The collegiate structure of a federal public university from the perspective of the shared leadership approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2022.e84450

Abstract

The aim of this study is to analyze characteristics of the theoretical approach of shared leadership in the collegiate structure of a federal public university from a documental analysis . The research is qualitative and descriptive, with the Federal University of Santa Catarina as a case study. Documentary analyzes of the institution's organizational structure, the collegiate character and breadth of the decisions and actors involved were carried out. The results showed a high degree of vertical hierarchy with dozens of collegiate instances, whose decisions have a deliberative character. In collegiate instances, the results showed that there was no top-down leadership, but rather shared leadership, with collaborative interaction between members prevailing. It was concluded that there is interdependence between the collegiate bodies, which does not inhibit a flexible, dynamic, robust and responsive leadership platform, and that when the nature of the body is specialized, the members have collective goals, and when there are different goals, the relationship between members alters the form of shared leadership.

Author Biographies

Jéssica Rocha de Souza Pereira, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestra em Administração e Doutoranda em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina

Júlio Eduardo Ornelas Silva, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor, Mestre e Graduado em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração Universitária - PPGAU,  da UFSC. Pesquisador do Instituto de Pesquisas e Estudos em Administração Universitária - INPEAU/UFSC

Marco Aurélio do Prado Ginêz, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduando em Relações Internacionais na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Foi Bolsista de Iniciação Científica (IC) pelo Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC), área da Administração Universitária, atuando no INPEAU/UFSC

Pedro Antônio de Melo, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor em Engenharia de Produção e Sistemas e Mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina. Pós-doutorado em Educação Superior, pelo Instituto Internacional para a Educação Superior na América Latina e o Caribe - IESALC, da Unesco. É professor da UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina, Chefe do Departamento de Ciências da Administração - CAD e Professor nos Programas de Pós-Graduação em Administração - PPGAdm e Administração Universitária - PPGAU. É Diretor do Instituto de Pesquisas e Estudos em Administração Universitária - INPEAU

References

ADRIANO, B. M.; RAMOS, F. Liderança universitária: uma revisão das publicações nacionais e estrangeiras sobre o tema. NAVUS-Revista de Gestão e Tecnologia, v. 5, n. 4, p. 46-64, 2015. Disponível em <http://navus.sc.senac.br/index.php/navus/article/view/275/261>. Acesso em: 20 maio 2020.

APPOLINÁRIO, F. Metodologia Científica. São Paulo: Cengage Learning, 2016.

BARNETT, R. C.; WEIDENFELLER, N. K. Shared Leadership and Team Performance. Advances in Developing Human Resources, v. 18, n. 3, p. 334-351, 2016. Disponível em <https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1523422316645885>. Acesso em: 30 jun. 2020.

BERGAMINI, C. W. Liderança: Administração do Sentido. São Paulo: Atlas, 1994.

BOLDEN, R. Distributed Leadership in Organizations: A Review of Theory and Research. International Journal of Management Reviews, v. 13, p. 251–269, 2011. Disponível em <https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.1468-2370.2011.00306.x >. Acesso em: 25 jun. 2020.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, de 05 de outubro de 1988. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm#:~:text=L9394&text=Estabelece%20as%20diretrizes%20e%20bases%20da%20educa%C3%A7%C3%A3o%20nacional.&text=Art.%201%C2%BA%20A%20educa%C3%A7%C3%A3o%20abrange,civil%20e%20nas%20manifesta%C3%A7%C3%B5es%20culturais.>.

CARSON, J.B.; TESLUK, P.E.; MARRONE, J.A. Shared leadership in teams: An investigation of antecedent conditions and performance. Academy of Management Journal, v. 50, n. 5, p. 1217–1234, 2007. Disponível em <https://www.researchgate.net/publication/275859545_Shared_Leadership_in_Teams_An_Investigation_of_Antecedent_Conditions_and_Performance>. Acesso em: 23 jan. 2021.

COOPER, C. D.; SCANDURA, T. A.; SCHRIESHEIM, C. A. Looking forward but learning from our past: Potential challenges to developing authentic leadership theory and authentic leaders. The Leadership Quarterly, v. 16, n. 3, p. 475–493, 2005. Disponível em <https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1048984305000330>. Acesso em: 15 set. 2020.

D’INNOCENZO, L.; MATHIEU, J. E.; KUKENBERGER, M. R. A meta-analysis of different forms of shared leadership–team performance relations. Journal of Management, v. 42, n. 7, p. 1964–1991, 2016. Disponível em <https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0149206314525205>. Acesso em: 15 set. 2020.

DENIS, J. L.; LANGLEY, A.; SERGI, V.. Leadership in the Plural. The Academy of Management Annals, v. 6, n.1, p. 211-283, 2012. Disponível <https://www.researchgate.net/publication/254238673_Leadership_in_the_Plural>. Acesso em: 23 jan. 2021.

ENSLEY, M. D., HMIELSKI, K. M.; PEARCE, C.L. The importance of vertical and shared leadership within new venture top management teams: implications for the performance of startups. The Leadership Quarterly, v. 17, n. 3, p. 217–231, 2006. Disponível em <https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1048984306000051>. Acesso em: 15 set. 2020.

FERNANDEZ, S.; CHO, Y.J.; PERRY, J.L. Exploring the link between integrated leadership and public sector performance. The Leadership Quarterly, v. 21, n. 2, p. 308–323, 2010. Disponível em <https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1048984310000287>. Acesso em: 15 set. 2020.

JAMES, K. T.; MANN, J.; CREASY, J.. Leaders as Lead Learners A Case Example of Facilitating Collaborative Leadership Learning for School Leaders. Management Learning, v. 38, n. 1, p. 79–94, 2007. Disponível em <https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1350507607073026>. Acesso em: 15 set. 2020.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2003. Disponível em < https://docente.ifrn.edu.br/olivianeta/disciplinas/copy_of_historia-i/historia-ii/china-e-india>. Acesso em: 24 maio 2020.

MARCOVITCH, J. A universidade impossível. 2. ed. São Paulo: Futura, 1998.

MIDDLEHURST, R.; GOREHAM, H.; WOODFIELD, S. Why Research Leadership in Higher Education? Exploring Contributions from the UK’s Leadership Foundation for Higher Education. Leadership, v. 5, n. 3, p. 311–329, 2009. Disponível em <https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1742715009337763>. Acesso em: 15 set. 2020.

NASCIMENTO, L. P. Elaboração de projetos de pesquisa: monografia, dissertação, tese e estudo de caso, com base em metodologia científica. São Paulo: Cengage Learning, 2012.

PEARCE, C. L.; MANZ, C.; SIMS JR, H. P. Where do we go from here?: Is shared leadership the key to team success? Organizational Dynamics, v. 38, n. 3, p. 234–238, 2009. Disponível em <https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0090261609000369?via%3Dihub>. Acesso em: 15 set. 2020.

PEARCE, C. L.; MANZ, C. C. The new silver bullets of leadership: The importance of self- and shared leadership in knowledge work. Organizational Dynamics, v. 34, n. 2, p. 130–140, 2005. Disponível <https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1074&context=managementfacpub>. Acesso em: 23 jan. 2021.

PEARCE, C. L; WASSENAAR, C. L. Shared Leadership in Practice: When does it work best? Academy of Management Perspectives, v. 29, n. 3, 2015. Disponível em <https://www.researchgate.net/publication/287977320_Shared_Leadership_in_Practice_When_Does_it_Work_Best>. Acesso em: 28 set. 2020.

PEARCE, C. L.; WASSENAAR, C. L.; WOOD, B. G. The Future of Leadership in Public Universities: Is Shared Leadership the Answer? Public Administration Review, v.78, n. 4, p. 640-644, 2018. Disponível em <https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/puar.12938>. Acesso em: 15 set. 2020.

PEARCE, C. L. The future of leadership: Combining vertical and shared leadership to transform knowledge work. Academy of Management Executive, v. 18, n.1, p. 47–57, 2004. Disponível em <https://www.researchgate.net/publication/279401039_The_Future_of_Leadership_Combining_Vertical_and_Shared_Leadership_to_Transform_Knowledge_Work>. Acesso em: 22 out. 2020.

SANT’ANNA, A. S.; et. al. Liderança: uma Análise sob a Perspectiva de Acadêmicos Brasileiros e Norte-Americanos. In: ENANPAD-ENCONTRO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, XXXIII, 2009, São Paulo/SP. Anais eletrônicos. São Paulo/SP, ANPAD, 2009. Disponível em<http://www.anpad.org.br/admin/pdf/GPR461.pdf>. Acesso em: 15 set. 2020.

SANTOS, J. A.; PARRA FILHO, D. Metodologia Científica. 2. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2011.

SMITH, P. B.; PETERSON, M. F. Liderança, organizações e cultura: modelo da administração do evento. São Paulo: Pioneira, 1994.

SOUZA, I. M. Gestão das Universidades Federais brasileiras: uma abordagem fundamentada na Gestão do Conhecimento. Tese (Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento) - Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, 2009.

UFSC, Universidade Federal de Santa Catarina. Estatuto. Florianópolis: Repositório UFSC, 2020b. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/208159/ESTATUTO_UFSC_atualizado%20mar%c3%a7o%202020.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 15 out. 2020.

UFSC, Universidade Federal de Santa Catarina. Estrutura Organizacional da Administração Superior da Universidade. Florianópolis: Repositório UFSC, 2021. Disponível em <https://arquivos.ufsc.br/d/6560ff7645/files/?p=/Reitoria/Estrutura%20Geral.pdf>. Acesso em: 15 jan. 2021.

UFSC, Universidade Federal de Santa Catarina. Regimento Geral. Florianópolis: Repositório UFSC, 2020a. Disponível em https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/208160/REGIMENTO%20GERAL_atualizado%20mar%c3%a7o%202020.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 15 out. 2020.

UFSC, Universidade Federal de Santa Catarina. UFSC em números: 2019. Florianópolis: DGPI/SEPLAN/UFSC, 2019. Disponível em <http://dpgi.seplan.ufsc.br/files/2020/09/Folder-UFSC-em-n%C3%BAmeros-2019.pdf>. Acesso em: 15 out. 2020.

Published

2022-03-15

Issue

Section

Artigos