Who is afraid of graduation? Study about the impostor phenomenon, coping strategies and the academic profile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2023.e90277

Keywords:

Imposter Phenomenon, Coping

Abstract

This research aims to understand the relationship between the Impostor Phenomenon and coping strategies with the profile of graduate business students. This is a quantitative and descriptive research, with data collection carried out through a questionnaire, which made it possible to obtain a sample of 533 individuals, being 146 teachers and 387 students. Descriptive statistics and Analysis of Variance (ANOVA) were adopted. The results show that women suffer more from the imposter phenomenon, seeking “Social Support”. Men use “Control” more. In addition, those with darker skin are the ones who suffer the most from the phenomenon with negative strategies, such as “Isolation”. Religious people adopt positive coping strategies and have less difficulty facing the imposter phenomenon. The coping strategy most used by those who practice physical exercises is “Control”. Those who do not exercise suffer more from the imposter phenomenon and use the “Isolation” strategy to deal with pressures. The contributions of this research are due to the fact that, especially for the academic area, we seek to develop a model that aims to predict strategies to deal with the imposter phenomenon.

Author Biographies

Rafaela de Almeida Araújo, Universidade Federal do Ceará/Programa de Pós-graduação em Administração e Controladoria

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Administração e Controladoria da Universidade Federal do Ceará.

Tereza Cristina Batista de Lima, Universidade Federal do Ceará/Programa de Pós-graduação em Administração e Controladoria

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará. Professora do Programa de Pós-graduação em Administração e Controladoria na Universidade Federal do Ceará.

Luis Eduardo Brandão Paiva, Universidade Nove de Julho (UNINOVE)

Pós-Doutorando em Administração no Programa de Pós-graduação em Administração da UNINOVE. Doutor em Administração e Controladoria pelo Programa de Pós-graduação em Administração e Controladoria na Universidade Federal do Ceará.

Isabella Carneiro Catrib, Universidade Federal do Ceará/Programa de Pós-graduação em Administração e Controladoria

Mestranda no Programa de Pós-graduação em Administração e Controladoria da Universidade Federal do Ceará.

References

ALVES, M. N.; OLIVEIRA, E. A. M. O efeito do desemprego no stress e coping dos professores do 2º ciclo. Psicologia, Saúde & Doenças, v. 9, n. 2, p. 335-347, 2008.

BADAWY, R. L.; GAZDAG, B. A.; BENTLEY, J. R.; BROUER, R. L. Are all impostors created equal? Exploring gender differences in the impostor phenomenon-performance link. Personality and Individual Differences, v. 131, p. 156-163, 2018.

BERNARD, D. L.; LIGE, Q. M.; WILLIS, H. A.; SOSOO, E. E.; NEBLETT, E. W. Impostor phenomenon and mental health: The influence of racial discrimination and gender. Journal of counseling psychology, v. 64, n. 2, p. 155, 2017.

BRAUER, K.; WOLF, A. Validation of the German-language Clance impostor phenomenon scale (GCIPS). Personality and Individual Differences, v. 102, p. 153-158, 2016.

CHASSANGRE, K.; CALLAHAN, S. «J’ai réussi, j’ai de la chance… je serai démasqué»: revue de littérature du syndrome de l’imposteur. Pratiques Psychologiques, v. 23, n. 2, p. 97-110, 2017.

CLANCE, P. R. The impostor phenomenon: Overcoming the fear that haunts your success. Peachtree Pub Ltd, 1985.

CLANCE, P. R.; DINGMAN, D.; REVIERE, S. L.; STOBER, D. R. Impostor phenomenon in an interpersonal/social context: Origins and treatment. Women & therapy, v. 16, n. 4, p. 79-96, 1995.

COKLEY, K.; MCCLAIN, S.; ENCISO, A.; MARTINEZ, M. An examination of the impact of minority status stress and impostor feelings on the mental health of diverse ethnic minority college students. Journal of Multicultural Counseling and Development, v. 41, n. 2, p. 82-95, 2013.

COLLIS, J.; HUSSEY, R. Pesquisa em administração: um guia prático para alunos de graduação e pós-graduação. Cidade: Editora, 2005.

CONROY, D. E.; KAYE, M. P.; FIFER, A. M. Cognitive links between fear of failure and perfectionism. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, v. 25, n. 4, p. 237-253, 2007.

Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Relatório de Avaliação quadrienal 2017: Administração Pública e de Empresas, Ciências Contábeis e Turismo. CAPES, 2017. Disponível em: <https://capes.gov.br/images/stories/download/avaliacao/relatorios-finais-quadrienal-2017/20122017-Administracao-quadrienal.pdf> Acesso em: 25 de março de 2019.

COSTA, E. S.; LEAL, I. P. Estratégias de coping em estudantes do Ensino Superior. Análise Psicológica, 2006, 24.2: 189-199.

ESPARBÈS, S.; SORDES-ADER, F.; TAP, P. Présentation de l’échelle de coping, in Les stratégies de coping, Journées du Labo PCS 93. St Criq (Actes), pp. 89 -107.1993.

FOLKMAN, S.; LAZARUS, R. S. An analysis of coping in a middle-aged community sample. Journal of health and social behavior, p. 219-239, 1980.

FOLKMAN, S.; LAZARUS, R. S. If it changes it must be a process: study of emotion and coping during three stages of a college examination. Journal of personality and social psychology, v. 48, n. 1, p. 150, 1985.

FOLKMAN, S.; MOSKOWITZ, J. T. Coping: Pitfalls and promise. Annu. Rev. Psychol., v. 55, p. 745-774, 2004.

FRENCH, B. F.; ULLRICH-FRENCH, S. C.; FOLLMAN, D. The psychometric properties of the Clance Impostor Scale. Personality and Individual Differences, v. 44, n. 5, p. 1270-1278, 2008.

GIBSON‐BEVERLY, G.; SCHWARTZ, J. P. Attachment, entitlement, and the impostor phenomenon in female graduate students. Journal of College Counseling, v. 11, n. 2, p. 119-132, 2008.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. Editora Atlas S.A., 2014.

HIRSCH, C. D.; BARLEM, E. L. D.; ALMEIDA, L. K. D.; TOMASCHEWSKI-BARLEM, J. G.; FIGUEIRA, A. B.; LUNARDI, V. L. Estratégias de coping de acadêmicos de enfermagem diante do estresse universitário. Rev. Bras. Enferm, v. 68, n. 5, p. 783-90, 2015.

HUTCHINS, H. M., RAINBOLT, H. What triggers imposter phenomenon among academic faculty? A critical incident study exploring antecedents, coping, and development opportunities. Human Resource Development International, v. 20, n. 3, p. 194-214, 2017.

HOANG, Q. The impostor phenomenon: Overcoming internalized barriers and recognizing achievements. The Vermont Connection, v. 34, n. 1, p. 6, 2013.

HAIR, J. F.; BLACK, W. C.; BABIN, B. J.; ANDERSON, R. E.; TATHAM, R. L. Análise multivariada de dados. Bookman editora, 2009.

KING, J. E.; COOLEY, E. L. Achievement orientation and the impostor phenomenon among college students. Contemporary Educational Psychology, v. 20, n. 3, p. 304-312, 1995.

LANE, J. A. The imposter phenomenon among emerging adults transitioning into professional life: Developing a grounded theory. Adultspan Journal, v. 14, n. 2, p. 114-128, 2015.

LATACK, J.; KINICKI, A. J.; PRUSSIA, G. E. An integrative process model of coping with job loss. Academy of Management Review, v. 20, n. 2, p. 311-342, 1995.

LAZARUS, R. S.; FOLKMAN, S. Stress, appraisal, and coping. Springer publishing company, 1984.

LEONHARDT, M.; BECHTOLDT, M. N.; ROHRMANN, S. All Impostors Aren’t Alike Differentiating the Impostor Phenomenon. Frontiers in psychology, v. 8, p. 1505, 2017.

LUCA, L.; NORONHA, A. P. P.; QUELUZ, F. N. F. R. Relações entre estratégias de coping e adaptabilidade acadêmica em estudantes universitários. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 19, n. 2, p. 169-176, 2018.

MAK, K. K. L.; KLEITMAN, S.; ABBOTT, M. J. Impostor Phenomenon Measurement Scales: A Systematic Review. Frontiers in psychology, v. 10, 2019.

MCELWEE, R.; YURAK, T. J. The phenomenology of the impostor phenomenon. Individual Differences Research, v. 8, n. 3, p. 184-197, 2010.

NEUREITER, M.; TRAUT-MATTAUSCH, E. An inner barrier to career development: Preconditions of the impostor phenomenon and consequences for career development. Frontiers in psychology, v. 7, p. 48, 2016.

NEUREITER, M.; TRAUT-MATTAUSCH, E. Two sides of the career resources coin: Career adaptability resources and the impostor phenomenon. Journal of Vocational Behavior, v. 98, p. 56-69, 2017.

NUNES, O.; BRITES, R.; PIRES, M.; HIPÓLITO, J. Escala Toulousiana de coping – reduzida manual técnico de utilização. Centro de Investigação em Psicologia - Universidade Autónoma de Lisboa. 2014.

PAIVA, K. C. M.; SARAIVA, L. A. S. Estresse ocupacional de docentes do ensino superior. Revista de Administração-RAUSP, v. 40, n. 2, p. 145-158, 2005.

PARKMAN, A. The imposter phenomenon in higher education: Incidence and impact. Journal of Higher Education Theory and Practice, v. 16, n. 1, p. 51, 2016.

PATRUS, R.; DANTAS, D. C.; SHIGAKI, H. B. O produtivismo acadêmico e seus impactos na pós-graduação stricto sensu: uma ameaça à solidariedade entre pares? Cadernos EBAPE. BR, v. 13, n. 1, p. 1-18, 2015.

PETEET, B. J.; BROWN, C. M.; LIGE, Q. M.; LANAWAY, D. A. Impostorism is associated with greater psychological distress and lower self-esteem for African American students. Current Psychology, v. 34, n. 1, p. 154-163, 2015.

PINHEIRO, F. A.; TRÓCCOLI, B. T.; TAMAYO, M. R. Mensuração de coping no ambiente ocupacional. Psicologia: teoria e pesquisa, v. 19, n. 2, p. 153-158, 2003.

SAKULKU, J.; ALEXANDER, J. The impostor phenomenon. International Journal of Behavioral Science, v. 6, n. 1, p. 75-97, 2011.

SIGHTLER, K. W.; WILSON, M. G. Correlates of the impostor phenomenon among undergraduate entrepreneurs. Psychological Reports, v. 88, n. 3, p. 679-689, 2001.

SILVA, M. C. M.; GOMES, A. R. Stress ocupacional em profissionais de saúde: um estudo com médicos e enfermeiros portugueses. Estudos de Psicologia, V. 14, n.3, setembro-dezembro/2009, 239-248. 2009.

SIMON, M.; CHOI, Y. Using factor analysis to validate the Clance Impostor Phenomenon Scale in sample of science, technology, engineering and mathematics doctoral students. Personality and Individual Differences, v. 121, p. 173-175, 2018.

SKINNER, E. A.; EDGE, K., ALTMAN, J.; SHERWOOD, H. Searching for the structure of coping: a review and critique of category systems for classifying ways of coping. Psychological bulletin, v. 129, n. 2, p. 216, 2003.

SORDES-ADER, F.; FSIAN, H; ESPARBES, S.; TAP, P. Les stratégies de coping: support social et désirabilité sociale. Revista Aprendizagem Desenvolvimento. Institut Piaget de Lisbonne Vol. IV, n 15-16, 165-17, 1995.

WHITMAN, M. V.; SHANINE, K. K. Revisiting the impostor phenomenon: How individuals cope with feelings of being in over their heads. In: The role of the economic crisis on occupational stress and wellbeing. Emerald Group Publishing Limited. p. 177-212, 2012.

ZONTA, R.; ROBLES, A. C. C.; GROSSEMAN, S. Stress coping strategies developed by medical students of the Federal University of Santa Catarina. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 30, n. 3, p. 147-153, 2006.

Published

2023-03-03

Issue

Section

Artigos