Factors motivating and inhibiting the adhesion to Risk Management in federal higher education institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2022.e81786

Abstract

The aim of the present research is to identify different attributes contributing to, or inhibiting, adhesion to Risk Management (RM) in Federal Higher Education Institutions, also known as IFES, by the top management. The study was substantiated by the Institutional Theory and by its legitimacy, isomorphism and institutionalization assumptions, as well as by discussions about the adoption of Public Management models. Data were collected through qualitative research of the exploratory type, as well as through semi-structured interviews, documental survey and observation in six IFES in Rio Grande do Sul State. The content analysis technique and data categorization were used in the study. Results have shown that the need of complying with the standards and with Federal Control and Audit Bureaus were the main factors motivating adhesion to RM in IFES. These bureaus act as coercive isomorphism inducers by contributing to homogenize practices put in place by IFES. Furthermore, it is possible identifying the presence of two management concepts, by induction, which can either contribute to, or inhibit, adhesion to RM by top management, namely: Vanguard Management and Critical Management. All the identified attributes, either the motivating or inhibiting ones, pointed out paths for IFES that have not yet adhered to the herein addressed process.

Author Biographies

Viviane Costa Touguinha Bauer, FURG

Graduada em Administração e Ciências Contábeis, Especialista em Gestão Empresarial e MBA em Logística, Mestranda do Programa de Pós Graduação em Administração da FURG.

 

Ana Paula Capuano da Cruz, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE - FURG

Doutora em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo (FEA/USP), Mestre em Contabilidade pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), Especialista e Graduada em Ciências Contábeis pela FURG. É professora Adjunta do Instituto de Ciências Econômicas, Administrativas e Contábeis da Universidade Federal do Rio Grande (FURG) e leciona nos cursos de Graduação e Especialização (Lato Sensu) em Ciências Contábeis e nos Programas de Pós Graduação em Contabilidade (PPGCONT-FURG - mestrado acadêmico) e Administração (PPGA-FURG - mestrado acadêmico). Atua, principalmente, nas linhas de pesquisa de Controle Gerencial e Ensino e Pesquisa em Administração e Contabilidade. 

Guilherme Lerch Lunardi, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE - FURG

Possui graduação em Administração Hab. Empresas pela Universidade Federal do Rio Grande (1999), mestrado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2001) e doutorado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2008). Em 2013, fez pós-doutorado na Ecole des Hautes Etudes Commerciales de Montreal/Canadá (HEC-Montreal). É professor Associado III da Universidade Federal do Rio Grande (FURG) e participa como professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Administração da FURG - Mestrado Acadêmico em Administração (PPGA/FURG), o qual é Coordenador, e Mestrado Profissional em Administração Pública (PROFIAP/FURG). Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Sistemas de Informação, atuando principalmente nos seguintes temas: impacto de Tecnologia de Informação (TI), governança de TI, TI Verde, comércio eletrônico e Tecnologias da Informação aplicada à Saúde.

Rodrigo Serpa Pinto, UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS - UFPEL

Doutor em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC, 2015); Mestre em Administração pela Universidade Federal do Paraná (UFPR, 2004); Especialista em Gestão Empresarial pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG, 2001); Graduado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG, 1995). Atualmente é Professor Associado do Centro de Ciências Socio-Organizacionais da Universidade Federal de Pelotas (CCSO/UFPel). Integrante do Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior - BASis/INEP. Possui experiência na área de Administração, e os principais temas de interesse em pesquisa são: gestão pública, gestão universitária, ética e relações de trabalho.

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Published

2022-03-15

Issue

Section

Artigos