Health care in the framework of the Student Assistance National Program in federal universities in Northeastern Bazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2022.e88137

Keywords:

Education Higher, Students, Health, Public Policy

Abstract

The National Student Assistance Program (PNAES), created to implement the Student Assistance Policy for Brazilian public higher education undergraduates, establishes 10 areas to be covered. However, Brazil has no national policy to define rules for its implementation, especially regarding health care. Thus, this study aims to map existing student health care actions and their operationalization in Northeastern federal public universities. This is a qualitative exploratory research which included eight universities operating exclusively with higher education. Data were collected by an electronic questionnaire and analyzed via content analysis. From the conducted mapping, it seems that all surveyed universities offer health services to their undergraduates, despite the lack of uniformity in health team formation and of consensus on the direction of actions. The surveyed institutions often offer health services only to PNAES beneficiaries. Moreover, results show difficulties in the communication and integration of the services offered with the local health system and that these institutions form partnerships with internal and external bodies to meet the demand for health services.

Author Biographies

Samara Nagla Chaves Trindade, Universidade Federal do Oeste da Bahia, Nutricionista

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da Universidade Federal do Espírito Santo, Nutricionista da Universidade Federal do Oeste da Bahia. Barreiras, Bahia, Brasil.

Luciane Bresciani Salaroli, Universidade Federal do Espírito Santo/Professora

Doutora em Ciências Fisiológicas, Professora da Universidade Federal do Espírito Santo.

Ana Paula Santana Coelho Almeida, Universidade Federal do Espírito Santo/Professora

Doutora em Epidemiologia, Professora da Universidade Federal do Espírito Santo

References

AKRAM, Umair et al. Prevalence and psychiatric correlates of suicidal ideation in UK university students. Journal of Affective Disorders, v. 272, s.n., p. 191–197, 2020.

ALMEIDA, Mônica Rafaela de. Saúde Mental de estudantes universitários: relatando experiências no campo da práxis. In: NEGREIROS, Fauston; SOUZA, Marilene Proença Rebello de. (Org.). Práticas em Psicologia Escolar: do ensino técnico ao superior. Teresina: EDUFPI, 2018. p. 130-141.

ALMEIDA, Mônica Rafaela de; OLIVEIRA, Isabel Fernandes de; SEIXAS, Pablo de Sousa. Programa Nacional de Assistência Estudantil em uma universidade pública. Revista Psicologia em Pesquisa, v. 13, n. 2, p. 191–209, 2019.

ASSIS, Aisllan Diego de; OLIVEIRA, Alice Guimarães Bottaro de. Vida universitária e Saúde Mental: Atendimento às demandas de saúde e Saúde Mental de estudantes de uma universidade brasileira. Cadernos Brasileiros de Saúde Mental, v. 2, n. 4–5, p. 159–177, 2010.

ASSIS, Anna Carolina Lili de et al. As políticas de assistência estudantil: experiências comparadas em universidades públicas brasileiras. Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, v. 6, n. 4, p. 125–146, 2013.

AZEVEDO, Rachel Alonso de et al. Pelos Caminhos da Assistência Estudantil: Pensando Saúde Mental do Estudante na UERJ. Cadernos Cajuína, v. 6, n. 3, p. 36–47, 2021.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 1. ed. São Paulo: Edições 70, 2016.

BASTOS, Elaine Marinho et al. Sofrimento psíquico de universitários: uma revisão integrativa. Brazilian Journal of Development, v. 5, n. 10, p. 17681–17694, 2019.

BLEICHER, Taís; OLIVEIRA, Raquel Campos Nepomuceno de. Políticas de assistência estudantil em saúde nos institutos e universidades federais. Psicologia Escolar e Educacional, v. 20, n. 3, p. 543–549, 2016.

BRASIL. A democratização e expansão da educação superior no país: 2003 – 2014. Brasília, DF: Secretaria de Educação Superior, 2015. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=16762-balanco-social-sesu-2003-2014&Itemid=30192>. Acesso em: 5 jan. 2022.

BRASIL. Decreto nº 7.234, de 19 de julho de 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil - PNAES. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 2010. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7234.htm>. Acesso em: 16 out. 2021.

BRASIL. Ministério da Saúde. Relatório final da VIII Conferência Nacional de Saúde, 1986.

CAMARGO, Arlete Maria Monte de; ARAÚJO, Israel Martins. Expansão e interiorização das universidades federais no período de 2003 a 2014: perspectivas governamentais em debate. Acta Scientiarum. Education, v. 40, n. 1, p. 1–11, 2018.

DANTAS, Laíza Rocha et al. Use of psychoactive substances at least once in life among Brazilian university students at the beginning and end of courses and the associated factors. Cadernos Saúde Coletiva, v. 25, n. 4, p. 468–474, 2017.

DEMENECH, Lauro Miranda et al. Prevalence of anxiety, depression and suicidal behaviors among Brazilian undergraduate students: A systematic review and meta-analysis. Journal of Affective Disorders, v. 282, p. 147–159, 2021.

DUTRA, Natália Gomes dos Reis; SANTOS, Maria de Fátima de Souza. Assistência estudantil sob múltiplos olhares: A disputa de concepções. Ensaio, v. 25, n. 94, p. 148–181, 2017.

FONAPRACE. Fórum Nacional de Pró-Reitores de Assuntos Comunitários e Estudantis – Fonaprace. Associação Nacional dos Dirigentes das Instituições Federais de Ensino Superior – Andifes. V Pesquisa Nacional de Perfil Socioeconômico e Cultural dos Graduandos das IFES - 2018, 2019. Disponível em: < https://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2019/05/V-Pesquisa-do-Perfil-Socioeconômico-dos-Estudantes-de-Graduação-das-Universidades-Federais-1.pdf>. Acesso em: 20 jan. 2022.

GUNNELL, David et al. The incidence of suicide in University students in England and Wales 2000/2001–2016/2017: Record linkage study. Journal of Affective Disorders. v. 261, n. 11, p. 113–120, 2020.

MONTEIRO, Luciana Zaranza et al. Weight status, physical activity and eating habits of young adults in Midwest Brazil. Public Health Nutrition, v. 22, n. 14, p. 2609–2616, 2019.

NOGUEIRA-MARTINS, Luiz Antônio; NOGUEIRA-MARTINS, Maria Cezira Fantini. Saúde mental e qualidade de vida de estudantes universitários. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, v. 7, n. 3, p. 334-337, 2018.

OLIVEIRA, Luciene Correia Santos de; PONCIANO, Roberta Rodrigues; SANTOS, Adriana Cristina Omena dos. Políticas públicas, tecnologias e trabalho em educação. 1. ed. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020.

OLIVEIRA, Mariana et al. Desigualdade e juventude: reflexões aceda de critérios adotados pelo plano nacional de assistência estudantil no Brasil. Revista Lusófona de Educação, v. 49, n. 49, p. 115–134, 2020.

RECKTENVALD, Marcelo; MATTEI, Lauro; PEREIRA, Vilmar Alves. Avaliando o Programa Nacional de Assistência Estudantil (PNAES) sob a ótica das epistemologias. Avaliação (Campinas), v. 23, n. 2, p. 405–423, 2018.

SANTOS, Claudia Priscila Chupel dos; MARAFON, Nelize Moscon. A Política de Assistência Estudantil na Universidade Pública Brasileira: desafios para o Serviço Social. Textos & Contextos (Porto Alegre), v. 15, n. 2, p. 408-422, 2016.

SOUZA, Rafael Cipriano de; COSTA, Maria Aparecida Tenório Salvador da. Monitoramento e avaliação da assistência ao estudante universitário: o caso do Programa de Residência Universitária da Universidade Federal Rural de Pernambuco. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 28, n. 107, p. 362–385, 2020.

VASCONCELOS, Natalia Batista. Programa Nacional de Assistência Estudantil: uma análise da evolução da assistência estudantil ao longo da história da educação superior no Brasil. Ensino Em-Revista, v. 17, n. 2, p. 599-616, 2010.

VARGAS, Hustana; HERINGER, Rosana. Políticas de permanência no ensino superior público em perspectiva comparada: Argentina, Brasil e Chile. Education Policy Analysis Archives, v. 25, n. 72, p. 1-33, 2017.

Published

2022-11-28

Issue

Section

Artigos