Neurolinguistic Programming (NLP): analysis of the representational system of academics and teachers in the administration bachelor course of a higher education institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2024.e96017

Keywords:

Neurolinguistic Programming, Representational System, Higher Education, Teacher, Academics

Abstract

Neurolinguistic Programming (NLP) presents itself as a tool capable of allowing the teacher to know the characteristics of the students in their diverse representations, helping the teachers of the higher education in the process of teaching and learning. In this perspective, the present study aimed to analyze the level of agreement or discrepancy between the representational systems of neurolinguistic programming in the teaching process in the course of administration of a higher education institution at the levels of hearing, kinesthetic and digital. Researches of the basic, exploratory, quantitative-qualitative, and technical literature and case study were developed. In this context, a test of the representational system was applied with 5 (five) questions of 4 (four) alternatives to the students and teachers from the 1st to the 7th period of the administration course of a private educational institution. Based on the data collected it was verified that NLP can be used as a support material for the in-class teacher and for the academic in learning. With the analysis of the data, it was verified that NLP can be a support material in the classroom and it can bring satisfactory results to teachers and academics.

Author Biographies

Margarete de Fátima Marcon, UDC Medianeira

Coordenadora e Professora do Curso de Administração na UDC - Medianeira. Doutora em Administração pela PUCPR. Mestre em Administração pela Universidade Regional de Blumenau (FURB), área de concentração Gestão de Organizações, Licenciada em Administração pelo Programa de Formação Pedagógica pela UTFPR, especialista em MBA em Gestão Financeira, Auditoria e Controladoria pela UNIVEL, em Gestão de Recursos Humanos pela Universidade Internacional de Curitiba ( FATEC) e em Administração de Marketing pela Escola Aberta do Brasil (ESAB). Especialista em Métodos e Técnicas de Ensino pela UTFPR, e em Educação Especial e Educação Inclusiva pela (UNINTER), graduada em Administração, pela UDC-FACEMED.

Paulo Cezar Antoniolli Junior , UDC Medianeira

Acadêmico do Programa de pós graduação - MBA em Gestão Empresarial e Negócios

Gilmar Luiz Giehl, UDC Medianeira

Acadêmico do Programa de pós graduação - MBA em Gestão Empresarial e Negócios

References

ACOSTA, C. R. C.; ACOSTA. C. Apresentações Extraordinárias: O segredo para vender suas ideias. Campo Grande: Dados & Ideias, 2013.

ALMEIDA, M. I. Formação do professor do ensino superior: Desafios e politicas institucionais. São Paulo: Cortez, 2012.

ARAGÃO, M.; FREITAS, A. G. B. Prática dos Castigos Escolares: enlaces históricos entre normas e cotidiano. Conjectura, v. 17, n. 2, p. 17-36, maio/ago. 2012. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/viewFile/1648/1024 Acesso em: 02/02/2017

BANDLER, R. Usando sua mente: as coisas que você não sabe que não sabe. São Paulo: Summus, 1993.

BANDLER, R.; GRINDER, J. Sapos em Príncipes: Programação Neurolinguística. São Paulo: Summus, 1982.

BRASILEIRO, Ada Magaly Matias. Manual de produção de textos acadêmicos e científicos. São Paulo: Atlas, 2013.

CALIXTO, B. J. Relacionamento Interpessoal e a Programação Neurolinguística (PNL). Revista Expectativa, v. 4, n. 4, 2005. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/expectativa/article/view/413/329 Acesso em: 03/03/2017

CÁRIA, N. P. Programação Neurolinguística (PNL) e o gerenciamento da sala de aula. Artigonal. 24 mar. 2013. Disponível em: http://www.artigonal.com/ensino-superior-artigos/programacao-neurolinguistica-pnl-e-o-gerenciamento-da-sala-de-aula6609536 Acesso em: 02/02/2017

COLLIS, Jill; HUSSEY, Roger. Pesquisa em Administração: um guia prático para alunos de graduação e pós-graduação. Trad. Lucia Simonini. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

DIAS, R. G.; PASSOS, J. S. Contribuições da Programação Neurolinguística no Contexto Educacional. Revista Intersaberes. Ano 3, n. 5, p. 38-46, jan/jul 2008.

FRANÇA, E. E. Sistemas de Representação Mental e Estilos de Aprendizagem dos Alunos. 2010. Disponível em: http://download.golfinho.com.br/estilosdeaprendizagem.pdf Acesso em: 02/02/2017

HERMMAN, N. Teste do sistema representacional. Disponível em: http://www.ibccoaching.com.br/arqs/downloads/113.pdf Acesso em: 09/02/2017.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. 7. ed. 2. reimpr. São Paulo: Atlas, 2009.

MASETO, M. T. Formação pedagógica dos docentes do ensino superior. Revista Brasileira de Docência, Ensino e Pesquisa em Administração. Vol. 1, n. 2, p. 4-25, Julho/2009.

O'CONNOR, Joseph. Manual de programação neurolinguistica: PNL: um guia prático para alcançar os resultados que você quer. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2003.

PASSOS, J. S.; MATOS, E. L. M.. Formação de Professores e as Contribuições da PNL Integradas as TIC Numa Dimensão Humanista na Sala de Aula. In: IX Congresso Nacional de Educação – EDUCERE, 2009. III Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia, 2009.

PRIOTO, D. C. A formação do administrador no contexto capitalista. Curitiba: Universo Científico, 2012.

PRODANOV, C.C.; FREITAS, E. C. Metodologia do Trabalho Científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Freevale, 2013.

ROBBINS, A. Poder sem limites: o caminho do sucesso pessoal pela programação neurolinguística. Rio de Janeiro: BestSeller, 2007.

SANTOS, S. C. O Processo de Ensino-Aprendizagem e a Relação Professor-Aluno: aplicação dos “sete princípios para a boa prática na educação de ensino superior”. Cadernos de Pesquisa em Administração, São Paulo, v. 08, n. 1, jan/mar. 2001.

SANTOS, C. P.; SOARES, S. R. Aprendizagem e Relação Professor- Aluno na Universidade: duas faces da mesma moeda. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 22, n. 49, p. 353-370, mai/ago. 2011.

SEYMOUR, J. & O'CONNOR, J. Treinando com a PNL: recursos de programação neurolingüística para administração, instrução e comércio. São Paulo: Summus, 1996

SPRITZER, N. Manual de Treinamento. Porto Alegre: Instituto Sul Brasileiro de PNL, 1994.

VEIGA, I. P. A. Formação de Professores para a Educação Superior e a Diversidade da Docência. Ver. Dialogo Educ., V. 14, n. 42, p. 327-342, mai/ago. 2014.

VERGARA, Sylvia Constant. Projetos e Relatórios de Pesquisa em Administração. 11. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

ZABALA, A. A Prática Educativa: Como ensinar. Tradução Ernani F. da F. Rosa, 1 Ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2024-10-04

Issue

Section

Artigos