Awareness in the development of intercultural competences and existing Relationships between attitudes, skills and knowledge

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2020v13n1p1

Resumen

This research aims to examine how the exchangeists' perceptions about their abilities, knowledge and attitudes influence their awareness. In view of this, the theoretical methodological basis of Fantini (2007) is used, guided by his model of Intercultural Competence Assessment (ACI). To this end, the German and Spanish students who took part in an exchange program at the Federal University of Ceará (UFC) between 2008 and 2015 were chosen to measure their developed intercultural competences. It was obtained a sample of 159 foreign students, who exchanged in the UFC. For the treatment of the data, in addition to the descriptive and inferential statistics, the multivariate analysis of the data is used. Thus, the results show that Knowledge positively influences the students' awareness at the beginning and end of the exchange, while the Skills will negatively influence the awareness at the end of the exchange. The Attitudes component that at the beginning of the exchange influenced negatively the students' awareness at the end of the exchange began to influence positively.

Biografía del autor/a

Italo Cavalcante Aguiar, Universidade Federal do Ceará

Mestre em Administração e Controladoria pelo Programa de Pós-Graduação em Administração e Controladoria (PPAC) da Universidade Federal do Ceará. Foi o iniciador e atua como coordenador de atividades do Programa de Apoio ao Intercambista (PAI) da Universidade Federal do Ceará. É proficiente na língua inglesa, possuindo certificação TOEFL IBT e TOEFL ITP. Foi bolsista do programa EUBRANEX na Universidade Técnica de Munique. Interessa-se pelos temas: Internacionalização, Competências Interculturais, Institucionalização, Suporte a estudantes estrangeiros e brasileiros. Tem experiência na área de Administração, Internacionalização, Tradução e Competências Interculturais.

Romulo Alves Soares, Universidade Federal do Ceará

Graduado em Ciências Atuariais e Mestre em Administração e Controladoria pela Universidade Federal do Ceará.

Luis Eduardo Brandão Paiva, Universidade Federal do Ceará

Doutorando em Administração e Controladoria pela Universidade Federal do Ceará (UFC) - linha de pesquisa: Organizações, Estratégia e Sustentabilidade. Mestre em Administração e Controladoria pela UFC e graduado em Administração de Empresas pela UFC. Foi trainee internacional do projeto Brazil Going To Global em Lima - Peru. Tem interesse em pesquisas na área de Administração, com ênfase nos seguintes temas: comportamento organizacional, comportamento do consumidor, empreendedorismo, inovação, sustentabilidade e análise multivariada dos dados.

Bruno de Souza Lessa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Aluno de doutorado no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGA - UFRGS). Mestre em Administração e Controladoria pelo Programa de Pós-Graduação em Administração e Controladoria (PPAC) da Universidade Federal do Ceará. Graduado em História pela Universidade Federal do Ceará. Atua desde 2003 como professor de Inglês, possuindo também experiência no ensino de História. Tem experiência em vários níveis da Educação Básica, desde a Educação Infantil ao Ensino Médio. Foi coordenador-bolsista do Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária (PRONERA), coordenou turmas de Educação de Jovens e Adultos (EJA) em assentamentos localizados em cinco diferentes municípios no Ceará. É proficiente na língua inglesa, possuindo certificações como TOEFL, TOEIC, Cambridge-ESOL, BULATS, IELTS e ECPE-Michigan. Interessa-se pelos temas: Empreendedorismo (Social), Inovação (Social), Educação, Sustentabilidade, Economia Solidária, Gestão Pública.

Tim Rubert, University of Strathclyde

MSc in Engineering Business Administration, University of Warwick; BEng in Engineering Business Administration

José Carlos Lázaro da Silva Filho, Universidade Federal do Ceará

Professor Adjunto da Universidade Federal do Ceará, desenvolveu estudos de Pos-Doutorado no Zentrum Technik und Gesellschaft (ZTG) da TU-Berlin (Fev.2016-Jan.2017), é Doutor em Planejamento Ambiental pela Technische Universität-Berlin (Alemanha), no Institut für Management in der Umweltplanung (2005), possui mestrado em Administração na área de Gestão de C&T pelo PPGA da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000). Atua na pós graduação onde desenvolve pesquisas nas áreas de Inovações Sustentáveis, Inovação Social, Gestão da Inovação, Fair Trade, Green Supply Chain, Logistica eSustentabilidade, Coordenou o Programa da Pós-Graduação em Administração e Controladoria - Profissional (PPAC-Prof) 2014/2015. Coordenou o Projeto UNIBRAL 1 (2012-2015) entre o DA-FEAAC-UFC e a SIB-HS-Bremen. Lider do grupo de pesquisa INOS (UFC).

Citas

ADLER, Nancy; BARTHOLOMEW, Susan. Managing. (1992). Globally Competent People. Academy of Management Executive, v. 6, n. 3, p. 52-65.

BERNINGHAUSEN, Jutta; GUNDERSON, Connie; KAMMLER, Eva; KÜHNEN, Ulrich; SCHÖNHAGEN, Renate. (2009). Lost in transnation: Towards an Intercultural Dimension on Campus. Centre for Intercultural Management (ZIM), Bremen.

BHANDARI, R.; BLUMENTHAL, P. (2011). International students and global mobility in higher education: National trends and new directions. New York: Palgrave Macmillan.

BIRD, Allan; MENDENHALL, Mark; STEVENS, Michael J.; ODDOU, Gary. (2010). Defining the Content Domain of Intercultural Competence for Global Leaders. Journal of Managerial Psychology, v. 25, n. 8, p. 810-828.

COLLIS, J.; HUSSEY, R. (2005). Pesquisa em Administração: Um guia prático para aluno de graduação e pós-graduação. Porto Alegre: Bookman.

DEARDORFF, D. (2006). Identification and Assessment of Intercultural Competence as a Student Outcome of Internationalization. In Journal of Studies in Intercul¬tural Education, 10, 241-266.

FANTINI, A. E. (2007). “Assessment Tools of Intercultural Communicative Competence” in St Louis. MO: Center for Social Development Washington University, 2007.

FANTINI, A. E. (2006). Exploring and assessing intercultural competence. Federation EIL, Brattleboro, 2006.

FANTINI, A. E. (2012). Language. An essencial component of intercultural communicative competence. In: JACKSON, Jane editor. The Routledge Handbook of Langauge and Intercultural Communication. Oxon: Routledge, p.264-278.

GIL, Antonio Carlos. (1999). Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas.

GUITEL, Virginia (2006). Intercultural or Cross Cultural Management? The confirmation of the research field and the issue concerning the definition and the development of an intercultural competency for expatriates and international managers. Revista Economia e Gestão (E&G), Belo Horizonte, v.6. n. 12, jan.

HOFSTEDE, Geert. (1991). Cultures and Organizations: software of the mind. England: McGRAW-Hill.

HAIR, J. F.; ANDERSON, R. E.; TATHAM, R. L.; BLACK, W. C. (2005). Análise Multivariada de Dados; Tradução:. Adonay S.Sant´anna e Anselmo Chaves Neto. 5 ed Porto Alegre:Bookman.

HOMEM, Ivana D.; TOLFO, Suzana R. (2004). Gestão Intercultural: perspectivas para o ajustamento de executivos expatriados. In: ENCONTRO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓSGRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 28. Curitiba, Anais... Curitiba.

JOHSON, James P.; LENARTOWICZ, Tomasz; APUD, Salvador. (2006). Cross-Cultural Competence in International Business: toward a definition and a model. Journal of International Business Studies, Washington, United Kingdom, v. 37, n. 4, p. 525-543.

KNIGHT, Jane. (2004). Internationalization Remodelled: Definition, Approaches, and Rationales. Journal of Studies in International Education. Sage Publications, v.8, n.1, p.5-31.

LAFROMBOISE, Tereza; COLEMAN H. L.; GERTON, J. (1993). Psychological Impact of Biculturalism: evidence and theory. Psychological Bulletin, United States, v. 114, n. 3, p. 395-412.

MIURA, I. K. (2006). O processo de internacionalização da Universidade de São Paulo: um estudo de caso de três áreas do conhecimento. Tese (Livre Docência) - Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto.

MOROSINI, M. C. (2006). Estado do conhecimento sobre internacionalização da educação superior- conceitos e práticas. Educar em Revista, Curitiba, n.28, p.1-9, jul./dez.

PAI, Relatório. Programa de Apoio ao Intercambista (PAI) da Universidade Federal do Ceará. (2015). Disponível em: https://paiufc.wordpress.com/ Acesso em: 31 Ago. 2015.

PASCARELLA, E. T. (1985). College environmental influences on learning and cognitive development: A critical review and synthesis. In J. Smart (Ed.). Higher education: Handbook of theory and research (Vol.1, pp. 1-64). New York: Agathon.

PASCARELLA, E. T.; TERENZINI, P. T. (2005). How college affects students (Vol. 2): A third decade of research. San Francisco: Jossey-Bass.

RAY, B. (2002). As Competências Transversais em Questão. Porto Alegre: ArtMed.

SCHANBEL, D., KELAVA, A., SEIFERT, L.; KUHLBRODT, B. (2015). Konstruktion und Validierung eines multimethodalen berufsbezogenen Tests zur Messung interkultureller Kompetenz [Development and validation of a job-related multimethod test to measure intercultural competence]. Diagnostica. Advance online publication.

SCHWAB, A.J. (2007). Eletronic Classroom. [Online]. Disponível em: http://www.utexas.edu/ssw/eclassroom/schwab.html. Acesso em: [21 nov. 2015]

SPITZBERG, B.; CHANGNON, G. (2009). Conceptualizing Intercultural Competence. In D. Deardorff (Ed.), The SAGE Handbook of Intercultural Competence (pp. 1-52). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.

SPITZBERG, B.; CUPACH, W. (1984). Interpersonal Com¬munication Competence. Beverly Hills, CA.

STREINER, D. L. (2003). Being inconsistent about consistency: when coefficient alpha does and doesn´t matter. Journal of Personality Assessment. v. 80, p. 217-222.

STROMQUIST, N. P. (2007). Internationalization as a response to globalization: Radical shifts in university environments. Higher Education, v. 53, n.1, p. 81–105.

VERGARA, S. C. (2009). Projetos e relatórios de pesquisa em administração. São Paulo, Atlas.

WOOLF, M. (2010). Another Mishegas: Global citizenship. Frontiers: The Interdisciplinary Journal of Study Abroad, 19, 47-60.

Publicado

2020-01-02

Número

Sección

Artigos