Difficulties, concerns and stress in postgraduate studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2022.e83913

Keywords:

Stress, Master's Degree, Doctorate Degree, Higher Education, Brazil

Abstract

This research aimed to identify which concerns and difficulties faced by stricto sensu postgraduate students are related to their level of stress, as well as to assess possible correlations among level of stress, perceived academic performance and intention to drop out. For this, 348 students from 53 academic and professional master's and academic doctorate courses at the Federal University of Uberlândia were investigated. Through a quantitative study, with application of multiple linear regression tests and correlation tests, important results were found. It was identified that the higher the stress level, the lower the academic performance perceived by students tends to be; and the greater the stress level of the students, the greater the intentions to drop out of the course tend to be. Furthermore, the difficulties and concerns that most strongly explain the students' stress level are: lack of motivation; internal pressure for good performance; interference from the demand of studies about other aspects of student’s life; personal financial aspects; difficulty regarding the deadline for writing the thesis or dissertation; lack of incentive; and difficulty in reconciling studies with personal and family life. These findings suggest that attention to stress in stricto sensu graduate programs and the need for care for students at this level of education should be part of the of future professionals training.

Author Biographies

Gilberto José Miranda, Universidade Federal de Uberlândia

Graduado em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU); Mestrado em Administração de Empresas pela UFU e Doutorado em Ciências Contábeis pela Universidade de São Paulo (USP). Atualmente é professor do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu da Faculdade de Ciências Contábeis da Faculdade de Ciências Contábeis da Universidade Federal de Uberlândia. Editor associado da revista Education Policy Analysis Archives, bolsista do CNPq e pesquisador líder do NEPAC - Núcleo de Ensino e Pesquisa em Administração e Contabilidade. Tem se dedicado a pesquisa sobre Educação Contábil e Análise das Demonstrações Financeiras.

Silvia Maria Cintra da Silva, Universidade Federal de Uberlândia

Psicóloga pela PUC Campinas, mestre e doutora em Educação pela Unicamp. Realizou pós-doutorado na USP, no Programa de Pós-Graduação em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano e na PUC – SP, no Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação. Professora Titular da Universidade Federal de Uberlândia - UFU. Editora da Revista Psicologia Escolar e Educacional. Primeira Secretária da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE) – gestão 2020-2022.

Leonardo Barbosa e Silva, Universidade Federal de Uberlândia

Possui graduação em Economia pela Universidade Federal de Uberlândia (1999), mestrado e doutorado em Sociologia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2003 e 2008). Foi reitor da Assistência ao Estudante da UFU e Coordenador Nacional do Fórum dos Reitores da Assistência ao Estudante (FONAPRACE). Atualmente é professor titular da Universidade Federal de Uberlândia, coordenando o Núcleo de Políticas Públicas e Sistema de Políticas (NUPP) e o Grupo de Pesquisa do Observatório de Políticas Públicas (OPP). Coordena e pesquisa evasão, retenção e perfil de alunos em instituições federais de ensino superior.

Renata Fabiana Pegoraro, Universidade Federal de Uberlândia

Professor dos cursos de graduação e mestrado em psicologia do Instituto de Psicologia da Universidade Federal de Uberlândia. Possui graduação em Psicologia (1996), mestrado (2002) e doutorado (2007) em Psicologia pela Universidade de São Paulo, especialização em Saúde Pública pela Universidade Federal de São Carlos (1999), pós-doutorado em Psicologia Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paul (2020). Desenvolve atividades de ensino, pesquisa e extensão na área de Psicologia e Políticas Públicas de Saúde / Saúde Mental.

Janser Moura Pereira, Universidade Federal de Uberlândia

Janser Moura Pereira, é professor Associado da Universidade de Uberlândia
(Brasil), Faculdade de Matemática. Graduado em Matemática pela Universidade
Federal de Uberlândia (Brasil), Mestre e Doutor em Estatística e Experimentação
Agropecuária pela Universidade Federal de Lavras (Brasil). Tem experiência na
área de Probabilidade e Estatística, atuando principalmente nos seguintes temas:
modelos lineares, modelos não-lineares, inferência paramétrica e não
paramétrica.

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Published

2022-08-08

Issue

Section

Artigos