The impact of the national student assistance program on the performance of low-income brazilian students
DOI:
https://doi.org/10.5007/1983-4535.2022.e84021Abstract
This study analyzes the impact of permanence assistance on the academic performance of low-income Brazilian students. A bibliographic survey was carried out on the democratization of higher education, the national student assistance program, and the influencers on academic performance. As a methodology, the Multiple Linear Regression was used to estimate two models, using the score of 49,457 students from 63 Brazilian federal universities from the National Student Performance Exam (ENADE) in 2019 as a proxy for academic performance. Data were collected on the platform of the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP). It was found that the student assistance policy positively impacts the academic performance of low-income students. It is concluded that the student assistance policy, in addition to being vital to provide resources for the permanence of low-income students in higher education, contributes to the quality of their learning, increasing the academic performance of its beneficiaries. This study contributes to the management of the policy, by indicating possible failures in the allocation of resources in the student assistance policy and puts on the agenda a policy that had not yet been evaluated at the national level, namely, the student assistance policy.
References
AKPUR, U. The predictive degree of university students’levels of metacognition and need for cognition on their academic achievement. European Journal of Foreign Language Teaching, 2017.
AMRAI, K. et al. The relationship between academic motivation and academic achievement students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, v. 15, p. 399-402, 2011.
ANDRADE, A. M. J.; TEIXEIRA, M. A. P. Áreas da política de assistência estudantil: relação com desempenho acadêmico, permanência e desenvolvimento psicossocial de universitários. Revista Avaliação, Campinas; v. 22, n. 2, p. 512-528, jul. 2017.
BARROS, R. P.; HENRIQUES, R.; MENDONÇA, R. Pelo fim das décadas perdidas: educação e desenvolvimento sustentado no Brasil. Rio de Janeiro, Ipea, 2001 (Texto para Discussão, 857).
BASANT, R.; SEN, G. Parental education as a criterion for affirmative action in higher education. World Development, v. 64, p. 803-814, 2014.
BOLLINGER, L. C. The need for diversity in higher education. Academic Medicine, v. 78, n. 5, p. 431-436, 2003.
BONAMINO, A. et al. Os efeitos das diferentes formas de capital no desempenho escolar: um estudo à luz de Bourdieu e de Coleman. Revista Brasileira de Educação, v. 15, n. 45, p. 487-499, 2010.
BOURDIEU, P.; CHAMPAGNE, P. (1992). Os excluídos do interior. In: Nogueira, M. A.; Catani, A. (Orgs.). Escritos de Educação (11 ed, pp. 217-227). Petrópolis: Vozes, 2010.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 15 set. 2021.
BRASIL. Decreto 6.096 de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais – REUNI. Diário Oficial da União. Poder Executivo. Brasília, DF, 24 de abril de 2007.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. ANDIFES. Plano Nacional de Assistência Estudantil, dezembro 2007.
CASTRO, S. O. C.; ALMEIDA, F. M. As Políticas Públicas para Acesso ao Ensino Superior Privado e seus Reflexos na Qualidade da Educação Brasileira. Education Policy Analysis Archives, v. 28, n. 1, p. 93, 2020.
CHAMPLIN, S. E.; PASCH, K. E.; PERRY, C. L. Is the consumption of energy drinks associated with academic achievement among college students?The journal of primary prevention, v. 37, n. 4, p. 345-359, 2016.
COLEMAN, J. S. et al. Equality of educational opportunity. Washington, DC: U.S. Government Printing Office, 1966.
DANIELS, L.; MINOT, N. An Introduction to Statistics and Data Analysis Using Stata®: From Research Design to Final Report. Sage Publications, 2019.
DEBERARD, M. S.; SPIELMANS, G. I.; JULKA, Deana L. Predictors of academic achievement and retention among college freshmen: A longitudinal study. College student journal, v. 38, n. 1, p. 66-81, 2004.
DUTRA, N. G. R.; SANTOS, M. F. S. Assistência estudantil sob múltiplos
olhares: a disputa de concepções. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.25, n. 94, p. 148-181, jan./mar. 2017.
DYE, R. W. Mapeamento dos Modelos de Análise de Políticas Públicas. In: HEIDEMANN, F. G.; SALM, J. F. (Eds.). Políticas Públicas e Desenvolvimento. Editora UnB, 2010.
EHRHARDT, J. et al. Special education and later academic achievement. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, v. 34, n. 2, p. 111-119, 2013.
ELOI, S. S. S. et al. O Programa Nacional de Assistência Estudantil- PNAES na Universidade Federal de Viçosa (UFV): uma avaliação na percepção dos beneficiários. Revista GUAL, Florianópolis, v. 12, n. 3, p. 106-129, setembro-dezembro 2019.
FAGUNDES, C. V., LUCE, M. B.; RODRIGUEZ ESPINAR, S. O desempenho acadêmico como indicador de qualidade da transição Ensino Médio-Educação Superior. Ensaio, Rio de Janeiro, v. 22, n. 84, p. 635-670.
FAVATO, M. N.; RUIZ, M. J. F. REUNI: política para a democratização da educação superior? Revista Eletrônica de Educação, v. 12, n. 2, p. 448-463, maio/ago. 2018.
FELEZ-NOBREGA, M. et al. ActivPAL™ determined sedentary behaviour, physical activity and academic achievement in college students. Journal of sports sciences, v. 36, n. 20, p. 2311-2316, 2018.
FELICETTI, V. L.; MOROSINI, M. C. Equidade e iniquidade no Ensino Superior: uma reflexão. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação.Rio de Janeiro, v. 17, n. 62, p. 9-24, 2009.
FELICETTI, V.; MOROSINI, M. C.; SOMERS, Patricia. Affirmative Action in the Quality of Higher Education: the voices of graduates of the University for All program. Policy Futures in Education, v. 11, n. 4, p. 401-413, 2013.
GRINER, A.; SAMPAIO, L. M. B.; SAMPAIO, R. M. B. A política afirmativa "Argumento de Inclusão" como forma de acesso à universidade pública: o caso da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Rev. Adm. Pública, Rio de Janeiro, v. 49, n. 5, p. 1291-1317, 2015.
GUJARATI, Damodar. Econometria básica. 4ª edição. Rio de Janeiro: Campus, 2006.
HERINGER, R. Democratização da educação superior no Brasil: das metas de inclusão ao sucesso acadêmico. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 19, n. 1, p. 7-17, jan.-jun. 2018.
IMPERATORI, T. K. A trajetória da assistência estudantil na educação superior brasileira. Serv. Soc. Soc., São Paulo, n. 129, p. 285-303, 2017.
LACERDA, I. P.; VALENTINI, F. Impacto da Moradia Estudantil no Desempenho Acadêmico e na Permanência na Universidade. Psicologia Escolar e Educacional, SP. Volume 22, Número 2, Maio/Agosto de 2018.
LAPPONI, J. C. Estatística usando Excel 5 e 7. São Paulo: Lapponi Treinamento e Editora. 1997.
MORAES, R. O. Regressão Linear – Uma ferramenta na Evidenciação dos Impactos Tributários nas Demonstrações Contábeis. In: XXIII EnANPAD, Foz do Iguaçu, 1999. Anais do XXIII EnANPAD, Foz do Iguaçu, 1999.
MORO. R. W. Doenças raras e políticas públicas: entender, acolher e entender. São Paulo: Matrix Editora, 2020.
MOTTA DA, I. D.; LOPES, H. M. O sistema de cotas sociais para ingresso na universidade pública. Revista do Instituto do Direito Brasileiro, n. 11, p. 6823-6857, 2012.
NOGUEIRA, C. M. M.; NOGUEIRA, M. A. A Sociologia da Educação de Pierre Bordieu: limites e contribuições. Educação e Sociedade, ano XXIII, n. 78, p. 15-36, 2002.
PEREIRA, S. R. S. Determinantes da equidade no Ensino Superior uma análise da variabilidade dos resultados do Enade no desempenho de cotistas e não cotistas. 2017. 368 f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017.
PIMENTA, C. M. F. M.; Acesso e Permanência de estudantes com deficiência visual em uma instituição de Educação Superior. 2017. 247 f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017.
RIBEIRO, Carlos Antônio Costa. Desigualdade de oportunidades e resultados educacionais no Brasil. Dados, v. 54, n. 1, p. 41-87, 2011.
SARMENTO, D.; IKAWA, D.; PIOVESAN, F. Igualdade, diferença e direitos humanos. Rio de Janeiro: Lúmen Júris, 2008.
SCHER, A. J.; OLIVEIRA, E. M. Acesso e permanência estudantil na Universidade Federal da Fronteira Sul Campus Realeza/PR. Avaliação, Campinas; Sorocaba, São Paulo, v. 25, n. 01, p. 5-26, mar. 2020.
SECCHI, L. Políticas Públicas: conceitos, esquemas de análise, casos práticos. 2. Ed. São Paulo: Cengage Learning, 2014.
SOARES, J. F. O efeito da escola no desempenho cognitivo de seus alunos. REICE.
Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2004.
SOBRINHO, J. D. Democratização, qualidade e crise da educação superior: faces da exclusão e limites da inclusão. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1223-1245, out.-dez. 2010.
SUBRINHO, J; M. P. Ações Afirmativas e políticas inclusivas no ensino público superior: Experiência da universidade pública de Sergipe. São Cristovão: Editora UFS, 2010. Cap. 2, p. 37– 56.
THEODOULOU, S. Z. How Public Policy is Made. In: THEODOULOU, S. Z.; CAHN, M. A. (Eds.). Public Policy: the essential readings. New Jersey: Prentice Hall, 1995.
VAN DEN BROECK, L. et al. Predicting the academic achievement of students bridging to engineering: the role of academic background variables and diagnostic testing. Journal of Further and Higher Education, v. 43, n. 7, p. 989-1007, 2019.
WEISSKOPF, T. E. A experiência da Índia com a ação afirmativa na seleção para o ensino superior. IN: ZONINSEIN, Jonas; FERES JÚNIOR, J. (orgs). Ação Afirmativa no Ensino Superior Brasileiro. Belo Horizonte: Editora UFMG; Rio de Janeiro: IUPERJ, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O autor transfere todos os direitos autorais do artigo para a Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, sendo vedada qualquer reprodução, total ou parcial, em qualquer meio de divulgação, impresso ou eletrônico, sem que a prévia e necessária autorização seja solicitada e, se obtida, fará constar o competente registro e agradecimento à Revista.
Os artigos publicados neste periódico estão sob licença: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).