estudantes de gestão. Meta: Avaliação, v. 8, n. 24, p. 463-487, set./dez., 2016.

RANGEL, J. R.; MIRANDA, G. J. Desempenho Acadêmico e o Uso de Redes Sociais. Sociedade, Contabilidade e Gestão, v. 11, n. 2, p. 139-154, maio/ago., 2016.

RAUPP, F. M.; BEUREN, I. M. Metodologia da Pesquisa Aplicável às Ciências Sociais. In: Beuren, I. M. (Org.). Como elaborar trabalhos monográficos em Contabilidade: Teoria e Prática. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2013.

RIBAS, R. T. M.; COSTA, A. M. A Validade Preditiva do Desempenho Acadêmico no Primeiro Ano para a Performance Final no Ensino Superior. Revista Gestão Universitária na América Latina – GUAL, v. 12, n. 1, p. 183-204, jan./abr., 2019.

RIBEIRO, F.; AVELINO, B. C.; COLAUTO, R. D.; CASA NOVA, S. P. C. Comportamento Procrastinador e Desempenho Acadêmico de Estudantes do Curso de Ciências Contábeis. Advances in Scientific and Applied Accounting, v. 7, n. 3, p. 386-406, set./dez., 2014.

RODRIGUES, B. C. O.; RESENDE, M. S.; MIRANDA, G. J.; PEREIRA, J. M. Determinantes do desempenho acadêmico dos alunos dos cursos de Ciências Contábeis no ensino à distância. Enfoque: Reflexão Contábil, v. 35, n. 2, p. 139-153, maio/ago., 2016.

RODRÍGUEZ, A.; CLARIANA, M. Procrastinación en Estudiantes Universitarios: su Relación con la Edad y el Curso Académico. Revista Colombiana de Psicología, v. 26, n. 1, p. 45-60, ene./jun., 2017.

ROTENSTEIN, A.; DAVIS, H. Z.; TATUM, L. Early Birds versus Just-in-Timers: The effect of procrastination on academic performance of accounting students. Journal of Accounting Education, v. 27, n. 4, p. 223-232, 2009.

ROTHBLUM, E. D.; SOLOMON, L. J.; MURAKAMI, J. Affective, cognitive and behavioral differences between high and low procrastinators. Journal of Counseling Psychology, v. 33, p. 387-394, 1986.

SAMPAIO, R. K. N. Procrastinação acadêmica e autorregulação da aprendizagem em estudantes universitários. 2011. 147f. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Educação), Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.

SEMPREBON, E.; AMARO, H. D.; BEUREN, I. M. A influência da procrastinação no desempenho acadêmico e o papel moderador do senso de poder pessoal. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 25, n. 45, p.1-24, 2017.

SILVA, D. J. M.; SILVA, M. A.; VILELA, M. S. S.; OLIVEIRA, R. M. Procrastinação e desempenho acadêmico: indícios por meio da análise de correspondência. RMC - Revista Mineira de Contabilidade, v. 17, n. 3, p. 16-31, set./dez., 2016.

SOLOMON, L. J.; ROTHBLUM, E. D. Academic Procrastination: Frequency and Cognitive-Behavioral Correlates. Journal of Counseling Psychology, v. 31, n. 4, p. 503-509, 1984.

STEEL, P. The Nature of Procrastination: A Meta-Analytic and Theoretical Review of Quintessential Self-Regulatory Failure. Psychological Bulletin, v. 133, n. 1, p. 65-94, 2007.

STEEL, P.; KLINGSIECK, K. B. Academic procrastination: Psychological antecedents revisited. Australian Psychologist, v. 51, p. 36-46, 2016.

Published

2022-03-15

Issue

Section

Artigos