Mediating factors in the articulation between active methodologies and digital technologies in emergency remote education: a teaching perspective of the administration course of a federal institution of higher education in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2023.e90474

Keywords:

Active methodologies, Digital technologies, Emergency remote teaching

Abstract

The present study aims to identify the mediating factors in the articulation between active methodologies and digital technologies during emergency remote teaching from the perspective of professors of the Administration course at Campus IV/UFPB. For that, the research is characterized as a qualitative research, of the descriptive and exploratory type, whose data collection process involved plans of the subjects of the professors of the studied course and interviews with some of them from a semi-structured script organized in three dimensions about the thematic. For data analysis, the analysis of informational-qualitative discourse was used, in which the results reveal that students' attention, internet accessibility, familiarity with digital devices, adequate space for study, socioeconomic status and emotional awareness of students were the main mediating factors between digital technologies and active methodologies. It is concluded that such factors can collaborate or hinder such mediation, and some guidelines are presented in the face of the remote teaching environment.

Author Biographies

Elyssandra da Rocha Gomes , Universidade Federal da Paraíba

Graduanda em Administração (Campus IV/UFPB)

Thales Batista de Lima, Universidade Federal da Paraíba

Doutor em Administração (PPGA/UFPB)

Docente Adjunto IV do DCSA/CCAE/UFPB

References

ABREU, J. R. P. Contexto atual do ensino médico: metodologias tradicionais e ativas: necessidades pedagógicas dos professores e da estrutura das escolas. 2009. Dissertação (Pós-Graduação em Ciências da Saúde). Faculdade de Medicina, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2009.

ARRUDA, E. P. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede - Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020.

ASSUNÇÃO, A. B. A.; PIMENTA, I. L.; MÓL, A. L. R. O uso do ambiente virtual de aprendizagem e sua relação com a avaliação da docência: um estudo na Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Revista Gestão & Tecnologia, v. 16, n. 2, p. 127-152, 2016.

BATISTA, M. Á. H. Consideraciones para el diseño didáctico de ambientes virtuales de aprendizaje: una propuesta basada en las funciones cognitivas del aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación, vol.38. ed. 5. 2005.

BERTELLI, J. Dimensões do Modelo Felder-Silverman Predominantes no Estilo de Aprendizagem de Estudantes de Administração. XVI Mostra de Iniciação Científica, Pós-Graduação, Pesquisa e Extensão. Programa de Pós-Graduação em Administração UCS. 2020.

CARVALHO, R. As tecnologias no cotidiano escolar: possibilidades de articular o trabalho pedagógico aos recursos tecnológicos. Paraná, 2009.

CASTAMAN, A. S.; RODRIGUES, R. A. Distance Education in the COVID crisis - 19: an experience report. Research, Society and Development, v. 9, n. 6, 2020.

CONFORTO, D; VIEIRA, M. C. Smartphone na Escola: Da Discussão Disciplinar Para a Pedagógica. Latin American Journal of Computing, v. II, p. 43-54, 2015.

DIESEL, A.; BALDEZ, A. L. S.; MARTINS, S. N. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema. Centro Universitário Univates. Lajeado/RS. V. 14. N. 1. P. 268- 288. 2017.

DOTTA, S. C. Abordagem dialógica para a condução de aulas síncronas em uma webconferência. X Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância, 2013, Belém. Anais do X Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância. Belém: Unirede/UFPA, 2013.

FONSECA, S. M; MATTAR NETO, J. A. Metodologias ativas aplicadas à educação a distância: revisão de literatura. Metodologias ativas, Revista EDAPECI, v. 17, p. 185-197, 2017.

FARINIUK, T. M. D. Smart cities e pandemia: tecnologias digitais na gestão pública de cidades brasileiras. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, RJ, v. 54, n. 4, p. 860–873, 2020.

GODOI, A. F.; FERREIRA, G. V. Metodologia ativa de aprendizagem para o ensino em administração: relatos da experiência com a aplicação do Peer Instruction em uma instituição de ensino superior. REA - Revista Eletrônica de Administração, v. 15, n.2, p. 337-352, 2016.

GODOI, C. K. Perspectivas de análise do discurso nos estudos organizacionais. Capítulo

In: GODOI, C. K.; MELLO, R. B.; SILVA, A. B. (organizadores) Pesquisa qualitativa em estudos organizacionais: paradigmas, estratégias e métodos. São Paulo:

Saraiva. 2006.

ICHIKAWA. E. Y.; SANTOS, L. W. Contribuições da História Oral à pesquisa organizacional. In: GODOI, C. K.; MELLO, R.B.; SILVA, A. B. (organizadores)

Pesquisa qualitativa em estudos organizacionais: paradigmas, estratégias e métodos.

São Paulo: Saraiva. 2006.

KENSKI, V. M. Aprendizagem mediada pela tecnologia. Revista Diálogo Educacional, v.4 n.10, p.47-56, 2003.

LIMA, T. B. de. Implicações do uso de estratégias de ensino ativas na formação de discentes em uma disciplina de bacharelado em Hotelaria. Revista Tur., Visão e Ação, v. 22, n. 2, p. 277-296, 2020.

LOIOLA, E. S. G. E de repente, a aula foi para o ciberespaço. 2021. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br>. Acesso em: 26 set. 2021.

MENDES, A.; VINAGRE, A. B.; AMORIM, A.; CHAVEIRO, E.; MACHADO, K.; VASCONCELLOS, L. C. F. D.; GERTNER, S. Diálogos sobre acessibilidade, inclusão e distanciamento social: territórios existenciais na pandemia, 2020.

MENDONÇA, H. Escalada do coronavírus no Brasil põe demissões e recessão à vista. El Pais, São Paulo, 2020. Disponível em: <https://brasil.elpais.com/economia/2020-03-21/escalda-do-coronavirus-no-brasil-poe-demissoes-e-recessao-a-vista.html> Acesso em: 15 fev. 2022.

MERRIAM, S. B.; BROCKETT, R. G. The profession and practice of adult learning: an introduction. San Francisco: Jossey-Bass, 2007.

MOREIRA, J. A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, v. 20, 2020.

MOREIRA, C. Letramento digital: do conceito à prática. Anais do SIELP, v. 2. 2012.

OLIVEIRA, C. TIC’S na educação: a utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno. Pedagogia em Ação, v. 7, n. 1, 2015.

PAIVA, M. R. F. P. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. Sanare, Sobral. V. 15, n° 2, p 145-153, jun/dez, 2016.

PEIXOTO, A. G. O uso de metodologias ativas como ferramenta de potencialização da aprendizagem de diagramas de caso de uso. Outras palavras, v. 12, ed. 2, 2016.

REZENDE, F. As novas tecnologias na prática pedagógica sob a perspectiva construtivista. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, n. 1, p. 75-98, 2008.

SANTOS, R. O. B; CABETTE, R.E.S.; LUIS, R.F. Novas Tecnologias Aplicadas ao Ensino: Utilização da Gamificação, como Metodologia Ativa para Cursos de Graduação EAD. Educação, Cultura e Comunicação, v. 11, n. 22, 2020.

SANTOS, A. N. O apoio do ambiente virtual de aprendizagem na construção do conhecimento dos alunos da modalidade EAD. 2012. Disponível em: <https://meuartigo.brasilescola.uol.com.br/educacao/o-apoio-ambiente-virtual-aprendizagem-na-construcao-conhecimento-dos-alunos-ead.htm>. Acesso em: 24 out. de 2021.

SANTOS, V. A; DANTAS, V. R.; GONÇALVES, A. B. V.; HOLANDA, B. M. W. O uso das ferramentas digitais no ensino remoto acadêmico: desafios e oportunidades na perspectiva docente. Anais VII CONEDU - Edição Online. Campina Grande: Realize Editora, 2020.

SILVA, A. C. R. Metodologia da pesquisa aplicada à contabilidade: orientações de estudos, projetos, artigos, relatórios, monografias, dissertações, teses. 3. ed. São Paulo:

Atlas, 2010.

SILVA, A.V.V; SANTOS, H.R; PAULA, L.H. Os desafios enfrentados no processo de ensino e aprendizagem em tempos de pandemia nos cursos de graduação. Anais VII CONEDU - Edição Online. Campina Grande: Realize Editora, 2020.

SILVA, I. R.; FREITAS, T. N.; ARAÚJO, N. F. M.; SOUSA, D. L. S.; JÚNIOR, M. A. A.; MEDEIROS, A. M.; SILVA, R. S. Acessibilidade digital em tempos de ensino remoto. Research, Society and Development, v. 10, n. 4, p. 01-14, 2021.

SCHUARTZ, A. S.; SARMENTO, H. B. M. Tecnologias digitais de informação e comunicação e processo de ensino. Revista Katál, v. 23, n. 3, p. 429-438, set./dez. 2020.

WEINERT, M. E. O uso das tecnologias de informação e comunicação como ferramentas no ensino de ciências: uma proposta de trabalho interdisciplinar nos anos iniciais do ensino fundamental. Dissertação de Mestrado. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2013.

Published

2023-03-03

Issue

Section

Artigos