Evolution of offer and enrollments in higher for healthcare courses offered in the distance education modality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2024.e96325

Keywords:

Distance Education, EAD, Health Degree

Abstract

The offering of undergraduate courses in the health area in the Distance Education (EAD) modality has been encouraged in recent years. However, there are controversies regarding its suitability. To advance these discussions, it is important to evaluate the evolution, distribution and use of vacancies available until now. In this sense, the objective of this article is to present an analysis of the evolution of supply and enrollment in health courses offered in the distance learning modality in Brazil, from 2010 to 2020. For this, data from the Higher Education Census were used, in which a quantitative-descriptive analysis was used. The results demonstrate significant increases in the number of courses and places offered throughout this period, mainly from 2015 onwards. However, they reveal that enrollments have not grown at the same rate, indicating a disparity between supply and demand. Furthermore, there is a discrepancy in the number of enrollees depending on the state and region of Brazil. Such findings contribute to a better understanding of the panorama of the offer of undergraduate health courses in the distance learning modality in Brazil, as well as encouraging discussions about the relevance of this offer and the development of future educational policies.

Author Biographies

Cândido Vieira Borges Júnior, Universidade Federal de Goiás

Ph.D. em administração pela HEC Montréal, Canadá, com Pós-Doutorado pela EAESP-FGV. Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração da Faculdade de Administração, Ciências Contábeis e Ciências Econômicas (FACE/UFG).

Marizélia Ribeiro de Souza, Universidade Federal de Goiás

Mestre em Administração pela Universidade Federal de Goiás. Especialista em Gestão Pública pela Faculdade Brasileira de Educação e Cultura (2016).

Denise Santos de Oliveira, Universidade Federal de Goiás

Doutora em Administração pela Universidade de Brasília, Mestra e Graduada em Administração pela Universidade Federal de Goiás.

Udinelli Alves da Silva Santos, Universidade Federal de Goiás

Mestre em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Goiás (PPGADM/UFG).

Maikon Franczak da Silva, Universidade Federal de Goiás

Graduação em Administração pela Universidade Federal de Goiás.

References

ALBINO, João Pedro; DE AZEVEDO, Maria Lucia; BITTENCOURT, Priscilla Aparecida Santana. A evolução do EAD no ensino superior e suas tendências na educação Brasileira. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 5, p. 28146-28155, 2020. https://doi.org/10.34117/bjdv6n5-312

ALBUQUERQUE, Gabriel Santos; BRITO, Glaucia; TUCCI, Carlos Alberto Franco. Ao Norte Tecnologias E Modalidade A Distância Na Educação Superior No Estado Do Amazonas: Em Busca De Uma Tecnologia Social Para A Ead. Em Rede-Revista de Educação a Distância, v. 3, n. 1, p. 143-156, 2016. https://doi.org/10.53628/emrede.v3i1.102

BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n. 515, de 7 de outubro de 2016. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 11 nov. 2016.

BRASIL, Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES nº 1, de 11 de março de 2016. Define as Diretrizes e Normas Nacionais para a Oferta de Programas e Cursos de Educação Superior na Modalidade a Distância. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=35541-res-cne-ces-001-14032016-pdf&category_slug=marco-2016-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 27 jul. 2020.

BRASIL. Decreto n. 9.235, de 15 de dezembro de 2017. Dispõe sobre o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação das instituições de educação superior e dos cursos superiores de graduação e de pós-graduação no sistema federal de ensino. Disponível em:http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Decreto/D9235.htm.

Acesso em: 31 jul. 2020.

BRASIL. Decreto n. 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, 2017. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9057.htm. Acesso em: 16 nov. 2020.

BRASIL. Decreto nº 5.622, de 19 de dezembro de 2005. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, 2005. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/2005/decreto-5622-19-dezembro-2005-539654-publicacaooriginal-39018-pe.html. Acesso em: 14 nov. 2019.

BRASIL. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 14 nov. 2019.

BEZERRA, Carlos Alberto; MARTINS, Otiliana Farias; BOYADJIAN, André Magalhães. A percepção dos web estudantes sobre as práticas nos polos de educação a distância. Revista EDaPECI, v. 19, n. 2, p. 177-186, 2019. https://doi.org/10.29276/redapeci.2019.19.211419.177-186

CORREA, Eneida Cardoso de Britto. Possíveis impactos das novas diretrizes do FIES e EAD nas estratégicas os oligopólios educacionais. Revista de Defesa da Concorrência, v. 5, n. 1, p. 72-104, 2017.

DEMARCO, João Pedro Ribeiro; BENDRATH, Eduard Angelo. Presencial ou EaD? O panorama da formação superior em Educação Física na Região do Vale do Ivaí, Paraná. Caderno de Educação Física e Esporte, v. 21, p. e30872-e30872, 2023. https://doi.org/10.36453/cefe.2023.30872

DINIZ, Juliane Aparecida Ribeiro; DA FONSECA, Maria Aparecida Rodrigues; LIMA, Daniela da Costa Britto Pereira. O Cenário das Matrículas na Educação Superior a Distância no Centro-Oeste Brasileiro. In: Anais do IV Seminário de Educação a Distância da Região Centro-Oeste. SBC, 2022. https://doi.org/10.5753/seadco.2022.20369

FERREIRA, Rosa Gomes Dos Santos.; NASCIMENTO, Jorge Luiz.; PAIM, Luzimar Aparecida Borba; CARDOSO, Debora Ribeiro. Tecnologias em EAD e sua utilização no contexto de ensino de enfermagem. Revista Saúde e Desenvolvimento, v. 11, n. 9, p. 340-354, 2017.

GUEDES, Marilde Queiroz; MARTINS, Nilza da Silva; WANDERLEY, Marta Maria Silva de Faria. O protagonismo da Universidade do Estado da Bahia/UNEB/ Brasil na interiorização do ensino superior. Revista Fafire, Recife, v. 10, n. 2, p. 35 – 45, jul/dez 2017.

HARDAGH, Claudia Coelho; CAMAS, Nuria Pons Vilardell. (De) formando o educador: uma discussão teórica acerca do professor e tutor na EaD. Laplage em revista, v. 3, n. 2, p. 94-108, 2017. https://doi.org/10.24115/S2446-6220201732344p.94-108

HERNANDES, P. R. A Universidade Aberta do Brasil e a democratização do Ensino Superior público. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 25, n. 95, p. 283-307, 2017. https://doi.org/10.1590/S0104-40362017002500777

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo 2010. Disponível em: https://censo2010.ibge.gov.br/. Acesso em: 14 mar. 2019.

INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA E APLICADA (IPEA). Radar IDHM: evolução do IDHM e de seus índices componentes no período de 2012 a 2017. Brasília: PNUD, 2019. 65p.

KOETZ, Lydia Chrismann Espíndola; PERICO, Eduardo; GRAVE, Magali Quevedo. Distribuição geográfica da formação em fisioterapia no brasil: crescimento desordenado e desigualdade regional. Trab. educ. saúde, Rio de Janeiro, v. 15, n. 3, p. 917-930, dez. 2017. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00070

LIMA, Erivaldo Santos; CARVALHO, Vanessa Lôbo. Cursos de Graduação em Fisioterapia na Modalidade a Distância no Brasil. EaD em Foco, v. 10, n. 2, 2020. https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.1047

MACHADO, Maria Helena; XIMENES NETO, Francisco Rosemiro Guimarães. Gestão da Educação e do Trabalho em Saúde no SUS: trinta anos de avanços e desafios. Ciência & Saúde Coletiva, v. 23, p. 1971-1979, 2018. https://doi.org/10.1590/1413-81232018236.06682018

MIRANDA, Thamy Pinheiro Oliveira; PAULA, Pábio Rodrigues; GOLIN, Rossano Figueiredo; RESENDE, Gisele Silva Lira de. O sistema EAD como inclusão social no ensino superior no brasil. Revista FACISA ON-LINE, v. 8, n. 1, 2019.

NUNES, Tatiana Wittée Neetzow; FRANCO, Sérgio Roberto K.; SILVA, Vinícius Duval da. Como a educação a distância pode contribuir para uma prática integral em saúde?. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 34, p. 554-564, 2010. https://doi.org/10.1590/S0100-55022010000400011

NUNES, Enedina Betânia Leite de Lucena Pires; PEREIRA, Isabel Cristina Auler; BRASILEIRO, Tânia Suely Azevedo. A interação como indicador de qualidade na avaliação da educação a distância: um estudo de caso com docentes, tutores e discentes. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 23, n. 3, p. 869-887, 2018. https://doi.org/10.1590/S1414-40772018000300017

SARAIVA, Ana Karinne de Moura et al. A expansão dos cursos de graduação em Enfermagem: cenário, interesses e desafios do ensino a distância. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 55, 2021. https://doi.org/10.1590/S1980-220X2020009903784

SARTORI, Dulcegleika Villas Boas et al. Estudo analítico de publicações sobre EaD na educação especial como ferramenta pedagógica. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. 2, p. 862-883, 2017.

DOI:https://doi.org/10.21723/riaee.v12.n2.9825

SILVA, Antônio Israel Carlos da; AMARAL, Ângela Santana do. Regressividade no direito à educação, tendências pedagógicas do EAD e Serviço Social brasileiro. Ser Social, Brasília, v. 21, n. 45, 2019. https://doi.org/10.26512/ser_social.v21i45.18896

SILVA, Ivanderson Pereira. A Universidade Aberta do Brasil e a nova legislação que trata da educação a distância. Revista EDaPECI, v. 18, n. 2, p. 37-49, 2018. https://doi.org/10.29276/redapeci.2018.18.28053.37-49

SILVA, L. T. C.; DINIZ, F. A.; GONTIJO, T. L.; MACHADO, R. M.; CAVALCANTE, R. B. Percepções de estudantes de enfermagem sobre educação à distância. Ciencia y Enfermaria. vol. 22, n 2, 129-39, 2016. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95532016000200010.

SILVA, A. M.; SANTOS, B. C. S. Eficácia de políticas de acesso ao ensino superior privado na contenção da evasão. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 22, n. 3, p. 741-757, 2017. https://doi.org/10.1590/S1414-40772017000300009

SOARES, Fabiana Alves et al. Cenário da educação superior à distância em saúde no Brasil: a situação da Enfermagem. Escola Anna Nery, v. 25, 2021. https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2020-0145

TANAKA, Erika Zambrano; SARTORI, Dulcegleika Villas Boas; FERREIRA, Larissa Ribeiro; BERMEJO, Lucas Justiniano. A educação a distância nos cursos de graduação em enfermagem: aplicação e efetividade. Revista Online de Política e Gestão Educacional, p. 831-841, 2017. https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp1.out.2017.10455

VIEIRA, Ana Luiza Stiebler; MOYSES, Neuza Maria Nogueira. Trajetória da graduação das catorze profissões de saúde no Brasil. Saúde em Debate, v. 41, p. 401-414, 2017. https://doi.org/10.1590/0103-1104201711305

Published

2024-10-04

Issue

Section

Artigos