Educational public policies: some reflections of REUNI at Federal University of Juiz de Fora (MG)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2023.e94539

Keywords:

Educational public policies, Expansion of higher education, REUNI

Abstract

Considering the strategic role of education in promoting economic development, this investigation aims to identify potential positive effects of the expansion experienced by the Federal University of Juiz de Fora (UFJF) between 2007 and 2014 within the scope of REUNI. Of a qualitative nature, applied purpose, exploratory level and deductive method, the study is outlined as a bibliographical and documental research supported by descriptive analysis. The relevance of the analysis carried out is evidenced by the need to broaden the discussions related to the allocation of resources to universities, understood as fundamental pieces for the promotion of economic development and, in view of the current scenario of budgetary restrictions imposed on them. It was found that UFJF experienced a process of significant growth due to REUNI, with expansion of vacancies, physical structure and human resources. Postgraduate studies also experienced significant growth in quantitative and qualitative terms, despite the backdrop of successive budgetary constraints that marked the period after REUNI.  However, the current scenario of budget constraints imposed on Brazilian federal universities both compromises new advances and exposes the imminent risk of a setback with regard to actions already implemented.

Author Biographies

Vicente dos Santos Guilherme Júnior, Federal University of Technology of Paraná

Degree in Geography from the Federal University of Juiz de Fora

Master's in Management and Evaluation of Public Education from the Federal University of Juiz de Fora

PhD student in Planning and Public Governance at the Federal Technological University of Paraná

Administrative Technician in Education at the Federal University of Juiz de Fora

Hilda Alberton de Carvalho, Federal University of Technology of Paraná

Graduation in Business Administration from UNIOESTE-PR

Master in Technology and Society from the Federal Technological University of Paraná

PhD in Technology and Society from the Federal Technological University of Paraná

Professor of the Graduate Program in Planning and Public Governance at the Federal Technological University of Paraná

References

ANDRIOLA, Wagner Bandeira. Doze motivos favoráveis à adoção do Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) pelas Instituições Federais de Ensino Superior (IFES). In: Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas. Rio de Janeiro, v.19, n.70, p. 107-126, jan./mar. 2011.

BORGES, Gabriela Ferreira de Mello; ARAÚJO, Clarice Alves; PEREIRA, Dulceana. Políticas públicas e políticas educacionais: primeiras aproximações. In: VII Encontro de Pesquisa em Educação. Anais. Uberaba, v.1, n.1, p.62-75, 2013.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Número de brasileiros com graduação cresce 109,83% em 10 anos. Ministério da Educação. Brasília: MEC, 2012a. Disponivel em: < http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/212-educacao-superior-1690610854/17725-numero-de-brasileiros-com-graduacao-cresce-10983-em-10-anos >. Acesso em: 22 mai. 2023.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Análise sobre a expansão das Universidades Federais 2003 a 2012. Brasília: MEC, 2012b.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. A democratização e expansão da educação superior no país 2003-2014. Brasília: MEC, 2014.

BRESSER-PEREIRA, Luiz Carlos. Notas para uso em curso de desenvolvimento econômico na Escola de Economia de São Paulo da Fundação Getúlio Vargas. Versão de junho de 2008. São Paulo: FGV, 2008. Disponível em: < http://cmpdi.sites.uff.br/wp-content/uploads/sites/269/2020/01/TEXTO-B%C1SICO-AULA-6-Crescimento-E-Desenvolvimento.pdf > Acesso em 08 fev. 2023.

CUNHA, Marcelo Pereira; GUARENGHI, Marjorie Mendes. Educação e crescimento econômico: uma análise de insumo produto. In: SERRA, Maurício; ROLIM, Cássio; BASTOS, Ana Paula. Universidades e desenvolvimento regional: as bases para a inovação competitiva. Rio de Janeiro: Ideia D, 2018.

DE PAULA, Camila Henriques; ALMEIDA, Fernanda Maria. O programa REUNI e o desempenho das Ifes brasileiras. In: Ensaio: aval. pol. públ. educ., Rio de Janeiro, v.28, n.109, p. 1054-1075, out/dez. 2020.

GENTIL, Viviane Kanitz; LACERDA, Miriam Pires Corrêa. Expansão do ensino superior do sistema federal brasileiro no período 2003-2006. In: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Porto Alegre, v. 32, n. 3, p.829-849, set/dez 2016.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

MACEDO, Arthur Roquete; TREVISAN, Ligia Maria Vettorato; TREVISAN, Péricles; MACEDO, Caio Sperandeo. Educação superior no século XXI e a Reforma Universitária Brasileira. In: Ensaio: aval. pol. pub. Educ. Rio de Janeiro, v.13 n.47, p.127-148, 2005.

MARQUES, Antônio Carlos Henriques; CEPÊDA, Vera Alves. Um perfil sobre a expansão do ensino superior recente no Brasil: aspectos democráticos e inclusivos. In: Perspectivas. Revista de Ciências Sociais. São Paulo: UNESP, v.42, p.161-192, 2012.

MARTONI, Valeria Bonadia Marucchi. “Expansão para quem?”: uma análise dos objetivos do REUNI e diretrizes para a educação do Banco Mundial. In: Revista Brasileira de Estudos organizacionais, Curitiba, v.2, n.2, p.211-234, dez. 2015.

MELO, Emilly Coelly Pedrosa; SANTOS, Stefany Thyene Albuquerque; RODRIGUES, Janine Marta Coelho; ARAGÃO, Wilson Honorato. REUNI como política de expansão das universidades federais e os cortes do Governo Federal. In: Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 9, n. 12, 2020.

NEVES, Clarissa Eckert Baeta; MARTINS, Carlos Benedito. Ensino superior no Brasil: uma visão abrangente. In: DWYER, Tom; ZEN, Eduardo Luiz; WELLER, Wivian; SHUGUANG, Jiu; KAIYUAN, Guo. Jovens universitários em um mundo em transformação: uma pesquisa sino-brasileira. Brasília: IPEA, p.95-124, 2016.

PERLATTO, Fernando. As mudanças estruturais das universidades públicas brasileiras: uma proposta dialética de interpretação. In: Pesquisa e Debate em Educação, Juiz de Fora, v. 3, n. 1, p. 15, jan/jul 2013.

REIS, Luiz Fernando; MACÁRIO, Epitácio. Dívida pública e financiamento das universidades federais e da ciência e tecnologia no Brasil (2003-2020). In: Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n.41, p.20-46, 2020.

SAVIANI, Dermeval. Política educacional brasileira: limites e perspectivas. In: Revista de Educação, Campinas, n.24, p.7-16, jun. 2008.

SILVA, Elizandra Garcia. A expansão da Universidade Federal do Amazonas: implicações a partir do financiamento em tempos de crise. In: Avaliação, Campinas, v.24, n.1, p.26-44, mar./2019.

SOUZA, Celina. Políticas públicas: uma revisão da literatura. In: Sociologias, Porto Alegre, n. 16, p.20-45, 2006.

STREMEL, Silvana; MAINARDES, Jefferson. A constituição do campo acadêmico da política educacional no Brasil: aspectos históricos. In: Arquivos analíticos de políticas educativas. V.26, n.168, p.1-25, 2018.

SUZIGAN, Wilson; FURTADO, João. Política industrial e desenvolvimento. In: Brazilian Journal of Political Economy. São Paulo: REP, v.26, n.2, p. 163-185, 2006.

TREVIZAN, Edevania; TORRES, Júlio Cesar. Avaliação dos resultados na implementação do REUNI no Brasil. In: Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, v. 14, n. 40, set. 2020.

UFJF. UNIVERSIDADE FEDERAL DE JUIZ DE FORA. Conselho Superior aprova adesão da UFJF ao REUNI. Juiz de Fora: UFJF, 2007. Disponível em < http://www.ufjf.br/secom/2007/10/25/conselho-superior-aprova-adesao-da-ufjf-ao-reuni/ > Acesso em 08 fev. 2023.

UFJF. UNIVERSIDADE FEDERAL DE JUIZ DE FORA. Plano de Desenvolvimento Institucional 2022-2027. Juiz de Fora: UFJF, 2022.

VICENTE, Milene Siqueira; DIAS, Sabrina de Oliveira Moura; SANO, Bárbara Harumy. Análise da ampliação do ensino superior no Brasil a partir do Programa de Reestruturação e Expansão Universitária: as novas universidades federais. In: Movimento-Revista de Educação, Niterói, v.5, n.8, p.07-40, jul./dez. 2018.

VILHENA JÚNIOR, Waldemar Moura; OLIVEIRA, Selma Suely Baçal. A política de expansão do ensino superior: o REUNI como instrumento de interiorização. In: Ambiente: gestão e desenvolvimento, v.15, n.1, p.5-13, 2022.

WEB OF SCIENCE GROUP. Research in Brazil: Funding excellence. [S.I]: Clarivate Analytics, 2019. Disponível em: < https://jornal.usp.br/wp-content/uploads/2019/09/ClarivateReport_2013-2018.pdf > Acesso em 08 fev. 2023.

Published

2023-12-28

Issue

Section

Artigos