Management and quality indicators of brazilian federal universities

Authors

  • João Paulo Araujo dos Santos Universidade de Brasília
  • Luiz Honorato da Silva Júnior Universidade de Brasília
  • André Nunes Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2022.e87856

Abstract

This paper aimed to analyze the correlation between the management and quality indicators of Brazilian federal universities, in the period from 2012 to 2018, through the nonparametric tests of Spearman's correlation and Kruskal-Wallis group comparison. The results showed that, according to the hypotheses of correlations formulated, the management indicators Current Cost (CC), Number of Equivalent Professors (NPE), Number of Equivalent Employees (NFE), Level of Involvement in Graduate Programs (GPEP), CAPES concept and Faculty Qualification Index (ICCD) were the ones that presented the most significant correlations with the quality indicators General Course Index (IGC) and University Ranking of Folha de São Paulo (RUF). In addition, the South and Southeast regions showed the best results for the indicators IGC and ICCD. Regarding the indicators RUF, CC, NPE, NFE, the best results were concentrated in the South, Southeast, Midwest and Northeast regions, with no statistical difference for these regions. For the indicators GPEP and CAPES concept, the best results were in the South, Southeast and Midwest regions. The North Region had the worst results for all indicators. In the comparison of the indicators by year, only the indicators RUF, CC and ICCD showed significant variations over the period.

Author Biographies

João Paulo Araujo dos Santos, Universidade de Brasília

Mestre em Gestão Pública. Técnico em Assuntos Educacionais do Instituto de Ciências Humanas da Universidade de Brasília. 

Luiz Honorato da Silva Júnior , Universidade de Brasília

Doutor em Economia. Professor do Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública da Universidade de Brasília. 

André Nunes, Universidade de Brasília

Doutor em Economia. Professor do Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública da Universidade de Brasília. 

References

BARBOSA, G. C.; FREIRE, F. S.; CRISÓSTOMO, V. L. Análise dos indicadores de gestão das IFES e o desempenho discente no ENADE. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 16, n. 2, p. 317-344, jul. 2011.

BITTENCOURT, H. R; CASARTELLI, A.; MORAIS, A. Sobre o Índice Geral de Cursos (IGC). Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 14, n. 3, p. 667-682, nov. 2009.

BOYNARD, K. M. S; NOGUEIRA, J. M. Indicadores de gestão em conflito com indicadores de qualidade? Lições econômicas para a gestão universitária. Revista Gestão Universitária da América Latina, Florianópolis, v. 8, n. 4, p. 237-258, 2015.

BRASIL. Lei no 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior - SINAES e dá outras providências. 2004. Disponible en: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.861.htm>. Acceso en: 02 mar. 2020.

BRASIL. TCU – TRIBUNAL DE CONTAS DA UNIÃO; SECRETARIA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR/MEC; SECRETARIA FEDERAL DE CONTROLE INTERNO. Orientações para o cálculo dos indicadores de gestão: decisão plenária n° 408/2002 e acórdão nº 1.043/2006. 2006. Disponible en: <http://www.ufc.br/a-universidade/avaliacao-institucional/340-orientacoes-paracalculo-de-indicadores-de-gestao-do-tcu>. Acceso en: 27 fev. 2020.

CALDERON, A. I.; LOURENÇO, H. S. Rankings na educação superior Brasileira: Uma aproximação aos rankings públicos e privados. Revista Estudos Aplicados em Educação, v. 2, n. 3, p. 89-103, jan./jun. 2017.

CALLEGARI-JACQUES, S. M. Bioestatística: princípios e aplicações. Artmed Editora, 2003.

DOMBROSKI, L.; SANTOS, M. R.; VOESE, S. B. Relação entre indicadores de desempenho de gestão das universidades federais e os rankings índice geral de cursos e ranking universitário folha. In: Congresso Brasileiro de Custos, 26., 2019, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: [s. n.], 2019.

ERASMO, A. L.; DUARTE, M. S. L. T.; NUNES, E. B. L. L. P.; MENDES, R. N. M. Avaliação institucional: uma análise de indicadores de desempenho institucional em uma IFES. Revista Observatório, Palmas, v. 4, n. 6, p. 845-877, out./dez. 2018.

FIELD, A. Descobrindo a Estatística Usando o SPSS. 2a. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FREIRE, F. S.; CRISÓSTOMO, V. L.; CASTRO, J. E. G. Análise do desempenho acadêmico e indicadores de gestão das IFES. Revista Produção Online, Florianópolis, v. 7, n. 4, p. 5-25, jul. 2007.

INEP – INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Nota técnica DAES/INEP n. 35/2016. 2016. Disponible en: <https://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/notas_tecnicas/2014/nota_tecnica_daes_n_35_2016_estudo_sobre_calculo_do_igc_2014.pdf>. Acceso en: 02 mar. 2020.

MEC – MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Portaria Normativa nº 40, de 12 de dezembro de 2007. 2007. Disponible en: <http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/legislacao/2007/portaria_40_12122007.pdf>. Acceso en: 02 mar. 2020.

POLIDORI, M. M. Políticas de avaliação da educação superior brasileira: Provão, SINAES, IDD, CPC, IGC e... outros índices. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 14, n. 2, p. 267-290, jul. 2009.

RUF – RANKING UNIVERSITÁRIO FOLHA 2019. Como é feito o Ranking Universitário Folha. 2019. Disponible en: <https://ruf.folha.uol.com.br/2019/noticias/como-e-feito-o-ranking-universitario-folha.shtml>. Acceso en: 27 fev. 2020.

SOARES, J. R.; BORDIN, R; ROSA, R. S. Indicadores de gestão e de qualidade nas instituições federais de ensino superior brasileiras - 2009 a 2016. Revista Eletrônica de Administração, Porto Alegre, v. 25, n. 2, p. 215-239, ago. 2019.

Published

2022-11-28

Issue

Section

Artigos